Semestre
GL5-10NF1A Naturfag 1 - Fysikk og kjemi
Ingen.
Undervisningen i GL5-10NF1A, sammen med GL5-10NF1B, tar sikte på å gi studentene faglig og fagdidaktisk grunnlag for å undervise naturfag i grunnskolens barnetrinn. Emnet tar for seg tema innen fysikk og kjemi, samt noen naturfagdidaktiske emner.
Faglige tema:
fysikk: elektrisitet, energi og varmelære, bølger, lys og lyd
kjemi: grunnleggende kjemiske begreper og atomteori, bindinger og formler, stoffers egenskaper, kjemiske reaksjoner, reaksjonsfart og likevekt, syrer og baser, organisk kjemi
sikkerhet i laboratoriet og i annen praktisk naturfagundervisning
Fagdidaktiske tema:
læring, forståelse og undervisning i naturfaglige tema
fagdidaktiske perspektiver på praktisk arbeid som del av naturfagundervisning
vurdering av fremstillingen av naturvitenskaplige emner i samfunnet
grunnleggende ferdigheter i naturfag med vekt på lesing og skriving
I samsvar med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket har studenten følgende læringsutbytte etter fullført emne:
Studenten skal ha:
faglige og fagdidaktiske kunnskaper i noen grunnleggende naturvitenskaplige tema fra fysikk og kjemi
kunnskap om å gi undervisning i skolefaget naturfag
kunnskap om, og erfaring med, sikkerhet og sikkerhetsrutiner ved arbeid i laboratorium og ved praktisk naturfagundervisning generelt
Studenten skal:
ha praktiske ferdigheter i noen grunnleggende naturvitenskaplige tema fra fysikk og kjemi
ha ferdigheter i å gi undervisning i skolefaget naturfag
ha ferdigheter i å gi naturfagopplæring tilpasset den enkelte elev sine evner og forutsetninger
utvikle evne til å se naturfaget i sammenheng med elevenes grunnleggende ferdigheter slik de er definert i gjeldende læreplanverk
utvikle evne til å se muligheter for fler- og tverrfaglig organisering og undervisning i naturfaglige tema
Studenten skal kunne bruke kunnskaper og ferdigheter på selvstendig måte i utdannings- og yrkessammenheng gjennom å vise samarbeidsevne, ansvarsfølelse, og evne til refleksjon og kritisk tenking.
Emnet er organisert med teoretisk og praktisk undervisning. Hoveddelen av teoriundervisningen vil foregå via internett. I tillegg kommer skriftlige arbeidskrav som skal leveres digitalt. Arbeidskravene vil bli gitt i form av individuelle innleveringer eller gruppearbeider. Fremmøte til den praktiske undervisningen er obligatorisk og består av to samlinger pr. semester, á 3 dager. Nærmere informasjon om dette vil bli gitt i semesterplanen.
Fremmøtekrav
Fremmøte til all praktisk undervisning er obligatorisk, se «Forskrift om opptak, studium og eksamen ved Høgskulen i Volda» (https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2014-12-04-1697#KAPITTEL_4, §4-1-7). Enkelte forelesninger kan bli gjort obligatoriske, se «Forskrift om opptak, studium og eksamen ved Høgskulen i Volda» (https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2014-12-04-1697#KAPITTEL_1, §1-3-9).
Arbeidskrav
Alle arbeidskrav må være godkjente for oppnå eksamensrett på emnet. Detaljer knyttet til arbeidskravene blir kunngjort i semesterplanen.
Hver student skal gjennomføre følgende arbeidskrav:
oppnå bestått på to digitale forprøver før de praktiske øvingene
levere fagrapport fra to laboratorieøvinger/feltarbeidsøkter
- levere samlerapporter fra øvrig laboratorie- og feltarbeid
For å få lov til å delta i obligatoriske laboratorie-øvelser skal studenten før hver samling gjennomføre og få godkjent en kunnskapsprøve (elektronisk flervalgsprøve). Det blir gitt to forsøk.
Sensur blir gjennomført i samsvar med Forskrift om opptak, studium og eksamen ved Høgskulen i Volda, § 5-11
Ingen.
Ingen.
- Grunnskulelærarutdanning for 5-10 årssteg
Vurderingsform | Gruppering | Varighet | Karakterskala | Andel | Kommentar | Hjelpemidler | Omfang |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftleg eksamen | Individuell | 5 timar | A-F, der A er best og E er siste ståkarakter | 100 | Kalkulator utan moglegheit for lagring av formlar og tekst. Andre hjelpemiddel, som til dømes LK06, periodesystemet og formelsamlingar vert om nødvendig lagt ved eksamensoppgåvene | Eksamen er delt i to hoveddeler (fysikk, kjemi) samt en mindre del (naturfagdidaktikk). Begge hoveddelene må vurderes til bestått (dårligst karakteren E) for at besvarelsen samlet skal kunne gi ståkarakter. |