Profile picture for user ImsSi

Silje Ims Lied

Avdelingsleiing

Dekan

Silje Ims Lied er førstelektor i pedagogikk, og har vore tilsett ved Høgskulen i Volda sidan januar 2009. Ho har arbeidserfaring frå barnehage, skule, pedagogisk psykologisk teneste (PPT) og psykisk helsevern for born og unge (BUP). I akademia har ho hatt fagstilling i pedagogikk, vore instituttleiar i Institutt for pedagogikk (2015 - 19) og prodekan for utdanning ved avdeling for humanistiske fag og lærarutdanning (2019 - 2023). Lied har sidan 2019 hatt eit særleg ansvar for å følge opp utdanningsfaglig kompetanse (t.d. kurs i pedagogisk basiskompetanse) og regional og desentralisert kompetanseutvikling (ReKomp, DeKomp og Kompetanseløft) ved HVO. Ho var også fagleg koordinator for ordninga Kompetanseløft for spesialpedagogikk og inkluderande praksis.

Lied sit i styringsgruppa og bistår USN i leiinga av det nasjonale nettverket for Kompetanseløft for spesialpedagogikk og inkluderende praksis. Lied er også ein del av leiargruppa i eit nasjonalt nettverk for spesialpedagogikk.

Sidan 2019 - d.d. har ho vore fast medlem i UHR - lærerutdanning, og ho vart valt inn i arbeidsutvalet i 2021. 

Pågåande forskingsprosjekt:

  • KOSIP - kompetansekartlegging av spesialpedagogikk og inkluderende praksis

Vitskapeleg arbeid

CRIStin

Bøker

Inkludering i praksis [ISBN 9788202819545] 183s.
Publisert 2024 av Mirjam Harkestad Olsen, Silje Ims Lied, Marianne Sandvik Tveitnes
Publisher: Cappelen Damm Akademisk

Vitskaplege artiklar og bokkapittel

Samiske perspektiver i et inkluderende læringsmiljø
Publisert 2024 av Marianne Sandvik Tveitnes, Silje Ims Lied, Mirjam Harkestad Olsen

Inkludering i spennet mellom ideologi og praksis
Publisert 2024 av Silje Ims Lied, Marianne Sandvik Tveitnes, Mirjam Harkestad Olsen

Frå einsam sak til praksisfellesskap. Kollegasamarbeid knytt til førstelektorprogrammet
Publisert 2024 av Gro Anita Bårdseth, Birgitte Fondevik, Steinar Høydal, Silje Ims Lied, Bjørn Smestad, Odd Helge Mjellem Tonheim

Å bygge lag rundt og sammen med elevene
Publisert 2022 av Silje Ims Lied, Marianne Sandvik Tveitnes

Rolleforståelse og inkludering i tverretatlig samarbeid
Publisert 2022 av Hilde Sofie Stokke, Silje Ims Lied

Children’s Summer reading in Norway: Insights gained from the gamified library-initiated reading campaign Sommerles.no
Publisert 2020 av Lidun Hareide, Eivind Tveter, Silje Ims Lied

Anna

Kompetanseutvikling. Fra planlegging til tiltak.
Publisert 2023 av Silje Ims Lied

Kompetanseutvikling. Fra planlegging til tiltak
Publisert 2023 av Silje Ims Lied

Innovasjon i lærarutdanningane
Publisert 2023 av Silje Ims Lied

Kompetanseutvikling i profesjonsfellesskap
Publisert 2023 av Silje Ims Lied

Hva har den nye opplæringsloven å si for Kompetanseløft for spesialpedagogikk og inkluderende praksis?
Publisert 2023 av Silje Ims Lied

Teachers’ cometencies,related to special needs education and inclusion, in Norway
Publisert 2023 av Silje Ims Lied, Marianne Sandvik Tveitnes, Mirjam Harkestad Olsen

Tilsetting av tre dekanar - sak 89/22
Publisert 2023 av Silje Ims Lied, Roar Stokken

Samarbeidspraksis for å ivareta barns beste
Publisert 2023 av Silje Ims Lied

Kompetanseløft for spesialpedagogikk og inkluderende praksis & KOSIP, MR-fylke
Publisert 2023 av Silje Ims Lied

Frå einsam sak til praksisfelleskap - kollegasamarbeid knytt til førstelektorkvalifisering
Publisert 2023 av Bjørn Smestad, Birgitte Fondevik, Silje Ims Lied, Steinar Høydal, Gro Anita Bårdseth, Odd Helge Mjellem Tonheim

Samskaping – det doble formålet.
Publisert 2023 av Hilde Sofie Stokke, Silje Ims Lied

