Vidareutdanning (masternivå)
Ledelse i helse- og sosialtjenesten
Gjennom dette studiet får du økt forståelse for det endringspresset som helse- og omsorgssektoren står overfor, bl.a. gjennom sterkere krav til brukermedvirkning og vekst i antall private aktører.
- Start:
- Haust
- Omfang:
- Deltid Samlingar
- Studiepoeng:
- 30,0
- Varigheit:
- 2 semester (1 år)
- Studietype:
- Vidareutdanning (masternivå)
- Søknadsperiode:
- 01.02.2025 - 15.04.2025
Helse- og omsorgssektoren er preget av profesjoner med høye krav til selvstendig yrkesutøvelse. Målsettingen er å gi studentene en innføring i sentrale ledelsesbegreper og metoder for å kunne møte utfordringer innenfor helse- og sosialtjenesten. Videreutdanningen er et samarbeidsprosjekt mellom høyere utdanningsinstitusjoner i Møre og Romsdal.
Studieinnhald
Faginnholdet er organisert i fem hovedtemaer:
- Styring, organisasjon og ledelse
- Juss i helse- og sosialtjenesten
- Økonomistyring i helse- og sosialtjenesten
- Personalledelse
- Endring og ledelse
Opptakskrav
Relevant bachelor eller tilsvarende 3-årig universitets- eller høgskoleutdanning. Bachelorgrader i helse- og sosialfag kvalifiserer for opptak. Andre bachelorgrader må ha minst 80 studiepoeng i fagområder ledelsesfag, organisasjonsfag eller samfunnsvitenskapelige fag.
Det gis 1 tilleggspoeng til søkere som dokumenterer at de har en lederstilling (dokumenteres med attest fra arbeidsgiver eller stillingsbeskrivelse/kontrakt + lønnsslipp fra siste måned)
Rangering av søkere gjøres på grunnlag av karakterer fra bachelorutdanningen.
Undervisningsmåtar og vurderingsordningar
Studiet er samlingsbasert med nettstøtte. Les mer om vurderingsordninger og eksamen i studie-og emneplanene.
Aktuelle yrke og vidare studium
Studiet skal bidra til å sette ledelse og lederatferd inn i en organisatorisk og samfunnsmessig kontekst, og gi ledere innenfor helse- og omsorgssektoren økt faglig innsikt og personlig trygghet.
Studenter som ønsker å fullføre Master i helse- og sosialfag - meistring og myndiggjering ved Høgskulen i Volda, vil få studiet automatisk godkjent innenfor denne graden.
Tidspunkt for oppmøte og samlingar
Undervisninga er organisert i samlingar ved Høgskulen i Volda. Kvar samling går over to dagar.
Tidspunkt:
Torsdagar kl.10:15 til kl.16:00
Fredagar kl.09:15 til kl.15:00
Fysisk/digitalt:
Februarsamlinga 2025 er heldigital
Dei øvrige samlingane er fysiske ved HVO, men med hybrid digitalt opplegg (zoom)
Fyrste oppmøte er torsdag 15. august kl 10:15 på BK161 Store auditorium (Berte Kanutte huset).
Samlingsveker:
Haustsemesteret 2024:
- Samling 1, veke 33: torsdag 15- fredag 16. august 2024
- Samling 2, veke 37: torsdag 12. - fredag 13. september 2024
- Samling 3, veke 42: torsdag 17. - fredag 18. oktober 2024
- Samling 4, veke 47: torsdag 21. - fredag 22. november 2024
Vårsemesteret 2025:
- Samling 1, veke 2: torsdag 9. - fredag 10. januar 2025
- Samling 2, veke 6: torsdag 6. - fredag 7. februar 2025 - merk heildigital!
- Samling 3, veke 10: torsdag 6. - fredag 7. mars 2025
- Samling 4, veke 19: torsdag 8. - fredag 9. mai 2025
Studieplan
Ledelse i helse- og sosialtjenesten - videreutdanning
Målgruppe:
Den primære målgruppen er ledere i den offentlige helse- og sosialtjenesten. Dette omfatter bl.a. avdelingsledere og enhetsledere, men også toppledere som mangler formell lederkompetanse.
