Randi Myklebust
Institutt for pedagogikk
Førsteamanuensis
Faglig interesse og utdanningsbakgrunn
Jeg er pedagog og spesialpedagog med særlig interesse for flerspråklighet, flerkulturell pedagogikk, læringsprosesser i det flerkulturelle klasserommet og antirasistisk virksomhet i skole og barnehage.
Min utdanningsbakgrunn kan oppsummeres slik:
- Allmennlærerutdanning
- Embetsstudiet i spesialpedagogikk
- Ph.d. forskerutdanning med doktoravhandling innenfor feltet flerkulturell pedagogikk og norsk som andrespråk
Undervisning
Jeg har allsidig bakgrunn fra grunnskole og lærerutdanning. I de senere år har jeg hatt faglig ansvar for utvikling av pedagogikkfaget (PEL) og masterfaget Norsk som andrespråk og flerkulturell pedagogikk i grunnskolelærerutdanningen. For tiden har jeg emneansvar for:
- MGL1-7NO3A, MGL5-10NO3A, ULENO3A: Norsk som andrespråk og flerkulturell pedagogikk (masterfag i grunnskolelærerutdanningen)
- NO321 og NO322: Norsk som andrespråk og flerkulturell pedagogikk (videreutdanning på masternivå for barnehagelærere og lærere i grunnskole, videregående skole og voksenopplæring
Fra og med studieåret 2023/2024 er jeg prodekan for utdanning ved Avdeling for humanistiske fag og lærerutdanning ved HVO.
Forskning og utviklingsarbeid
Jeg har en doktorgrad i flerkulturell pedagogikk fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved UiO, med tittelen Muntlighet i det flerspråklige klasserommet. En studie av elevers samtaler på norsk i fem gruppearbeid på sjuende klassetrinn. https://nafo.oslomet.no/gruppearbeid-og-flerspraklige-elever/
Jeg er en av to ledere for forskergruppa Språkleg og kulturelt mangfald i utdanning, og arbeider som redaktør i tidsskriftet NOA-norsk som andrespråk. Våren 2023 var jeg i samarbeid med kollega faglig ansvarlig for innhold og gjennomføring av NOA 2023: Den 10. nasjonale forskingskonferansen om norsk som andrespråk ved Høgskulen i Volda. For tiden arbeider jeg blant annet med et prosjekt som studerer studenters utvikling av kompetanse for arbeid i en språklig og kulturelt mangfoldig skole og et prosjekt som handler om hvordan voksne som har vokst opp i Norge i innvandrer- og flyktningfamilier, posisjonerer seg gjennom å skrive selvbiografier. Jeg veileder masterstudenter som gjennomfører masteroppgaver innenfor fagfeltene Kulturmøtemasteren, Master i spesialpedagogikk og Master i grunnskolelærerutdanning.
I tiden 2022 - 2024 deltar jeg i NOKUTs sakkyndige komité for Evaluering av grunnskolelærerutdanningene for trinn 1–7 og trinn 5–10 (GLU 1–7 og GLU 5–10).
Studieåret 2023 - 2024 deltok jeg som rådgiver for en evalueringsgruppe som arbeider med en "de facto deep dive’ into curricula"- evaluering av lærerutdanningen ved Fróðskaparsetur Føroya, University of the Faroe Islands: Læraraútbúgvingin eftirmett
Verv
Jeg var ansattvalgt medlem i Høgskoletyret for HVO i tiden 2019-2023. I tiden 2023-2027 er jeg ansattvalgt varamedlem til Høgskolestyret.
Utmerkelser
Anne Hvenekilde-prisen 2018. Pris for ph.d.-avhandlingen Muntlighet i det flerspråklige klasserommet.
Utdanningspris 2020. Pris for kvalitet i utdanninga.
Vitskapeleg arbeid
CRIStin
Vitskaplege artiklar og bokkapittel
Flerspråklige elever deltar i klasserommets muntlighet - en andrespråkstilnærming tilfører kvalitet til muntlighetsdidaktikk
Publisert 2024 av Randi Myklebust
Kompetanse for språklig og kulturelt mangfold i utdanning – en analyse av innholdet i skolers og barnehagers arbeid med en nasjonal kompetansesatsing
Publisert 2023 av Randi Myklebust, Birgitte Fondevik
Kulturelt og språklig mangfold i klasserommet - hva så?
Publisert 2021 av Randi Myklebust
Tilpasset opplæring i det flerkulturelle klasserommet
Publisert 2020 av Randi Myklebust
Å forstå elevers læring
Publisert 2019 av Randi Myklebust
Å forstå elevers læring
Publisert 2019 av Randi Myklebust
Muntlighet i det flerspråklige klasserommet
Publisert 2019 av Randi Myklebust
På gruppe med dem som har undervisningsspråket som morsmål - en studie av en flerspråklig elevs muntlige deltakelse i et gruppearbeid
Publisert 2018 av Randi Myklebust
Hva snakker elever om underveis i grupperarbeid?
