Future Skills lab

Formål

Forskergruppa vil arbeide med studier knyttet til framtidsferdigheiter der dette er forstått i en vid forstand: 
1)    Ferdigheter som gir muligheter for sjølutvikling, livslang læring og det å tilpasse seg en skiftende virkelighet.
2)    Har som mål å bygge et bedre samfunn og lykkes i livet og i arbeid.

Gjennom arbeidet med systematisk review er det særlig fem ferdigheiter eller kompetanser som peker seg ut: kreativitet, samarbeid, kritisk tenkning, kommunikasjon og digital literacy.

I forskningsgruppa vil man utvikle metoder for å operasjonalisere og forstå disse ferdighetene. Standardiserte tilnærminger er aktuelle, men også alternative forskningsdesign. Et særlig fokus vil være å forstå endringsprosesser og hvordan man kan utvikle forskningsdesign med intervensjoner som kan fremme disse ferdighetene. I Lab-en er det lav terskel for å prøve ut nye ideer.

Aktiviteter

Gruppa har jamne møter og vil legge vekt på både å bygge forskningskompetanse og å ha en jamn produksjon av nasjonale og internasjonale forskningspublikasjoner. Gruppa ønsker å være aktive med å bygge et forskningsnettverk på tema «future skills» både nasjonalt og internasjonalt. I forlengingen av dette ser vi for oss at forskergruppa kan utarbeide søknader om større prosjekt med ekstern finansiering.

Metodiske tilnærminger

Forskningsaktiviteten tar utgangspunkt i ulike metodiske tilnærminger. Både kvalitative, kvantitative og mixed-methods forskning vil kjennetegne forskningsarbeid i gruppa, men også rent teoretiske bidrag, kunstneriske bidrag, nevropsykologiske bidrag m.m. 

Medlemmer

Professor Helga Synnevåg Løvoll (AKF, leder)*

Professor Wenche Torrissen (AKF)*

Professor Siv Gamlem (AHL)*

Professor Øyvind Økland (ASH)*

Ph.d.-stipendiat Eleanor Dodson (AKF)*

Ph.d.-stipendiat Raul Grau-Ruiz (ASH)*

Professor Knut-Willy Sæther (AHL)

Førsteamanuensis Violeta L. Botellero (AKF)

Ph.d.-stipendiat Dag Erik Wold (AKF/AHL)

*= «tellende» medlemmer (for beregning av økonomisk støtte)

 

Eksterne medlemmer:

Førsteamanuensis Eduardo Fernández Jiménez, Department of Psychiatry, Clinical Psychology and Mental Health of La Paz University Hospital and Hospital La Paz Institute for Health Research (IdiPAZ), Madrid, Spania

Førsteamanuensis Gunvor M. Dyrdal, NTNU