KOSIP; Kompetansekartlegging av og for laget rundt barna og elevene
Publisert 2022 av Silje Ims Lied, Hilde Sofie Stokke, Mirjam Harkestad Olsen, Marianne Sandvik Tveitnes

Kompetanseløft i Spesialpedagogikk og inkluderende praksis og KOSIP
Publisert 2022 av Silje Ims Lied

Grensesetting i barnehagen
Publisert 2022 av Silje Ims Lied

Oppvekst og oppvekstreformen
Publisert 2022 av Silje Ims Lied

KOSIP og UH nettverket for kompetanseløftet
Publisert 2022 av Silje Ims Lied

KOSIP- Bakgrunn, teoretisk forankring og oppbygging
Publisert 2022 av Silje Ims Lied

Ny lov - nye omgrep?
Publisert 2021 av Marianne Hareide Andreasen, Anne Randi Fagerlid Festøy, Peder Haug, Silje Ims Lied, Ann Helen Lonbakken, Gunhild Nordvik Reite, Anne-Kari Remøy, Kari Eldby Rygg, Iselin Vatnehol Waage, Berit Huse

Støttende team og kompetansekartlegging i Hareid kommune. Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderande praksis.
Publisert 2021 av Silje Ims Lied

Rollen til universitetet og høgskolen i Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderande praksis.
Publisert 2021 av Silje Ims Lied

Panelsamtale: Laget rundt barna
Publisert 2021 av Silje Ims Lied

Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis Tverrfaglig og tverrprofesjonelt samarbeid i egen institusjon
Publisert 2021 av Silje Ims Lied

Lokal kompetanseutvikling i barnehage og skule. Kvar står vi, kvar går vi?
Publisert 2021 av Silje Ims Lied

Bakgrunn og målsetting for Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderande praksis
Publisert 2021 av Silje Ims Lied

Panelsamtale: Spørsmål og svarrunde om kompetanseløftet med representanter fra UDIR, statsforvalter, KS, PPT, Statped og UH.
Publisert 2021 av Silje Ims Lied

Kartlegging av behov og planlegging av tiltak. Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderande praksis.
Publisert 2021 av Silje Ims Lied

Erfaringar frå piloten i Hareid kommune. Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderande praksis.
Publisert 2021 av Silje Ims Lied

Opprykk til førstelektor - min veg
Publisert 2021 av Silje Ims Lied

Samarbeid og partnerskap mellom UH og kommune - hvordan være gode lagspillere rundt barnet?
Publisert 2021 av Silje Ims Lied

La barna lese i sommer
Publisert 2020 av Silje Ims Lied

Spesialpedagogikkens rolle – i et utdanningspolitisk perspektiv
Publisert 2020 av Marit Mjøs, Silje Ims Lied, Kirsten Helen Flaten

Barnehagebasert utviklingsarbeid i Ålesund kommune
Publisert 2019 av Silje Ims Lied

Opp og fram - ein nyskapande barnehagesektor
Publisert 2019 av Silje Ims Lied

Læraren sitt møte med eleven med Asperger syndrom og Tourettes syndrom
Publisert 2019 av Silje Ims Lied

Grensesetting i barnehagealder
Publisert 2019 av Silje Ims Lied

Læringsverktøy for ungdommar med AS og TS basert på spelteknologi
Publisert 2019 av Silje Ims Lied

Grensesetting i ei omskifteleg tid
Publisert 2019 av Silje Ims Lied

Sommerles.no kan motvirke tap av lesekompetanse
Publisert 2019 av Lidun Hareide, Silje Ims Lied

Leik, vennskap og vaksenrolla
Publisert 2018 av Silje Ims Lied

Lekende vennskap
Publisert 2018 av Silje Ims Lied

Læringsverktøy for ungdomm med Asperger syndrom (AS) og Tourettes syndrom (TS) basert på spillteknologi
Publisert 2018 av Silje Ims Lied

Vaksenrolla
Publisert 2018 av Silje Ims Lied

Styringsverktøy, medvirkning og didaktikk
Publisert 2018 av Silje Ims Lied

Profesjonsstemma i Møre & Romsdal
Publisert 2018 av Silje Ims Lied

Aktiv voksenrolle i barnehagen
Publisert 2018 av Silje Ims Lied

Didaktisk arbeid i barnehagen
Publisert 2018 av Silje Ims Lied

Et kritisk blikk på lokalt utviklingsarbeid
Publisert 2018 av Silje Ims Lied

Styringsverktøy og medvirkning i barnehagen
Publisert 2018 av Silje Ims Lied

Development Works. The future kindergarten, with focus on playful friendship
Publisert 2018 av Silje Ims Lied

