Semestre

AMV123 Digital markedsføring

Emnekode: 
AMV123
Varighet: 
2 semester
Studiepoeng: 
30
Studienivå: 
Bachelor (grunnivå)
Undervisningssemester: 
2024 Haust
2025 Vår
Eksamenssemester: 
2025 Vår
Undervisningsspråk: 
Norsk
Krav til forkunnskapar

Se nærmere om informasjon om søkegrunnlag på https://igm.no/digital-markedsforing-30-stp/ 

Om emnet

Digital markedsføring er markedsføring av produkter eller merkevarer via en eller flere former for digitale medier. Veksten i bruk av smarttelefoner, apper og andre digitale verktøy har i det siste tiåret «av nye medier» ført til at digitale markedsførere må være i stand til å nå forbrukerne gjennom ulike enheter og digitale plattformer, inkludert sosiale medier.

Emnet vil utvide studentens kunnskap om tradisjonell markedsføring og utstyre henne eller ham med ny kunnskap og nye tilnærminger for å nå et digitalt publikum.

Dagens digitale samfunn etterspør en ny type kompetanse innen markedsføring, det er behov for å kombinere tradisjonelle markedsføringsmetoder med nye teknikker og plattformer. Dette studiet er utviklet for å møte bransjens behov ved å utstyre den neste generasjonen av markedsførere med kunnskap og praktiske ferdigheter til å utvikle, forvalte og lede en digital markedsføringsstrategi.

Vi legger igjen digitale spor på nettet. Med dagens teknologi kan man enkelt kan fange opp og analysere disse dataene, for deretter å bruke resultatet til å optimalisere markedsføringen for å skape vekst. Med digital markedsføring bruker man kreativitet til å utvikle nye og interessante måter å få markedsført et budskap på tvers av plattformer, og deretter bruke de teknologiske mulighetene til å analysere og endre budskapet raskt.

I studiet vil kandidaten utforske digitale markedsføringsprinsipper og -praksis, teknologier og forbrukeratferd i den digitale tidsalderen. Målet er at kandidaten skal utvikle en god forståelse både av markedsføring og nye måter å jobbe i et digitalt miljø, noe som gjør studiet relevant både for dem som har studert markedsføring og for dem som har teknologibakgrunn. Kandidaten vil få kunnskap om forskjellige bransjer og forstå roller og funksjoner (som for eksempel fra kundeperspektiv, digitalt byrå, sosiale medier, analytiker og web designer).

Målgruppen for studiet er:

  • Kandidater som er i jobb innen mediebransjen, i private bedrifter, offentlig sektor og andre virksomheter og som har behov for kunnskaper innen digital markedsføring.
  • Kandidater som ønsker å jobbe på strategisk og operativt nivå i en bedrift.
  • Kandidater som ønsker en stilling som informasjonsmedarbeider eller markedsfører, eventuelt ha en rolle innen digital markedsføring.
  • Kandidater som jobber med markedsføring, grafisk design, rådgivning og/eller har utdanning innen web.
  • Studenter som ønsker seg videreutdanning knyttet til digital markedsføring.
Læringsutbytte

I samsvar med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket skal studenten ha følgjande læringsutbytte etter fullført emne:

Kunnskapar

Kandidaten skal

  • ha grunnleggende kunnskaper innen dataanalyse.
  • kjenne til digitale mediers rolle innen markedsføring. Kandidaten skal ha kunnskap om hvilken betydning en god digital strategi har innen digital markedsføring.
  • kunne forstå og utnytte teknologiene som benyttes i medie-, informasjons- og kommunikasjonssystemene i næringslivet.
  • ha kunnskap om hvordan websider er optimalisert og hvordan man etablerer og drifter digitale annonser
Ferdigheiter

Kandidaten skal

  • evne å anvende og bearbeide kunnskap for markedsføring og prosjektstyring for bruk i digitale kanaler. Kandidaten skal ha evnen til å gjøre etiske vurdering på egne prosjekt.
  • beherske
    • Digital markedsføring, strategi og planlegging
    • Nøkkelordsanalyse.
    • Forretningsmessige virkemidler ved bruk av sosiale medier, etikk og jus.
  • være i stand til å ta stilling til hvilke kanaler som bør brukes i digitale medier og analysere effekten av kampanjen
Generell kompetanse

Kandidaten skal

  • kunne lede kampanjer.
  • kunne selvstendig oppdatere sin kunnskap, både gjennom søk i ulike medier, kontakt med fagmiljøer, brukergrupper og praksis.
  • ha utviklet sine holdninger og være i stand til å benytte sin tekniske og kreative kompetanse i samarbeid med andre i prosjektgrupper
Praktisk organisering og arbeidsmåtar

Studiet er både praktisk og teoretisk rettet – med hovudvekt på å løse praktiske obligatoriske oppgaver basert på teoretisk kunnskap. Gjennom studieåret vil studentene gjennomføre en rekke individuelle og gruppebaserte praktiske og teoretiske oppgaver knyttet til de ulike undertemaene.

 

Vilkår for å framstille seg til eksamen

Frammøtekrav: Deltaking på de fem tre-dagers samlingene er obligatorisk
 

Arbeidskrav: Studentane må levere inn fire obligatoriske oppgaver i løpet av studiet. 
Levere evaluering av emnet. Denne evalueringa skjer anonymt.

Sensorordning
Minimumstal: 
10
Maksimumstal: 
30
Emneansvarleg: 
Paul Bjerke
Emnet inngår i følgande studieprogram
VurderingsformGrupperingVarighetKarakterskalaAndelKommentarHjelpemidlerOmfang
Heimeeksamen
Individuell
5 timar
A-F, der A er best og E er siste ståkarakter
40
Alle hjelpemidler er tillatt.
Oppgave
Gruppe
6 Veker
A-F, der A er best og E er siste ståkarakter
60
Mot slutten av studiet vil studentene ha seks uker til å jobbe med en større prosjektoppgave.

Prosjektoppgaven skal trekke på hele studiets innhold og utføres som en gruppeoppgave. Gruppen kan bestå av 1 til 3 personer. Studentene danner selv grupper.

Ved fullført studium får studentene en sluttkarakter. Begge eksamensdelene må bestås for å få sluttkarakter.
Det er fri bruk av hjelpemidler i prosjektoppgaven, men samarbeid mellom grupper er ikke tillatt.
Godkjent av: 
Kate Kartveit