Stine Margrethe Ekornes
Institutt for pedagogikk
Førsteamanuensis
Utdanning
Cand.Polit. Hovedfag i pedagogikk - mellomfag psykologi. Universitetet i Oslo.
Doktorgrad
Dr. Polit - pedagogikk. Avhandling: "School Mental Health - Teacher Views. An Exploratory Study of Teachers` Perceived Role, Competence and Responsibility in Student Mental Health Promotion". Universitetet i Oslo, Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (2016).
Undervisning
- PPU1-R15. Pedagogikk i praktisk pedagogisk utdanning.
- PPU2-R15. Pedagogikk i praktisk pedagogisk utdanning.
- UL 302. Utvikling og læring i skule og barnehage (masteremne).
- UL 305. Vitskapteori og metode (masteremne).
Faglege interesser
- Psykisk helse
- Lærarprofesjonalitet
- Lærarutdanning
- Relasjonspedagogikk
- Utviklingspsykologi
- Motivasjonsteori
Forskingsgrupper
TEPEC - UiO (tidlegare medlem)
Forskingsgruppe for spesialpedagogikk og inkludering (leiar)
Forskingsgruppe for Praktisk-Pedagogisk Utdanning (medlem)
Tidlegare forskingsprosjekt
"Sosialpedagogikkens rolle i norsk lærerutdanning"
"Sårbar ungdom"
"Utvida rådgivarteneste"
Noverande forskingsprosjekt
"Digital praksisrettleiing i PPU" - finansiert gjennom DIKU (2020-2022)
Arbeidserfaring/verv
- Huseby Kompetansesenster, - spesialpedagogisk senter for synshemmede. Oslo. Tilrettelegger av lydbøker. (1998)
- Høgskulen i Volda, Lektor i pedagogikk (2004- d.d.)
- Medlem av NELVU (Nettverk for elev- og lærlingsvurdering) 2007-2008
- Høgskulen i Volda, Institutt for pedagogikk, Instituttleiar i team (haust 2009)
- Høgskulen i Volda, Vara styremedlem Forskarforbundet (2012-2013)
- Høgskulen i Volda, Leiar Stipendiatorganisasjonen (2014- 2015)
- Representant i nasjonal referansegruppe, Skoleprogrammet VIP (2020- d.d)
Andre arbeidsoppgåver
- Koordinator PPU
- Rettleiar masterstudentar
- Rettleiar bachelorstudentar
Vitskapeleg arbeid
CRIStin
Bøker
Lærerprofesjonalitet i arbeidet med psykisk helse i skolen [ISBN 9788245022230] 130s.
Publisert 2018 av Stine Margrethe Ekornes
Publisher: Fagbokforlaget
Vitskaplege artiklar og bokkapittel
Untapped potential? a scoping review exploring school social work in Norwegian primary schools
Publisert 2024 av Marianne Tevik Singstad, Fredrik Mørk Røkenes, Stine Margrethe Ekornes
Guideline evaluation and implementation mechanisms in school health services (GuideMe): protocol for a hybrid randomized factorial trial
Publisert 2023 av Åse Sagatun, Thomas Engell, Malene Brekke, Hege Sjølie, Stine Margrethe Ekornes, Kristin Sofie Waldum-Grevbo, Kristine Pape, Kirsti Kvaløy, Annette Jeneson, Anna Stigum Trøan, Anne Liv Askeland, Line Stien, Solveig Holen
Perceived teacher support in secondary education from 1980 to 2019: An integrative review
Publisert 2023 av Violeta Botellero, Stine Margrethe Ekornes, Siv Therese Måseidvåg Gamlem, Wenche Torrissen, Helga Synnevåg Løvoll
Teacher candidates’ reflections on the learning outcomes of video-based supervision
Publisert 2023 av Stine Margrethe Ekornes, Elisabeth Innselset, Kari Aslaug Hasle, Bjørnar Sæterås
Promoting psychosocial environments in Norwegian primary schools: a scoping review protocol exploring the roles and responsibilities of school social workers
Publisert 2022 av Marianne Tevik Singstad, Fredrik Mørk Røkenes, Stine M. Ekornes
Against All Odds? Sami Women’s Lower NEET Experience in An Arctic Context: Education and Work Participation among Multicultural Young People in Northern-Norway, the Norwegian Arctic Adolescent Health Study (NAAHS)
Publisert 2022 av Elisabeth Valmyr Bania, Christian Eckhoff, Stine M. Ekornes
Inter-professional Collaboration for the Promotion of Public Health and Life Skills in Upper Secondary School – a Norwegian Case Study
Publisert 2021 av Stine M. Ekornes, Reidunn Johanne Tvergrov Øye
The impact of perceived psychosocial environment and academic emotions on higher education students’ intentions to drop out
Publisert 2021 av Stine M. Ekornes
Teachers’ Perceived Efficacy in Parental Collaboration when Students Exhibit Internalizing or Externalizing Behaviour - Perspectives from a Norwegian Context
Publisert 2021 av Stine M. Ekornes, Irene Velsvik Bele
Upper secondary students’ perceptions of the effects of expanded student services on their mental health literacy
Publisert 2020 av Stine M. Ekornes
Teacher stress related to student mental health promotion: the match between perceived demands and competence to help students with mental health problems
Publisert 2016 av Stine Margrethe Ekornes
Teacher perspectives on their role and the challenges of inter-professional collaboration in mental health promotion
Publisert 2015 av Stine Margrethe Ekornes
Teachers as mental health promoters: a study of teachers' understanding of the concept of mental health
Publisert 2013 av Stine Margrethe Ekornes, Trond Eiliv Hauge, Ingrid Lund
Anna
GuideMe - et utviklings og evalueringsprosjekt i Skolehelsetjenesten. Helsesamtalen på 8.trinn og samarbeid med skolen. Deltakelse og brukerfornøydhet
Publisert 2024 av Åse Sagatun, Kristin Sofie Waldum-Grevbo, Anne Liv Askeland, Malene Brekke, Hege Sjølie, Stine Margrethe Ekornes, Thomas Engell, Annette Jeneson, Solveig Holen
Ny opplæringslov. Elevens rett til rådgivning om sosiale og personlige forhold.
