Semestre
AMV122 Digital rådgiver
Se nærmere om informasjon om søkegrunnlag på https://igm.no/digital-radgiver/
Mange har tanker om hva de ønsker med sin digitale satsing, men få har klart definerte mål. Å ha oversikt og kunnskap om hvilke virkemidler som skal til for å nå mål er avgjørende i dagens digitale samfunn. Man må ha kunnskap om teknologi, trender, rådgivning, planlegging og prosjektledelse for å lykkes.
Det meste tyder på at det vil skje store forandringer i digital markedsføring og informasjonsvirksomhet framover. Enkeltpersoner og virksomheter produserer stadig mer innhold. Bruken av «big data» vil øke. Bruken av sosiale nettverk endres. Analoge og digitale medier må samordnes for å sørge for å få best mulig resultat.
Det er viktig å være forberedt. Dette emnet tilbyr studentene nødvendige kunnskaper og ferdigheter knyttet til disse spørsmålene.
Målgruppen for studiet er:
- Kandidater som er i jobb og har behov for kunnskaper innen digital rådgivning imediebransjen, private bedrifter, offentlig sektor og andre virksomheter.
- Kandidater som ønsker å jobbe på strategisk, digitalt nivå i en virksomhet.
- Kandidater som har generell webkompetanse og ønsker videreutdanning rettet mot digitale medier og prosjektledelse.
- Kandidater som ønsker stilling som informasjonsmedarbeider, markedsfører, rådgiver og/eller en rolle i digitale strategier.
- Kandidater som jobber med markedsføring, rådgivning og/eller har utdanning innen web.
I samsvar med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket har studenten følgjande læringsutbytte etter fullført emne:
- Kandidaten har grunnleggende kunnskaper om mediesamfunnet
- Kandidaten kjenner til digitale mediers rolle og utvikling
- Kandidaten kan forstå og utnytte teknologiene som benyttes i medie-, informasjons- og kommunikasjonssystemene i virksomhetene
- Kandidaten evner å anvende og bearbeide kunnskap for rådgivning og prosjektstyring i relasjon til etablering og drift av nettsteder og andre digitale prosjekter
- Kandidaten behersker
- innholds- og digitalstrategier
- nøkkelordsanalyse
- forretningsmessige virkemidler ved bruk av sosiale medier
- Kandidaten kan ta stilling til hvilke digitale kanaler som bør brukes og kjenner til hvordan effekten av kampanjen måles.
- Kandidaten evner å etablere og drifte digitale annonser på nett.
- Kandidaten kan lede digitale produksjonsprosesser og evner å være en praktisk orientert medarbeider som bidrar med rådgivning.
- Kandidaten kan på selvstendig vis oppdatere sin kunnskap, både gjennom søk i ulike medier, kontakt med fagmiljøer, brukergrupper og praksis.
- Kandidaten har utviklet sine holdninger og er i stand til å benytte sin tekniske og kreative kompetanse i samarbeid med andre.
Studiet er både praktisk og teoretisk rettet – med hovedvekt på å løse praktiske obligatoriske oppgaver basert på teoretisk kunnskap.
Gjennom studieåret vil studentene gjennomføre en rekke individuelle og gruppebaserte praktiske og teoretiske oppgaver knytt til dei ulike undertema.
Frammøtekrav:
Deltakelse på fem tre-dagers samlinger er obligatorisk
Arbeidskrav:
Studentene må levere inn fire obligatoriske oppgaver i løpet av studiet.
Sensur vert gjennomført i samsvar med Forskrift om opptak, studium og eksamen ved Høgskulen i Volda, § 5-11
Vurderingsform | Gruppering | Varighet | Karakterskala | Andel | Kommentar | Hjelpemidler | Omfang |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftleg eksamen | Individuell | 5 timar | A-F, der A er best og E er siste ståkarakter | 40 | Ingen hjelpemidler er tillatt ved den teoretiske eksamenen. | ||
Oppgave | Gruppe | 6 Veker | A-F, der A er best og E er siste ståkarakter | 60 | Det er fri bruk av hjelpemidler i prosjektoppgaven, men samarbeid mellom grupper er ikke tillatt. | Prosjektoppgaven vil bestå av beskrivelsen av et praktisk arbeid (ca. 5000 ord) samt en skriftlig rapport som drøfter arbeidet med samme omfang (ca. 5000 ord). |
Prosjektoppgaven skal trekke på hele studiets innhold og utføres som en gruppeoppgave. Gruppen kan bestå av 1 til 3 personer. Studentene danner selv grupper.
Ved fullført studium får studentene en sluttkarakter. Begge eksamensdelene må bestås for å få sluttkarakter.