Semestre
DRHS900 Strukturelle vilkår for profesjonsutøving
Pensum lagt tilrette digitalt
Ingen. Se opptakskrav i studieplanen.
Profesjonsutøvelse i helse- og sosialsektoren skjer for det meste i ansiktsnære relasjoner og i ulike kontekster. De fleste utdanninger til velferdsstatens hjelpeyrker vektlegger relasjonell kompetanse. Profesjonsutøvelsens kontekstuelle vilkår er derimot mindre vektlagt. I dette emnet er ambisjonen å utvikle kandidatenes evne til refleksjon over forholdet mellom kontekstuelle vilkår og relasjonell profesjonsutøvelse. Konkret vil en analysere kulturelle, samfunnsmessige, politiske og organisatoriske endringsprosesser som har medført nye krav og forventninger til profesjonsutøvere, både "ovenfra" fra politikere og styringsbyråkrati, og "nedenfra" fra brukere, media og publikum. Eksempelvis gjelder dette individualisering og identitetspolitikk, nye maktformer (governmentality), ulike styringslogikker (New Public Management), endrede metoder for tilsyn og kontroll (transparens og accountability), krav om kunnskapsbasert/evidensbasert profesjonsutøvelse, samt brukermedvirkning og individuell tilpasning. Emnet vil utforske hvilke utfordringer og dilemma som oppstår av disse prosessene, og hvordan ulike rammevilkår fremmer eller hemmer god profesjonsutøvelse.
I samsvar med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket har studenten følgjende læringsutbytte etter fullført emne:
Kandidaten skal kunne
- begrepsfeste og analysere ulike strukturelle forhold som omhandler samspillet mellom profesjonsutøvelse og strukturelle vilkår
Kandidaten skal kunne
- utvikle forskningsdesign og forskbare problemstillinger om hva som kan fremme kvalitet og gode arbeidsprosesser i samspillet mellom profesjonsutøvelse og strukturelle vilkår
Kandidaten skal kunne
- identifisere nye relevante problemstillinger og skissere forskningsdesign for disse
- lede prosjekter og delta i debatter som omhandler profesjonsutøvelse og strukturelle vilkår
Emnet er organisert i to samlinger à tre dager. I første samling blir relevante tematiske og analytiske perspektiv presentert. I den andre samlinga skal deltakerne legge frem en problemstilling relevant for eget fag- og praksisfelt, og skissere teoretiske og empiriske tilnærminger for videre arbeid. Arbeidsformen omfatter forelesninger, diskusjon og faglig presentasjon. Samlinger: Uke 45 og uke 49.
Undervisningen er for det meste organisert som seminar. Kandidatane skal også presentere egne framlegg. Læringsutbytte i emnet forutsetter derfor aktiv deltagelse. For å realisere denne delen av læringsutbyttet, skal deltagelse via zoom skje med fullt navn, og kamera og lyd slått på. Studenter kan søke om dispensasjon til å få delta anonymt. Dette er i samsvar HVO si retningslinje for strøyming, §5 og GDPR art 6(1) e).
Emnet krever godkjent faglig presentasjon.
Sensur blir gjennomført i samsvar med Forskrift om opptak, studium og eksamen ved Høgskulen i Volda, § 5-11
Emnet blir evaluert i samsvar med kvalitetssikringssystemet ved Høgskolen i Molde: https://www.himolde.no/studier/om/studiekvalitet/kvalitetssystem/ph.d/ph.d.-i-helse--og-sosialfag/index.html/
- Profesjonsutøving - vilkår og utvikling
Vurderingsform | Gruppering | Varighet | Karakterskala | Andel | Kommentar | Hjelpemidler | Omfang |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | Individuell | 1 semester | Stått eller ikkje stått | Fagessay |