Programmering for matematikkforståelse

Formål

Forskningsgruppa jobber med ulike forsknings- og utviklingsprosjekter rettet mot bruk av programmering i undervisning i norsk skole. Vi søker særlig å undersøke hvordan programmering brukes som en ressurs og hjelpemiddel for økt matematisk forståelse og kompetanse. Vi jobber med programmering i grunnskole og videregående utdanning, samt i lærerutdanning. 

 

Medlemmer

Førsteamanuensis Andreas Brandsæter (leder)

Førsteamanuensis Runar Lie Berge 

Førsteamanuensis Beate Krøvel Humberset

Førsteamanuensis Ingeborg Lid Berget

Høgskolelektor Torbjørn Frantsen

Stipendiat og Ph.d.-student Kim André Refvik

Stipendiat og Ph.d.-student Martyna Fojcik

Rådgiver Sindre S. Sandbakk

Mastergradsstudent Torgeir Ølnes (2023, veileder: Andreas Brandsæter)

 

Aktiviteter

Gruppa møtes jevnlig og deler kunnskap, ideer, inspirerer hverandre og søker faglig samarbeid i forskningsprosjekter.

 

Prosjekter

- Programming for developing mathematical competencies

- Selecting, Creating and Evaluating Tasks Integrating Programming and Mathematics