Programmering for matematikkforståelse
Formål
Forskningsgruppa jobber med ulike forsknings- og utviklingsprosjekter rettet mot bruk av programmering i undervisning i norsk skole. Vi søker særlig å undersøke hvordan programmering brukes som en ressurs og hjelpemiddel for økt matematisk forståelse og kompetanse. Vi jobber med programmering i grunnskole og videregående utdanning, samt i lærerutdanning.
Medlemmer
Førsteamanuensis Andreas Brandsæter (leder)
Førsteamanuensis Runar Lie Berge
Førsteamanuensis Beate Krøvel Humberset
Førsteamanuensis Ingeborg Lid Berget
Høgskolelektor Torbjørn Frantsen
Stipendiat og Ph.d.-student Kim André Refvik
Stipendiat og Ph.d.-student Martyna Fojcik
Rådgiver Sindre S. Sandbakk
Mastergradsstudent Torgeir Ølnes (2023, veileder: Andreas Brandsæter)
Aktiviteter
Gruppa møtes jevnlig og deler kunnskap, ideer, inspirerer hverandre og søker faglig samarbeid i forskningsprosjekter.
Prosjekter
- Programming for developing mathematical competencies
- Selecting, Creating and Evaluating Tasks Integrating Programming and Mathematics