PR i samfunnet (PRIS)
Bakgrunn
PR i samfunnet er grunnlagt for å stimulere til og ta vare på forskning og forskningsformidling som skal bidra til mindre usikkerhet i samfunnet. For det er med kommunikasjon at usikkerhet kan handteres og reduseres. Det har lenge vært et savn at det ikke er ei slik forskningsgruppe ved Høgskulen i Volda som kan handtere forskning på det utvida tekstbegrepet som PRIS må forholde seg teoretisk og praktisk, for å kvalifisere medlemmene og for å formidle frambrakt kunnskap videre til studenter som skal ut i samfunnet, og til kommunikasjonsbransje som etterspør innsikter og kunnskap som den PRIS har formidlet gjennom forskning, undervisning og formidling.
De løpende prosjektene som medlemmene i denne gruppa står bak, trenger et fokus og tilnærming teoretisk og metodisk som vi ikke finner i de andre gruppene ved Avdeling for mediefag. Derfor trenger vi ei gruppe som kan gi rom for kvalitative og kvantitative tekstanalyser av PRIS på alle medieflater, for krisekommunikasjon, for samfunnskommunikasjon (CSR) og bærekraft, for visuell kommunikasjon, for velferdsforskning, politisk kommunikasjon, for propaganda, for offentlighet og demokrati, og for forskningsformidling.
Formål
PRIS vil by på en kollegial arena for kommunikasjonsforskere. Bygge og utvikle et miljø for forskning, kompetanseheving, rekruttering og samarbeid med næringsliv og andre forskningsinstitusjoner innenfor PRIS-feltet. Bidra til utvikling av forskningsfeltet gjennom publikasjoner og konferansebidrag, samt arbeide fram felles prosjektsøknader.
Medlemmer
Erling Sivertsen, leder
Kristian Fuglseth
Thomas Lewe
Henrik Grue Bastiansen
Burcu Peksevgen
Jens Standal Groven
Berete Brenne
Veronica Pilskog
Ingeborg Hedda Paulsen
Aktiviteter
Gruppa har kvartalsvise møter.
Tilsette ved HVO eller andre institusjoner som er interessert i å delta i forskningsgruppa, eventuelt som ekstern samarbeidspartner, kan ta kontakt med gruppeleder Erling Sivertsen på epost: erlingsi@hivolda.no