A critical view on local development work
Publisert 2018 av Silje Ims Lied

Positiv grensesetting
Publisert 2018 av Silje Ims Lied

Grensesetting i arbeidet med de yngste barna
Publisert 2018 av Silje Ims Lied

Implementering av ny rammeplan - fase 2
Publisert 2017 av Silje Ims Lied

Implementering av ny rammeplan - fase 2
Publisert 2017 av Silje Ims Lied

Implementering av ny rammeplan
Publisert 2017 av Silje Ims Lied

Implementering av ny rammeplan
Publisert 2017 av Silje Ims Lied

Grensesetting, Skule og SFO
Publisert 2017 av Silje Ims Lied

Lekende vennskap
Publisert 2017 av Silje Ims Lied

Sosial kompetanse
Publisert 2017 av Silje Ims Lied

Grensesetting i barne- og ungdomsfaget
Publisert 2017 av Silje Ims Lied

What's in it for me?
Publisert 2017 av Silje Ims Lied

Kan vi bygge læringsteknologi for ungdommar med Asperger syndrom (AS) og Tourettes syndrom (TS) basert på Pokemon GO?
Publisert 2017 av Silje Ims Lied, Lidun Hareide

Didaktikk i barnehagen
Publisert 2016 av Silje Ims Lied

Tilsett på dispensasjon
Publisert 2016 av Silje Ims Lied

Grensesetting i barnehage og skole
Publisert 2016 av Silje Ims Lied

Positiv grensesetting. Relasjon, samspill og kommunikasjon
Publisert 2016 av Silje Ims Lied

Positiv grensesetting. Relasjon, samspill og kommunikasjon
Publisert 2016 av Silje Ims Lied

Positiv grensesetting. Relasjon, samspill og kommunikasjon
Publisert 2016 av Silje Ims Lied

Vennskap og lek i barnehagen
Publisert 2016 av Silje Ims Lied

Danning i barnehagen - om det å vere menneske. Kva kan danning handle om i barnehagen? [ISBN 978-82-7661-322-3] 20s.
Publisert 2016 av Bente Vatne, Silje Ims Lied

Fra refleksjon til handling. En lærende organisasjon
Publisert 2015 av Silje Ims Lied

Grensesetting i en omskiftelig tid. Relasjon, samspill og kommunikasjon
Publisert 2015 av Silje Ims Lied

Positiv grensesetting
Publisert 2015 av Silje Ims Lied

Positiv grensesetting
Publisert 2015 av Silje Ims Lied

Positiv grensesetting.
Publisert 2015 av Silje Ims Lied

Grensesetting i barnehage og skule
Publisert 2015 av Silje Ims Lied

Positiv grensesetting
Publisert 2015 av Silje Ims Lied

Positiv grensesetting
Publisert 2015 av Silje Ims Lied

Grensesetting i barnehage og skole. Rolleavklaring fagfolk/foreldre
Publisert 2015 av Silje Ims Lied

Grensesetting, rollefordeling mellom barnehagen/hjem
Publisert 2015 av Silje Ims Lied

Danning og kvalitet i barnehagen
Publisert 2015 av Silje Ims Lied

Presschool teachers and preschool assistants' way of understanding "Bildung"
Publisert 2014 av Silje Ims Lied, Bente Vatne

Positiv grensesetting
Publisert 2014 av Silje Ims Lied

Positiv grensesetting
Publisert 2014 av Silje Ims Lied

De yngste barna i barnehagen, med vekt på danning
Publisert 2014 av Silje Ims Lied

Positiv grensesetting
Publisert 2014 av Silje Ims Lied

Samarbeid og kommunikasjon i personalgruppen
Publisert 2014 av Silje Ims Lied

Bevisstgjøring av egen rolle i barnehagen
Publisert 2014 av Silje Ims Lied

Barnehagen som arena for forebyggende arbeid, og tidlig innsats
Publisert 2014 av Silje Ims Lied

Preschool teachers and preschool asistants way of understanding "Bildung"
Publisert 2014 av Bente Vatne, Silje Ims Lied

Hvordan arbeide med grensesetting i barnehagen
Publisert 2013 av Silje Ims Lied

Kommunikasjon med barn
Publisert 2013 av Silje Ims Lied

Positiv grensesetting og kommunikasjon med barn
Publisert 2013 av Silje Ims Lied

Relasjon, samspill og kommunikasjon
Publisert 2013 av Silje Ims Lied

Positiv grensesetting
Publisert 2013 av Silje Ims Lied

Danning og kvalitet i barnehagen
Publisert 2013 av Silje Ims Lied

Tverrfaglig og tidlig innsats overfor barn i barnehage
Publisert 2013 av Silje Ims Lied