Publisert 2024 av Stine Margrethe Ekornes
Ulike perspektiver på mobbing og mobbeforebyggende arbeid.
Publisert 2024 av Stine Margrethe Ekornes
Sosialveiledning i skolen.
Publisert 2024 av Stine Margrethe Ekornes, Maja Sandmo Grip, Marianne Tevik Singstad, Sigrid Ness, Ane Bergset Ulvedal
Ny opplæringslov. Elevens rett til rådgivning om sosiale og personlige forhold.
Publisert 2024 av Stine Margrethe Ekornes
SoVei-modellen; Organisering av sosialfaglig arbeid og flerfaglig samarbeid i skolen
Publisert 2024 av Maja Sandmo Grip, Marianne Tevik Singstad, Stine Margrethe Ekornes, Sigrid Ness, Ane Bergset Mandal
GuideMe - a factorial trial in school health services evaluating a tool for implementation of practice guidelines
Publisert 2024 av Solveig Holen, Kristin Sofie Waldum-Grevbo, Anne Liv Askeland, Malene Brekke, Hege Sjølie, Stine Margrethe Ekornes, Thomas Engell, Åse Sagatun
GuideMe - et utviklings og evalueringsprosjekt i Skolehelsetjenesten. Deltakelse og brukerfornøydhet
Publisert 2024 av Åse Sagatun, Kristin Sofie Waldum-Grevbo, Anne Liv Askeland, Malene Brekke, Hege Sjølie, Stine Margrethe Ekornes, Thomas Engell, Annette Jeneson, Solveig Holen
SoVei-modellen. Ivaretakelse av elevens sosiale og emosjonelle behov
Publisert 2024 av Maja Sandmo Grip, Marianne Tevik Singstad, Stine Margrethe Ekornes, Sigrid Ness
SoVei - sosialveiledning i skolen
Publisert 2023 av Marianne Tevik Singstad, Stine Margrethe Ekornes, Maja Sandmo Grip, Ane Bergset Mandal
FOrskerfrokost: Sosialfaglig ansatte i skolen - hvorfor og hvordan?
Publisert 2023 av Marianne Tevik Singstad, Stine Margrethe Ekornes, Maja Sandmo Grip, Ane Bergset Mandal
SoVei: Sosialveiledning i skolen
Publisert 2023 av Marianne Tevik Singstad, Stine Margrethe Ekornes, Maja Sandmo Grip, Ane Bergset Mandal
Sosialt arbeid i skolen
Publisert 2023 av Marianne Tevik Singstad, Stine Margrethe Ekornes, Maja Sandmo Grip, Ane Bergset Mandal
Webinar om tverrprofesjonelt samarbeid i skolen.
Publisert 2023 av Stine Margrethe Ekornes
Guideline Evaluation and Implementation Mechanisms in School Health Services (GuideMe): Protocol for a hybrid factorial trial
Publisert 2023 av Thomas Engell, Åse Sagatun, Annette Jeneson, Malene Brekke, Kristin Sofie Waldum-Grevbo, Hege Sjølie, Stine Margrethe Ekornes, Anne Liv Askeland, Anna Stigum Trøan, Ulrika Line Stien, Solveig Holen
Relational quality in schools as a key factor to promote student well-being
Publisert 2023 av Stine Margrethe Ekornes
SoVei: Bruken av sosialfaglige stillinger i skolen
Publisert 2022 av Marianne Tevik Singstad, Stine Margrethe Ekornes, Maja Sandmo Grip, Ane Bergset Mandal
Hele eleven - hele tiden. Sosialveiledning i skolen.
