Profile picture for user StineE

Stine Margrethe Ekornes

Førsteamanuensis

Institutt for pedagogikk

Utdanning

Cand.Polit. Hovedfag i pedagogikk - mellomfag psykologi. Universitetet i Oslo. 

Doktorgrad

Dr. Polit - pedagogikk. Avhandling: "School Mental Health - Teacher Views. An Exploratory Study of Teachers` Perceived Role, Competence and Responsibility in Student Mental Health Promotion". Universitetet i Oslo, Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (2016).

Undervisning

  • PPU1-R15. Pedagogikk i praktisk pedagogisk utdanning.
  • PPU2-R15. Pedagogikk i praktisk pedagogisk utdanning.
  • UL 302. Utvikling og læring i skule og barnehage (masteremne).
  • UL 305. Vitskapteori og metode (masteremne).

Faglege interesser

  • Psykisk helse
  • Lærarprofesjonalitet
  • Lærarutdanning
  • Relasjonspedagogikk
  • Utviklingspsykologi
  • Motivasjonsteori

Forskingsgrupper

TEPEC - UiO (tidlegare medlem)

Forskingsgruppe for spesialpedagogikk og inkludering (leiar)

Forskingsgruppe for Praktisk-Pedagogisk Utdanning (medlem)

Tidlegare forskingsprosjekt

"Sosialpedagogikkens rolle i norsk lærerutdanning" 

"Sårbar ungdom" 

"Utvida rådgivarteneste"

Noverande forskingsprosjekt

"Digital praksisrettleiing i PPU" - finansiert gjennom DIKU (2020-2022)

Arbeidserfaring/verv

  • Huseby Kompetansesenster, - spesialpedagogisk senter for synshemmede. Oslo. Tilrettelegger av lydbøker. (1998)
  • Høgskulen i Volda, Lektor i pedagogikk (2004- d.d.)
  • Medlem av NELVU (Nettverk for elev- og lærlingsvurdering) 2007-2008
  • Høgskulen i Volda, Institutt for pedagogikk, Instituttleiar i team (haust 2009)
  • Høgskulen i Volda, Vara styremedlem Forskarforbundet (2012-2013)
  • Høgskulen i Volda, Leiar Stipendiatorganisasjonen (2014- 2015)
  • Representant i nasjonal referansegruppe, Skoleprogrammet VIP (2020- d.d)

Andre arbeidsoppgåver

  • Koordinator PPU
  • Rettleiar masterstudentar
  • Rettleiar bachelorstudentar

 

 

Vitskapeleg arbeid

CRIStin

Bøker

Lærerprofesjonalitet i arbeidet med psykisk helse i skolen [ISBN 9788245022230] 130s.
Publisert 2018 av Stine Margrethe Ekornes
Publisher: Fagbokforlaget

Vitskaplege artiklar og bokkapittel

Guideline evaluation and implementation mechanisms in school health services (GuideMe): protocol for a hybrid randomized factorial trial
Publisert 2023 av Åse Sagatun, Thomas Engell, Malene Brekke, Hege Sjølie, Stine Margrethe Ekornes, Kristin Sofie Waldum-Grevbo, Kristine Pape, Kirsti Kvaløy, Annette Jeneson, Anna Stigum Trøan, Anne Liv Askeland, Line Stien, Solveig Holen

Perceived teacher support in secondary education from 1980 to 2019: An integrative review
Publisert 2023 av Violeta Botellero, Stine Margrethe Ekornes, Siv Therese Måseidvåg Gamlem, Wenche Torrissen, Helga Synnevåg Løvoll

Teacher candidates’ reflections on the learning outcomes of video-based supervision
Publisert 2023 av Stine Margrethe Ekornes, Elisabeth Innselset, Kari Aslaug Hasle, Bjørnar Sæterås

Promoting psychosocial environments in Norwegian primary schools: a scoping review protocol exploring the roles and responsibilities of school social workers
Publisert 2022 av Marianne Tevik Singstad, Fredrik Mørk Røkenes, Stine M. Ekornes