Publisert 2012 av Randi Myklebust
Kåll og fårikål - om flerspråklige elever i individuelt og kollektivt arbeid
Publisert 2012 av Birgitte Fondevik Grimstad, Randi Myklebust
Med rett til å prestere
Publisert 2010 av Kari Elisabeth Bachmann, Peder Haug, Randi Myklebust
"¨Så dem ut sånn som meg også?" - begynneropplæring når norsk er andrespråket
Publisert 2006 av Randi Myklebust
Undervisning på to språk - deltakelse og samarbeid
Publisert 2002 av Randi Myklebust
Kapittel 7 Elever fra språklige minoriteter
Publisert 1999 av Lise Iversen Kulbrandstad, Randi Myklebust
Anna
Redaktørene har ordet: Tospråklig opplæring
Publisert 2024 av Lise Iversen Kulbrandstad, Randi Myklebust, Irmelin Kjelaas
Nyankomne migrantelever i det kommunale opplæringsløpet – en kasusstudie av lærere og støtteapparatet i en norsk kommune
Publisert 2024 av Randi Myklebust
Å skrive sin historie. Minner om flerspråklige praksiser og skoleerfaringer i selvbiografier til voksne med innvandrerfamiliebakgrunn
Publisert 2024 av Lise Iversen Kulbrandstad, Randi Myklebust
What are the implications of cultural and linguistic diversity for the teachers’ classroom practice?
Publisert 2024 av Birgitte Fondevik, Randi Myklebust
Det fleirspråklege og fleirkulturelle klasserommet – nokre perspektiv på undervisninga
Publisert 2024 av Birgitte Fondevik, Randi Myklebust
Grunnskolelærerutdanningene i Norge - noen kvalitetsutfordringer i arbeid for lærerstudenters læring og utvikling for profesjonsutøvelse
Publisert 2024 av Randi Myklebust
Forord
Publisert 2023 av Bård Uri Jensen, Lise Iversen Kulbrandstad, Randi Myklebust
Forord
Publisert 2023 av Lise Iversen Kulbrandstad, Bård Uri Jensen, Randi Myklebust
Faglig ansvarlig for NOA 2023: Den 10. nasjonale forskingskonferansen om norsk som andrespråk
Publisert 2023 av Birgitte Fondevik, Randi Myklebust
Forord og redaksjonelt arbeid
Publisert 2023 av Lise Iversen Kulbrandstad, Bård Uri Jensen, Randi Myklebust
Forord og redaksjonelt arbeid
Publisert 2022 av Randi Myklebust, Bård Uri Jensen, Lise Iversen Kulbrandstad
Partnarskap i lærarutdanningane
Publisert 2022 av Randi Myklebust, Anniken Eidsvik
Forord og redaksjonelt arbeid
Publisert 2022 av Bård Uri Jensen, Randi Myklebust, Toril Opsahl
Fleirspråklege elevar og spesialundervisning
Publisert 2022 av Randi Myklebust
Når lærerstudenter skal utvikle profesjonsfaglig kompetanse for arbeid i det flerkulturelle klasserommet
Publisert 2022 av Randi Myklebust
Hva er kvalitet i undervisning?
Publisert 2021 av Randi Myklebust
Identitetsfellesskap i den flerkulturelle skolen
Publisert 2021 av Randi Myklebust
Kartlegging – for rett til særskilt norskopplæring og språklig tilpassing
Publisert 2021 av Randi Myklebust
Barnelitteratur i den flerkulturelle skolen
Publisert 2021 av Randi Myklebust
I utvikling som flerkulturell skole, del 2
Publisert 2021 av Randi Myklebust
I utvikling som flerkulturell skole
Publisert 2021 av Randi Myklebust
En flerspråklig skole(?)
Publisert 2021 av Randi Myklebust
Feil type språklege og kulturelle ressursar?
Publisert 2021 av Randi Myklebust, Gunnhild Bergset, Birgitte Fondevik, Kristin Rostad Gangstad, Julia Melnikova, Hilde Randi Osdal
Anne Hvenekilde-forelesningen
Publisert 2018 av Randi Myklebust
Developing a multicultural kindergarten
Publisert 2018 av Randi Myklebust, Birgitte Fondevik, Gunnhild Bergset
Muntlighet i det flerspråklige klasserommet. En studie av elevers samtaler på norsk i fem gruppearbeid på sjuende klassetrinn. 309s.