I tillegg er studiet beregnet på fagpersoner som ønsker å kvalifisere seg for lederstillinger.
Målgruppen inkluderer også personer som arbeider i frivillige organisasjoner eller i privat helse- og sosialtjeneste, tillitsvalgte og selvstendig næringsdrivende. I tillegg kan studiet være et ledd i kvalifisering for utrednings- og konsulentarbeid. Studiet egner seg også for helse- og sosialarbeidere som primært ønsker økt organisasjonsforståelse, som et ledd i egen kompetanseutvikling.
Introduksjon:
Utdanningen er organisert som deltidsstudium (30 studiepoeng), og har en normert studietid på ett år.
Studiet er en videreutdanning på grunnlag av minimum 3-årig universitets- eller høgskoleutdanning, og gir uttelling for 30 studiepoeng. Studiet er godkjent som modul i relevante mastergradsstudier og tilfredsstiller således de faglige kravene til studium på mastergradsnivå.
Studiet sikter mot å gi perspektiver, kunnskaper og verktøy som er nødvendig for å fylle ulike lederroller. Dette innebærer at studiet både skal bidra til utvidet forståelse for rammefaktorer på organisasjonsnivå, og økt innsikt i personlige lederkvalifikasjoner.
Studiet skal skape økt forståelse for det endringspresset som helse- og sosialtjenesten står overfor, bl.a. gjennom sterkere krav til myndiggjøring av brukere og ansatte og økt arbeidsinnvandring. Helse- og sosialtjenesten er preget av profesjoner med høye krav til selvstendig yrkesutøvelse. Studiet skal kvalifisere til å gå inn i slike ledelsesutfordringer på en offensiv og løsningsorientert måte.
Å utvikle kompetansen innenfor områdene personalledelse, samarbeid og endring er bærebjelken i studiet. Endringskompetanse innebærer at ledere både er i stand til å initiere endringer i egen organisasjon, og til å lede omstillinger som følge av helse- og sosialpolitiske reformer og krav. Denne kompetansen kan ikke bare utvikles på et generelt grunnlag, men ut fra institusjonelle særtrekk ved tjenestene.
Videre studier:
Studiet er en videreutdanning på grunnlag av minimum 3-årig universitets- eller høgskoleutdanning, og gir uttelling for 30 studiepoeng. Studiet er godkjent som modul i relevante mastergradsstudier og tilfredsstiller således de faglige kravene til utdanning på mastergradsnivå.
Oppbygning og sammensetning:
Studiet er gruppert i hovedtemaer. Disse temaene skal samlet bidra til å sette ledelse og lederatferd inn i en organisatorisk og samfunnsmessig kontekst, og klargjøre sentrale rammefaktorer for ledelse i helse- og sosialtjenesten.
I tråd med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket har studenten følgende læringsutbytte etter fullført studie:
Ved fullført utdanning har studenten fått en innføring i sentrale ledelsesbegreper og metoder, som grunnlag for en problematiserende tilnærming til utfordringer i helse- og sosialtjenesten.
Studenten har fått bidrag til både økt faglig innsikt og personlig trygghet.
Studenten har fått utviklet kritisk refleksjon til egen rolle, og derfor utviklet handlingsorientert ledelse. Dette innebærer å vurdere og grunngi egen lederatferd. I dette ligger det et ønske om å utvikle ledere med en åpen og bevisst holdning til de muligheter og utfordringer som ledelse i helse- og sosialtjenesten kan innebære.
Undervisningen organiseres i åtte samlinger, vanligvis av to dagers varighet. Mellom samlingene arbeider studentene med litteraturstudier og oppgaveløsninger.
Undervisningsmetodene vil variere etter tema.
Emne | 2024 Haust | 2025 Vår |
---|---|---|
15 | 15 | |
Sum (30 total) | 15 | 15 |
Emnet vert evaluert i samsvar med HVO sitt kvalitetssikringssystem. (http://www.hivolda.no/hivolda/om-hogskulen/kvalitetsarbeid)