Semestre
AMV124 Interaksjonsdesign og brukervennlighet
Se nærmere om informasjon om søkegrunnlag på: https://igm.no/interaksjonsdesign-brukervennlighet/
Interaktivitet mellom mennesker og teknologi på tvers av landegrenser er i dag en selvfølge. Stadig flere virksomheter ser verdien av å ha designere som kan ta ansvar for å utvikle brukervennlige løsninger for sine kunder, brukere og ansatte.
Vi kommuniserer stadig mer gjennom elektroniske hjelpemidler som PC/Mac-er, håndholdte enheter, webtv og spill. For at kommunikasjonen skal være brukervennlig, trenger man noen som designer og utvikler disse løsningene. Interaktivt design omfatter den innholdsmessige og estetiske presentasjonen i ulike elektroniske medier. Det er også viktig at det estetiske og innholdet harmonerer på en funksjonell og brukervennlig måte, samtidig som de fleste ønsker nettsteder med en god brukeropplevelse.
Emnet Interaksjonsdesign og brukervennlighet vil være interessant for dem som jobber i mediebransjen, private bedrifter, offentlig sektor og andre virksomheter. Studiet er tilrettelagt for dem som ønsker seg videreutdanning knyttet til interaksjonsdesign. Det passer for webredaktører, webdesignere og alle andre som har en rolle i webprosjekter.
Studiet passer for den som:
- Har generell web-kompetanse og ønsker videreutdanning rettet mot interaksjonsdesign.
- Jobber med web profesjonelt og/eller har utdanning innen web.
Studiet forutsetter av studentene har tilgang til egen PC/Mac. Videre forutsetter det at studenten har den nødvendige programvaren installert og har tilgang til et bildebehandlingsprogram.
I samsvar med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket skal studenten ha følgjande læringsutbytte etter fullført emne:
Studenten skal ha
- kunnskap om moderne mediesamfunn
- kunnskap om sjangre og uttrykksformer på internett og kjenner til ulike publiseringsløsninger
Studenten skal
- beherske teknologien på en måte som setter studenten i stand til å planlegge og gjennomføre en produksjon som er visuelt attraktiv og funksjonell.
- være i stand til å designe og programmere ulike interaktive applikasjoner.
- være i stand til å tilpasse en CMS-løsning for å publisere informasjon på en hensiktsmessig måte.
Studentene skal
- i løpet av studietiden ha utviklet sine holdninger slik at de kan utnytte sin tekniske og kreative kompetanse i samarbeid med andre ved problemløsning i prosjektgrupper.
- i løpet av studietiden ha utviklet sine kunnskaper, ferdigheter og holdninger på en måte som gjør dem i stand til å bidra i en produksjonsprosess som praktisk orienterte medarbeidere med planlegging, kravspesifisering, design og utvikling av websider.
Studiet følger en kombinasjonsmodell. Undervisningen skjer i klasserom med fem samlinger i løpet av studieprogrammet kombinert med egenstudier og support med e-post, avtaler eller webplattform.
Studiet er både praktisk og teoretisk rettet med hovedvekt på å løse praktiske obligatoriske oppgaver basert på teoretisk kunnskap. Studentene skal først sette seg grundig inn i metodeforståelse og teorigrunnlaget for studiets temaer og deretter arbeide og levere oppgaver både individuelt og i grupper. Gjennom studiet vil studentene gjennomføre en rekke individuelle og gruppebaserte praktiske og teoretiske obligatoriske oppgaver knyttet til de forskjellige temaene.
Frammøtekrav: Deltaking på de fem samlingene er obligatorisk
Arbeidskrav: Studentene må levere inn fire obligatoriske oppgaver i løpet av studiet.
Levere evaluering av emnet. Denne evalueringa skjer anonymt.
Sensur vert gjennomført i samsvar med Forskrift om opptak, studium og eksamen ved Høgskulen i Volda, § 9-4.
Vurderingsform | Gruppering | Varighet | Karakterskala | Andel | Kommentar | Hjelpemidler | Omfang |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Heimeeksamen | Individuell | 5 timar | A-F, der A er best og E er siste ståkarakter | 40 | Alle hjelpemidler er tilltatt. | ||
Oppgave | Gruppe | 6 Veker | A-F, der A er best og E er siste ståkarakter | 60 | Det er fri bruk av hjelpemidler i prosjektoppgaven, men samarbeid mellom grupper er ikke tillatt. |
Prosjektoppgaven skal trekke på hele studiets innhold og utføres som en gruppeoppgave. Gruppen kan bestå av 1 til 3 personer. Studentene danner selv grupper.
Ved fullført studium får studentene en sluttkarakter. Begge eksamensdelene må bestås for å få sluttkarakter.