Semestre

AMV122 Digital rådgiver

Emnekode: 
AMV122
Varighet: 
2 semester
Studiepoeng: 
30
Studienivå: 
Bachelor (grunnivå)
Undervisningssemester: 
2019 Haust
2020 Vår
Eksamenssemester: 
2020 Vår
Undervisningsspråk: 
Norsk
Krav til forkunnskapar

Se nærmere om informasjon om søkegrunnlag på https://igm.no/digital-radgiver/ 

Om emnet

Mange har tanker om hva de ønsker med sin digitale satsing, men få har klart definerte mål. Å ha oversikt og kunnskap om hvilke virkemidler som skal til for å nå mål er avgjørende i dagens digitale samfunn. Man må ha kunnskap om teknologi, trender, rådgivning, planlegging og prosjektledelse for å lykkes.

Det meste tyder på at det vil skje store forandringer i digital markedsføring og informasjonsvirksomhet framover. Enkeltpersoner og virksomheter produserer stadig mer innhold. Bruken av «big data» vil øke. Bruken av sosiale nettverk endres. Analoge og digitale medier må samordnes for å sørge for å få best mulig resultat.

Det er viktig å være forberedt. Dette emnet tilbyr studentene nødvendige kunnskaper og ferdigheter knyttet til disse spørsmålene.

Målgruppen for studiet er:

  • Kandidater som er i jobb og har behov for kunnskaper innen digital rådgivning imediebransjen, private bedrifter, offentlig sektor og andre virksomheter.
  • Kandidater som ønsker å jobbe på strategisk, digitalt nivå i en virksomhet.
  • Kandidater som har generell webkompetanse og ønsker videreutdanning  rettet mot digitale medier og prosjektledelse.
  • Kandidater som ønsker stilling som informasjonsmedarbeider, markedsfører, rådgiver og/eller en rolle i digitale strategier.
  • Kandidater som jobber med markedsføring, rådgivning og/eller har utdanning innen web.
Læringsutbytte

I samsvar med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket har studenten følgjande læringsutbytte etter fullført emne:

Kunnskapar
  • Kandidaten har grunnleggende kunnskaper om mediesamfunnet
  • Kandidaten kjenner til digitale mediers rolle og utvikling
  • Kandidaten kan forstå og utnytte teknologiene som benyttes i medie-, informasjons- og kommunikasjonssystemene i virksomhetene
Ferdigheiter
  • Kandidaten evner å anvende og bearbeide kunnskap for rådgivning og prosjektstyring i relasjon til etablering og drift av nettsteder og andre digitale prosjekter
  • Kandidaten behersker
    • innholds- og digitalstrategier
    • nøkkelordsanalyse
    • forretningsmessige virkemidler ved bruk av sosiale medier
  • Kandidaten kan ta stilling til hvilke digitale kanaler som bør brukes og kjenner til hvordan effekten av kampanjen måles.
  • Kandidaten evner å etablere og drifte digitale annonser på nett.
Generell kompetanse
  • Kandidaten kan lede digitale produksjonsprosesser og evner å være en praktisk orientert medarbeider som bidrar med rådgivning.
  • Kandidaten kan på selvstendig vis oppdatere sin kunnskap, både gjennom søk i ulike medier, kontakt med fagmiljøer, brukergrupper og praksis.
  • Kandidaten har utviklet sine holdninger og er i stand til å benytte sin tekniske og kreative kompetanse i samarbeid med andre.
Praktisk organisering og arbeidsmåtar

Studiet er både praktisk og teoretisk rettet – med hovedvekt på å løse praktiske obligatoriske oppgaver basert på teoretisk kunnskap.

Gjennom studieåret vil studentene gjennomføre en rekke individuelle og gruppebaserte praktiske og teoretiske oppgaver knytt til dei ulike undertema.

Vilkår for å framstille seg til eksamen

Frammøtekrav:

Deltakelse på fem tre-dagers samlinger er obligatorisk

Arbeidskrav:

Studentene må levere inn fire obligatoriske oppgaver i løpet av studiet. 

Sensorordning
Minimumstal: 
10
Maksimumstal: 
30
Emneansvarleg: 
André Folkestad
Emnet inngår i følgande studieprogram
VurderingsformGrupperingVarighetKarakterskalaAndelKommentarHjelpemidlerOmfang
Skriftleg eksamen
Individuell
5 timar
A-F, der A er best og E er siste ståkarakter
40
Ingen hjelpemidler er tillatt ved den teoretiske eksamenen.
Oppgave
Gruppe
6 Veker
A-F, der A er best og E er siste ståkarakter
60
Mot slutten av studiet vil studentene ha seks uker til å jobbe med en større prosjektoppgave.

Prosjektoppgaven skal trekke på hele studiets innhold og utføres som en gruppeoppgave. Gruppen kan bestå av 1 til 3 personer. Studentene danner selv grupper.

Ved fullført studium får studentene en sluttkarakter. Begge eksamensdelene må bestås for å få sluttkarakter.
Det er fri bruk av hjelpemidler i prosjektoppgaven, men samarbeid mellom grupper er ikke tillatt.
Prosjektoppgaven vil bestå av beskrivelsen av et praktisk arbeid (ca. 5000 ord) samt en skriftlig rapport som drøfter arbeidet med samme omfang (ca. 5000 ord).
Godkjent av: 
Audhild Gregoriusdotter Rotevatn