Against All Odds? Sami Women’s Lower NEET Experience in An Arctic Context: Education and Work Participation among Multicultural Young People in Northern-Norway, the Norwegian Arctic Adolescent Health Study (NAAHS)
Publisert 2022 av Elisabeth Valmyr Bania, Christian Eckhoff, Stine M. Ekornes

Inter-professional Collaboration for the Promotion of Public Health and Life Skills in Upper Secondary School – a Norwegian Case Study
Publisert 2021 av Stine M. Ekornes, Reidunn Johanne Tvergrov Øye

The impact of perceived psychosocial environment and academic emotions on higher education students’ intentions to drop out
Publisert 2021 av Stine M. Ekornes

Teachers’ Perceived Efficacy in Parental Collaboration when Students Exhibit Internalizing or Externalizing Behaviour - Perspectives from a Norwegian Context
Publisert 2021 av Stine M. Ekornes, Irene Velsvik Bele

Upper secondary students’ perceptions of the effects of expanded student services on their mental health literacy
Publisert 2020 av Stine M. Ekornes

Teacher stress related to student mental health promotion: the match between perceived demands and competence to help students with mental health problems
Publisert 2016 av Stine Margrethe Ekornes

Teacher perspectives on their role and the challenges of inter-professional collaboration in mental health promotion
Publisert 2015 av Stine Margrethe Ekornes

Teachers as mental health promoters: a study of teachers' understanding of the concept of mental health
Publisert 2013 av Stine Margrethe Ekornes, Trond Eiliv Hauge, Ingrid Lund

Anna

SoVei - sosialveiledning i skolen
Publisert 2023 av Marianne Tevik Singstad, Stine Margrethe Ekornes, Maja Sandmo Grip, Ane Bergset Mandal

FOrskerfrokost: Sosialfaglig ansatte i skolen - hvorfor og hvordan?
Publisert 2023 av Marianne Tevik Singstad, Stine Margrethe Ekornes, Maja Sandmo Grip, Ane Bergset Mandal

SoVei: Sosialveiledning i skolen
Publisert 2023 av Marianne Tevik Singstad, Stine Margrethe Ekornes, Maja Sandmo Grip, Ane Bergset Mandal

Sosialt arbeid i skolen
Publisert 2023 av Marianne Tevik Singstad, Stine Margrethe Ekornes, Maja Sandmo Grip, Ane Bergset Mandal

Webinar om tverrprofesjonelt samarbeid i skolen.
Publisert 2023 av Stine Margrethe Ekornes

Guideline Evaluation and Implementation Mechanisms in School Health Services (GuideMe): Protocol for a hybrid factorial trial
Publisert 2023 av Thomas Engell, Åse Sagatun, Annette Jeneson, Malene Brekke, Kristin Sofie Waldum-Grevbo, Hege Sjølie, Stine Margrethe Ekornes, Anne Liv Askeland, Anna Stigum Trøan, Ulrika Line Stien, Solveig Holen

Relational quality in schools as a key factor to promote student well-being
Publisert 2023 av Stine Margrethe Ekornes

SoVei: Bruken av sosialfaglige stillinger i skolen
Publisert 2022 av Marianne Tevik Singstad, Stine Margrethe Ekornes, Maja Sandmo Grip, Ane Bergset Mandal

Hele eleven - hele tiden. Sosialveiledning i skolen.
Publisert 2022 av Marianne Tevik Singstad, Maja Sandmo Grip, Stine Margrethe Ekornes, Ane Bergset Mandal

Guideline evaluation and implementation mechanisms in school health services. Protocol for a hybrid factorial trial
Publisert 2022 av Thomas Engell, Åse Sagatun, Solveig Holen, Annette Jeneson, Malene Brekke, Kristin Sofie Waldum-Grevbo, Hege Sjølie, Stine M. Ekornes

TTI as a tool for supervising teacher students
Publisert 2022 av Elisabeth Innselset, Bjørnar Sæterås, Kari Aslaug Hasle, Stine M. Ekornes, Erik Cyrus Fooladi

Samiske kvinners lavere NEET (Not engaged in Education, Employment or Training) erfaring i et multi-kontekst perspektiv
Publisert 2022 av Elisabeth Valmyr Bania, Stine M. Ekornes

