Medieproduksjonstudenter lagde HVO-film
Tre studenter ved medieproduksjonsstudiet ønsket å utfordre seg selv i praksis. Resultatet ble at de tok initiativ til å lage reklamefilm for Høgskulen i Volda. Tilbakemeldingene var over all forventning.
Tre studenter ved medieproduksjonsstudiet ønsket å utfordre seg selv i praksis. Resultatet ble at de tok initiativ til å lage reklamefilm for Høgskulen i Volda. Tilbakemeldingene var over all forventing.
Først Volda, så verda er tittelen på filmen som studentene Fredrik Hovdevik, Eivind Lokstad og Adrian Jakobsen produserte på eget initiativ etter et kort pitchmøte med kommunikasjonsavdelingen ved Høgskulen i Volda (HVO).
Alle tre studerer tredjeåret ved bachelorstudiet i Medieproduksjon.
Studiet forbereder studentene til å jobbe innenfor kreative yrker som innholdsprodusenter, der de lærer å planlegge, produsere og distribuere innhold til ulike kanaler.
I filmen presenteres tre studenter som studerer ulike studier ved Høgskulen i Volda. Det er Louise Grøvan som studerer journalistikk, William Nicolaisen som studerer friluftsliv og Jarle Styve som studerer animasjon. Målet med filmen er å vise hva som driver studentene og hvordan studiene ved høgskulen hjelper dem med å jobbe og videreutvikle lidenskapen deres. Tittelen illustrerer hvordan studentene først tar for seg Volda før de begir seg ut i verden.
SE FILMEN I VINDUET UNDER
Ville produsere noe ordentlig
Å pitche [fremlegge] ideer kan for mange være en krevende oppgave som krever nøye planlegging og mye spenning, men studentene gikk inn med en innstilling om at de ville få til noe.
– Vi visste at vi ville produsere noe ordentlig dette semesteret, så noen uker etter sommerferien satte vi oss ned og brainstormet sammen, forteller Fredrik Hovdevik.
Han sier videre at de vurderte å produsere både fiksjon og dokumentar, men at de til slutt endte opp med at de ville lage en reklamefilm.
– Høgskulen så visjonen vår
Etter en periode med betenkningstid og kladding hadde de satt sammen en pitch som de presenterte for kommunikasjonsavdelingen ved høgskulen.
– De så visjonen vår og vi fikk grønt lys for å sette i gang produksjonen. Pre-produksjonsfasen varte om lag en måned og bestod av å hente inn folk til casting, skrive manus, se etter lokasjoner, teste utstyr og lage storyboard, sier Fredrik.
Med lange dager og mange ulike lokasjoner klarte studentene å bli ferdig med produksjonsfasen over tre helger. Fredrik legger ikke skjul på at det hele var en god erfaring.
– Det var hektisk, men også veldig lærerikt!
Fordelte arbeidsoppgavene seg imellom
Studentene ble enige om å fordele arbeidsoppgavene seg imellom etter hvilke roller de har spesialisert seg på etter snart tre år ved studiene. Adrian hadde ansvar for manus og scripting av selve historien, mens Fredrik og Eivind tok ansvar for det visuelle, eller Director of Photography som det heter på fagspråket.
Det ble ganske mange arbeidsoppgaver, så studentene hentet inn Mads Ankarstrand som linjeprodusent. Han hadde ansvar for å hjelpe dem med logistikk og økonomi.
– Vi gjorde mye i fellesskap, så vi har alle vært involvert litt i de forskjellige arbeidsoppgavene, sier Fredrik og fortsetter:
– Når man er et så lite crew er det viktig at alle kan alle oppgavene, så kan man hjelpe til der det er behov, selv om det kanskje ikke står spesifikt i de ulike rollebeskrivelsene. Vi kjenner jo hverandre godt og vet hvordan vi jobber sammen i team.
Fritidsprosjekt
Man skulle tro at et slikt prosjekt som studentene ga seg ut på ville kvalifisert som praksisjobbing eller emneoppgave under studiene, men dette prosjektet var noe studentene ønsket å gjøre på fritiden.
– Vi ville sjekke om at teorien vi hadde lært under studiene faktisk fungerte på eget intiativ, og det gjorde det! Men alt utstyret vi har brukt er lånt fra utstyrslageret på Sivert Aarflot-huset, så vi hadde nok foreløpig ikke klart å lage et like godt produkt uten god hjelp fra høgskolen.
Nærmere 1000 så premieren
Fra prosjektet ble satt i gang til de ferdige prosjektfilene ble overlevert kommunikasjonskontoret tok det tre måneder. Kommunikasjonsavdelingen likte det de så og viste filmen rundt på avdelingene der den ble svært godt mottatt. Premieren var på Utdanningsdagane der nærmere 1000 potensielle studenter ble vist filmen.
– Tilbakemeldingene har egentlig vært over all forventning, og det gir selvsagt inspirasjon til videre arbeid. På slutten av prosjektet hadde vi selv sittet så lenge med klippen at vi nesten ble usikre på om filmen var noe god i det hele tatt. Men det var deilig å få vist filmen for "ferske øyne" og få konstatert at videoen holdt den kvaliteten vi hadde ønsket på forhånd, avslutter Fredrik.
Stolt og begeistret
– Denne filmen ga oss gåsehudfaktor av flere årsaker. For det første var den skikkelig fin, og leverte alt gutta hadde forespeila oss. Og så er de utrolig dyktige! Jeg blir rett og slett stolt når jeg ser nivået de er på. Det i seg må være glimrende reklame for medielinja. Dette gjør vi veldig gjerne mer av, sier en begeistra kommunikasjonssjef.
Syns du medieproduksjon høres spennende ut? Husk at søknadsskjemaet nå er åpent for alle studier ved samordna opptak med start til høstsemesteret. Søk her!
Medieproduksjonsstudenter har også tidligere laget rekrutteringsfilmer for de ulike studiene ved Høgskulen i Volda. Dette har vært en del av den ordinære undervisningen.