Publisert 2018 av Randi Myklebust
En flerspråklig elevs muntlige deltakelse i gruppearbeid
Publisert 2018 av Randi Myklebust
Mobbing på agendaen på Høgskulen
Publisert 2017 av Randi Myklebust
Diversity Competence - An Early Childhood Education and Care (ECEC) and School-based Competency Building Project
Publisert 2017 av Randi Myklebust
Kompetanse for mangfold - utviklingsprosjekter i skoler og barnehager
Publisert 2017 av Birgitte Fondevik, Randi Myklebust
Å utvikle barn, unge og voksnes flerkulturelle kompetanse
Publisert 2017 av Randi Myklebust
Flerkulturell pedagogikk i skole og barnehage
Publisert 2017 av Randi Myklebust
Å skape kultur for mangfold i skole og barnehage
Publisert 2017 av Randi Myklebust
Gruppearbeid i et flerspråklig klasserom - et fellesskap på ett språk
Publisert 2017 av Randi Myklebust
Å være i utvikling som flerkulturell skole
Publisert 2017 av Birgitte Fondevik, Randi Myklebust
Zehra - på gruppe med dem som har undervisningsspråket som morsmål
Publisert 2017 av Randi Myklebust
Å satse på "Kompetanse for mangfold"
Publisert 2017 av Randi Myklebust, Birgitte Fondevik
Det er i klasserommet det skjer
Publisert 2016 av Randi Myklebust
Kulturelt og språklig mangfold som utgangspunkt for pedagogisk arbeid
Publisert 2016 av Randi Myklebust
Barn og unges flerspråklige og flerkulturelle oppvekst - konsekvenser for skolens og barnehagens innhold
Publisert 2016 av Randi Myklebust
Flerkulturelle perspektiver i barnehagens og skolens innhold sett i lys av barn og unges identitetsutvikling
Publisert 2016 av Randi Myklebust
Tospråklig kartlegging av språk og begrepsutvikling
Publisert 2016 av Randi Myklebust
Møter eg mangfaldet eller møter eg meg sjølv i døra?
Publisert 2016 av Randi Myklebust
Språklig og kulturelt mangfold
Publisert 2016 av Randi Myklebust, Birgitte Fondevik
Flerspråklige barn i barnehagen
Publisert 2015 av Randi Myklebust
Hva snakker elever om underveis i et gruppearbeid - og hvordan gjør de det? En studie av samtaler i det flerspråklige klasserommet
Publisert 2015 av Randi Myklebust
Mobbing i lærerutdanningen
Publisert 2014 av Randi Myklebust
Dysleksi i lærerutdanningen
Publisert 2014 av Randi Myklebust
Om å arbeide individuelt og kollektivt - utfordringer og muligheter for flerspråklige elever
Publisert 2011 av Randi Myklebust, Birgitte Fondevik Grimstad
Å delta i klasserommet på andrespråket
Publisert 2010 av Birgitte Fondevik Grimstad, Randi Myklebust
Å delta i klasserommet på andrespråket
Publisert 2010 av Birgitte Fondevik Grimstad, Randi Myklebust
With the right to perform
Publisert 2010 av Kari Elisabeth Bachmann, Peder Haug, Randi Myklebust
Muntlig samspill i gruppearbeid
Publisert 2009 av Randi Myklebust
Muntlig samspill i gruppearbeid
Publisert 2009 av Randi Myklebust
Oral discourse in the multilingual classroom
Publisert 2009 av Randi Myklebust
Prosjektet Kvalitet i opplæringa (KiO) : tilbakemelding til skulane
Publisert 2008 av Roy Asle Andreassen, Irene Velsvik Bele, Grete Dalhaug Berg, Lidveig Bøe, Bjørg Olsen Eikrem, Siv Th. Måseidvåg Gamlem, Birgitte Fondevik Grimstad, Øyvind Halse, Peder Haug, Hilde Opsal, Frode Opsvik, Randi Myklebust, Leif Bjørn Skorpen, Arne Kåre Topphol
Muntlighet i det flerspråklige klasserommet
Publisert 2008 av Randi Myklebust
Muntlighet i det flerspråklige klasserommet
Publisert 2008 av Randi Myklebust
Det flerspråklige klasserommet
Publisert 2008 av Randi Myklebust
Adapted education based on assessment of oral activities in multilingual classrooms
Publisert 2007 av Randi Myklebust
Temaer om tilpasset opplæring når norsk er andrespråket
Publisert 2007 av Randi Myklebust
Tilpassa opplæring for minoritetsspråklege elevar
Publisert 2007 av Randi Myklebust
"Så dem ut sånn som meg også?" : begynneropplæring når norsk er andrespråk
Publisert 2005 av Randi Myklebust
Elever fra språklige minoriteter - tilpasset opplæring
Publisert 2003 av Randi Myklebust
Opplæring for elever fra språklige minoriteter
Publisert 2003 av Randi Myklebust
Prosjektet "En bedre start" og kartleggingsprøven TOSP
Publisert 2003 av Randi Myklebust
"Jeg liker å spise solo" - Begynneropplæring når norsk er andrespråket
Publisert 2003 av Randi Myklebust
Begynnaropplæring og tilpassa undervisning. Eit paraplyprosjekt ved Høgskulen i Volda. Delprosjekt: Begynnaropplæring når norsk er andrespråket
Publisert 2003 av Randi Myklebust
Undervisning på to språk - deltakelse og samarbeid
Publisert 2001 av Randi Myklebust