Publisert 2022 av Marianne Tevik Singstad, Maja Sandmo Grip, Stine Margrethe Ekornes, Ane Bergset Mandal
Guideline evaluation and implementation mechanisms in school health services. Protocol for a hybrid factorial trial
Publisert 2022 av Thomas Engell, Åse Sagatun, Solveig Holen, Annette Jeneson, Malene Brekke, Kristin Sofie Waldum-Grevbo, Hege Sjølie, Stine M. Ekornes
TTI as a tool for supervising teacher students
Publisert 2022 av Elisabeth Innselset, Bjørnar Sæterås, Kari Aslaug Hasle, Stine M. Ekornes, Erik Cyrus Fooladi
Samiske kvinners lavere NEET (Not engaged in Education, Employment or Training) erfaring i et multi-kontekst perspektiv
Publisert 2022 av Elisabeth Valmyr Bania, Stine M. Ekornes
La læreren få være lærer, ikke sosialarbeider!
Publisert 2022 av Marianne Tevik Singstad, Maja Sandmo Grip, Stine M. Ekornes, Ane Bergset Mandal
Analyse av studentar si undervisning i PPU
Publisert 2022 av Bjørnar Sæterås, Elisabeth Innselset, Kari Aslaug Hasle, Erik Cyrus Fooladi, Stine M. Ekornes
Veiledning og empatisk kommunikasjon
Publisert 2021 av Stine M. Ekornes
Psykiske helseutfordringer blant ungdom
Publisert 2021 av Stine M. Ekornes
Ungdom blir syke av å havne i sosiale tomrom
Publisert 2021 av Tormod Rimehaug, Marianne Tevik Singstad, Stine M. Ekornes, Odd Sverre Westbye, Ann Christin Andersen
DigPraksis - digital praksisoppfølging i PPU
Publisert 2021 av Stine M. Ekornes, Bjørnar Sæterås, Kari Aslaug Hasle, Elisabeth Innselset
Tverrprofesjonelt samarbeid om livsmestring i skolen
Publisert 2021 av Stine M. Ekornes
Tverrprofesjonelt samarbeid om livsmestring som temaområde i videregående skole
Publisert 2020 av Stine M. Ekornes
Tverrprofesjonelt samarbeid om livsmestring i skolen
Publisert 2020 av Stine M. Ekornes
Utvida rådgjevarteneste - presentasjon av eit forskingsprosjekt på forsterka tverrfagleg samarbeid i rådgjevartenesta i vidaregåande.
Publisert 2019 av Reidunn Johanne Tvergrov Øye, Stine Margrethe Ekornes
Psykisk helse og læringsmiljø i høyere utdanning
Publisert 2019 av Stine Margrethe Ekornes
Talk to me! Vocational students` perceptions of how to promote mental health in schools
Publisert 2019 av Stine Margrethe Ekornes
Psykisk helsefremmende arbeid i vgs – presentasjon av et pilotprosjekt med forsterket rådgivertjeneste
Publisert 2019 av Stine Margrethe Ekornes
Selvoppfatning og livsmestring hos barn
Publisert 2019 av Stine Margrethe Ekornes
Psykisk helse og livsmestring
Publisert 2019 av Stine Margrethe Ekornes
Psykisk helse i skolen - lærernes syn
Publisert 2018 av Stine Margrethe Ekornes
Snakk med meg! Foredrag under seminaret "Heilskap og samanheng i opplæringa for elevar som strevar".
Publisert 2018 av Stine Margrethe Ekornes
Lærerkompetanse og psykisk helse hos elever. Hva opplever lærere som de sentrale utfordringene i arbeidet med psykisk helse i skolen?
Publisert 2017 av Stine Margrethe Ekornes
Lærere ønsker mer kunnskap om psykisk helse
Publisert 2016 av Stine Margrethe Ekornes
Nær to av ti barn og unge har psykiske plager:Lærere mister nattesøvn av bekymring for elevene.
Publisert 2016 av Stine Margrethe Ekornes
Hvilke utfordringer møter lærere i psykisk helsefremmende arbeid blant elever?
Publisert 2016 av Stine Margrethe Ekornes
Psykisk helse i skolen
Publisert 2016 av Stine Margrethe Ekornes
School Mental Health - Teacher Views. An Exploratory Study of Teachers` Perceived Role, Competence and Responsibility in Student Mental Health Promotion. 232s.
Publisert 2016 av Stine Margrethe Ekornes
Mental Health in Schools - Teacher Role and Identity. An Exploratory Study of Perceived Demands and Professional Practices
Publisert 2012 av Stine Margrethe Ekornes
Social Pedagogy in Schools: What are Student Teachers Attitudes in Norway?
Publisert 2011 av Tobias Christoph Werler, Stine Margrethe Ekornes
Om reformer, strategier og opplegg for samhandling om vurdering
Publisert 2007 av Siv Th. Måseidvåg Gamlem, Stine Ekornes, Roy Asle Andreassen