Semestre
AMV126 Digital journalistikk
Generell studiekompetanse eller realkompetanse. Det kreves erfaring fra media eller grafisk bransje i minimum seks måneder i full stilling eller tilsvarende.
Arbeidsområdene for de som jobber i aviser, forlag, grafiske bedrifter og informasjonsrettet virksomhet er i stor forandring. Det stilles særlig nye krav til digital kompetanse. Den gjennomgående digitaliseringen av verktøy, prosesser, produksjon, publisering, distribusjon og interaktiv kommunikasjon er den viktigste driveren til disse endringene – og ligger til grunn for omfattende ny kompetanse i journalistfaget. For å kunne ta aktiv del i den nye medievirkeligheten må en journalist – uansett arbeidsplass – beherske flere fagområder og ha konkrete ferdigheter på flere områder enn tidligere. Det gjelder både for å finne stoff eller kilder, skape oppslag eller nyheter, komponere og velge formater og målgrupper, engasjere og bruke leserne/brukerne aktivt og skape etterspørsel og oppmerksomhet. Emnet Digital Journalistikk skal gi studenten oversikt over området og praktisk innsikt i noen avgrensede delområder som er avgjørende for å utøve journalistyrket i den digitale tidsalder.
I samsvar med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket har studenten følgjande læringsutbytte etter fullført emne:
Etter fullført emne skal studenten:
- ha innsikt i grunnleggende journalistiske teknikker som nyhetsvurdering, kildekritikk, informasjonsinnsamling og presentasjon
- kjenne til et sett av tjenester, teknologier og verktøy som brukes i digital journalistikk
- kjenne til grunnleggende intervjuteknikk
- ha særlig kunnskap i nye fortellermåter (front/desking), relevant programvare i frontredigering mv, samt utnyttelse av sosiale medier
- kjenne til jus og etikk for digital publisering
- vite hvordan man engasjerer og aktiviserer lesere/brukere
Etter fullført emne skal studenten:
- kunne produsere digitale journalistiske produkter som er tilpasset ulike kanaler og som fremmer engasjement og interaktivitet
- kjenne til sentrale verktøy i digital innsamling for å utnytte søkemotorer og høste annen webbasert informasjon som er tilgjengelig
- kjenne til muligheter for presentasjon ved bruk av for eksempel frontredigererprogrammer, regneark med Google Sheets, programmer for visualisering, som Datawrapper og Infogram for å lage diagrammer, og Google Maps for kart, Thinglink for interaktive illustrasjoner og Wordpress Aesop for historiefortelling - og kunne bruke noen utvalgte av dem
- kunne overvåke sosiale medier, følge med på spredningen av nyheter og kunne benytte Google Analytics e.l.
- kunne filme og redigere en enkelt nyhetssak
Etter fullført emne skal studenten:
- være i stand til å skaffe seg tilstrekkelig og oppdatert oversikt over utviklingen i digital journalistikk
- være i stand til å gjennomføre en selvstendig journalistisk produksjon og reflektere rundt den.
Undervisning skjer i form av fem samlinger á tre dager. Undervisningen gis i form av forelesninger, diskusjoner og øvinger. Mellom samlingene arbeider studentene med obligatoriske oppgaver som skal innleveres og godkjennes.
Studentene gjennomfører og sender inn obligatoriske oppgaver etter hver samling, fem i alt. Oppgavene består dels av grunnleggende journalistiske øvinger, dels av øvinger i bruk av digitale programmer for journalistisk research og formidling. Alle oppgaver må være godkjent før studenten kan avlegge eksamen. De enkelte arbeidskravene blir nærmere beskrevet i semesterplan e.l.
Retter og plikter knyttet til arbeidskrav er omtalt i Forskrift om opptak, studium og eksamen ved Høgskulen i Volda, § 6-7.
Levere evaluering av emnet. Denne evalueringa skjer anonymt.
Sensur vert gjennomført i samsvar med Forskrift om opptak, studium og eksamen ved Høgskulen i Volda, § 9-4.
Vurderingsform | Gruppering | Varighet | Karakterskala | Andel | Kommentar | Hjelpemidler | Omfang |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | Individuell | 4 Veker | A-F, der A er best og E er siste ståkarakter | Endelig vurdering er en mappeeksamen med to element, et praktisk journalistisk arbeid samt en skriftlig rapport på om lag 4000-5000 ord der studenten kan dokumentere kjennskap til hoveddelene av pensum. |