Semestre
DRHS904 Profesjonsteori, skjønnsutøvelse og profesjonsetikk
Ingen. Se opptakskrav i studieplanen.
Profesjonsutøvelse i helse- og sosialsektoren skjer for det meste i ansiktsnære relasjoner. Et særtrekk ved profesjonelt arbeid er friheten til å utøve faglig skjønn, men med en slik frihet kommer også muligheten til å handle på tvers av statlige føringer og faglige krav. Dette emnet gir en innføring i sentrale profesjonsteoretiske og profesjonsetiske perspektiver som har betydning for yrkesutøvelse og forskning innen helse- og sosialfag. Emnet fokuserer på hvordan profesjonenes kvalifisering, rolle, oppgaver og mandat kan forstås ut fra ulike teoretiske perspektiver. Hva utgjør grunnlaget for skjønnsutøvelse i profesjonsetiske dilemmaer? Hva er forholdet mellom profesjonens samfunnsoppdrag og de profesjonelles autonomi? Og hvordan kan vi forstå forholdet mellom profesjonsetikk og juss?
I dette emnet er ambisjonen å utvikle kandidatenes evne til å gjenkjenne og reflektere over etiske dilemmaer som ofte oppstår i arbeid med mennesker. Ph.d-kandidatene vil bli utfordret til å diskutere profesjonsetiske dilemmaer ut fra relevante lover og etiske retningslinjer.
I samsvar med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket har studenten følgjande læringsutbytte etter fullført emne:
Kandidaten har innsikt i sentrale begreper om profesjon, profesjonskvalifisering og skjønnsutøvelse. Kandidaten har kunnskap om profesjonsetiske retningslinjer, ansvarsteori og ulike perspektiver på hva som utgjør profesjonsetikkens grunnlag.
Kandidaten kan anvende de sentrale begrepene i analyse av profesjoner. Kandidaten kan identifisere sentrale etiske dilemmaer i profesjonsutøvelse og drøfte forståelsen av disse.
Kandidaten kan vurdere og drøfte problemstillinger om profesjoner og profesjonsetikk som har betydning for profesjonsutøvelse og egen forskning.
Emnet er organisert i to samlinger à to dager. I første samling blir relevante analytiske perspektiver presentert. I den andre samlinga skal deltakerne legge frem en problemstilling relevant for eget fag- og praksisfelt, og skissere teoretiske og empiriske tilnærminger for videre arbeid. Arbeidsformen omfatter forelesninger, diskusjon og faglig presentasjon. Samlinger mandag og tirsdag i ukene 5 og 9.
Emnet krever godkjent faglig presentasjon/arbeidskrav.
Det er krav om deltakelse på minimum 80 % av de obligatoriske aktivitetene som går fram av undervisningsplan for emnet.
Emnet blir evaluert i samsvar med kvalitetssikringssystemet ved Høgskolen i Molde: https://www.himolde.no/studier/om/studiekvalitet/kvalitetssystem/ph.d/ph.d.-i-helse--og-sosialfag/index.html/
- Profesjonsutøving - vilkår og utvikling
Vurderingsform | Gruppering | Varighet | Karakterskala | Andel | Kommentar | Hjelpemidler | Omfang |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | Individuell | 1 semester | Stått eller ikkje stått | Fagessay |