La læreren få være lærer, ikke sosialarbeider!
Publisert 2022 av Marianne Tevik Singstad, Maja Sandmo Grip, Stine M. Ekornes, Ane Bergset Mandal

Analyse av studentar si undervisning i PPU
Publisert 2022 av Bjørnar Sæterås, Elisabeth Innselset, Kari Aslaug Hasle, Erik Cyrus Fooladi, Stine M. Ekornes

Veiledning og empatisk kommunikasjon
Publisert 2021 av Stine M. Ekornes

Psykiske helseutfordringer blant ungdom
Publisert 2021 av Stine M. Ekornes

Ungdom blir syke av å havne i sosiale tomrom
Publisert 2021 av Tormod Rimehaug, Marianne Tevik Singstad, Stine M. Ekornes, Odd Sverre Westbye, Ann Christin Andersen

DigPraksis - digital praksisoppfølging i PPU
Publisert 2021 av Stine M. Ekornes, Bjørnar Sæterås, Kari Aslaug Hasle, Elisabeth Innselset

Tverrprofesjonelt samarbeid om livsmestring i skolen
Publisert 2021 av Stine M. Ekornes

Tverrprofesjonelt samarbeid om livsmestring som temaområde i videregående skole
Publisert 2020 av Stine M. Ekornes

Tverrprofesjonelt samarbeid om livsmestring i skolen
Publisert 2020 av Stine M. Ekornes

Utvida rådgjevarteneste - presentasjon av eit forskingsprosjekt på forsterka tverrfagleg samarbeid i rådgjevartenesta i vidaregåande.
Publisert 2019 av Reidunn Johanne Tvergrov Øye, Stine Margrethe Ekornes

Psykisk helse og læringsmiljø i høyere utdanning
Publisert 2019 av Stine Margrethe Ekornes

Talk to me! Vocational students` perceptions of how to promote mental health in schools
Publisert 2019 av Stine Margrethe Ekornes

Psykisk helsefremmende arbeid i vgs – presentasjon av et pilotprosjekt med forsterket rådgivertjeneste
Publisert 2019 av Stine Margrethe Ekornes

Selvoppfatning og livsmestring hos barn
Publisert 2019 av Stine Margrethe Ekornes

Psykisk helse og livsmestring
Publisert 2019 av Stine Margrethe Ekornes

Psykisk helse i skolen - lærernes syn
Publisert 2018 av Stine Margrethe Ekornes

Snakk med meg! Foredrag under seminaret "Heilskap og samanheng i opplæringa for elevar som strevar".
Publisert 2018 av Stine Margrethe Ekornes

Lærerkompetanse og psykisk helse hos elever. Hva opplever lærere som de sentrale utfordringene i arbeidet med psykisk helse i skolen?
Publisert 2017 av Stine Margrethe Ekornes

Lærere ønsker mer kunnskap om psykisk helse
Publisert 2016 av Stine Margrethe Ekornes

Nær to av ti barn og unge har psykiske plager:Lærere mister nattesøvn av bekymring for elevene.
Publisert 2016 av Stine Margrethe Ekornes

Hvilke utfordringer møter lærere i psykisk helsefremmende arbeid blant elever?
Publisert 2016 av Stine Margrethe Ekornes

Psykisk helse i skolen
Publisert 2016 av Stine Margrethe Ekornes

School Mental Health - Teacher Views. An Exploratory Study of Teachers` Perceived Role, Competence and Responsibility in Student Mental Health Promotion. 232s.
Publisert 2016 av Stine Margrethe Ekornes

Mental Health in Schools - Teacher Role and Identity. An Exploratory Study of Perceived Demands and Professional Practices
Publisert 2012 av Stine Margrethe Ekornes

Social Pedagogy in Schools: What are Student Teachers Attitudes in Norway?
Publisert 2011 av Tobias Christoph Werler, Stine Margrethe Ekornes

Om reformer, strategier og opplegg for samhandling om vurdering
Publisert 2007 av Siv Th. Måseidvåg Gamlem, Stine Ekornes, Roy Asle Andreassen