Semestre
GL5-10NF1B Naturfag 1 - Biologi og geofag
Bygger på kunnskaper tilsvarende Naturfag 1 - Fysikk og kjemi (GL5-10NF1A), som kan tas parallelt.
Undervisningen i GL5-10NF1B, sammen med GL5-10NF1A, tar sikte på å gi studentene faglig og fagdidaktisk grunnlag for å undervise naturfag i grunnskolens barnetrinn. Emnet tar for seg tema innen biologi og geofag.
Faglige tema:
biologi: biologisystematikk, generell økologi og biotoplære, cellebiologi, oppbygging og funksjon hos planter og dyr, fossiler og evolusjon, artskunnskap
geofag: bergarter og mineraler, oppbygging av og prosesser i Jorden, geofysikk med meteorologi
Fagdidaktiske tema:
- læring, forståelse og undervisning i naturfaglige tema, med hovedvekt på biologi
- fagdidaktiske perspektiver på praktisk arbeid som del av naturfagundervisning
- vurdering av fremstillingen av naturvitenskaplige emner i samfunnet
- grunnleggende ferdigheter i naturfag med vekt på lesing og skriving
I samsvar med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket har studenten følgende læringsutbytte etter fullført emne:
Studenten skal ha:
faglige og fagdidaktiske kunnskaper i noen grunnleggende naturvitenskaplige tema fra biologi og geofag
kunnskap om å gi undervisning i skolefaget naturfag
kunnskap om, og erfaring med, sikkerhet og sikkerhetsrutiner ved arbeid i laboratorium og ved praktisk naturfagundervisning generelt
Studenten skal:
ha praktiske ferdigheter i noen grunnleggende naturvitenskaplige tema fra biologi og geofag
ha ferdigheter i å gi undervisning i skolefaget naturfag
ha ferdigheter i å gi naturfagopplæring tilpasset den enkelte elev sine evner og forutsetninger
utvikle evne til å se naturfaget i sammenheng med elevenes grunnleggende ferdigheter slik de er definert i gjeldende læreplanverk
utvikle evne til å se muligheter for fler- og tverrfaglig organisering og undervisning i naturfaglige tema
Studenten skal kunne bruke kunnskaper og ferdigheter på selvstendig måte i utdannings- og yrkessammenheng gjennom å vise samarbeidsevne, ansvarsfølelse, og evne til refleksjon og kritisk tenking.
Emnet er organisert med teoretisk og praktisk undervisning. Hoveddelen av teoriundervisningen vil foregå via internett. I tillegg kommer skriftlige arbeidskrav som skal leveres digitalt. Arbeidskravene vil bli gitt i form av individuelle innleveringer eller gruppearbeider. Fremmøte til den praktiske undervisningen er obligatorisk og består av to samlinger pr. semester, á 3 dager. Nærmere informasjon om dette vil bli gitt i semesterplanen.
Fremmøtekrav
Fremmøte til all praktisk undervisning er obligatorisk, se «Forskrift om opptak, studium og eksamen ved Høgskulen i Volda» (https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2014-12-04-1697#KAPITTEL_4, §4-1-7). Enkelte forelesninger kan bli gjort obligatoriske, se «Forskrift om opptak, studium og eksamen ved Høgskulen i Volda» (https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2014-12-04-1697#KAPITTEL_1, §1-3-9).
Arbeidskrav
Alle arbeidskrav må være godkjente for oppnå eksamensrett på emnet. Detaljer knyttet til arbeidskravene blir kunngjort i semesterplanen.
Hver student skal gjennomføre følgende arbeidskrav:
levere fagrapport fra to laboratorieøvinger/feltarbeidsøkter
levere samlerapporter fra øvrig laboratorie- og feltarbeid
bestå en artsprøve basert på en liste på 125 pensumarter
Sensur blir gjennomført i samsvar med Forskrift om opptak, studium og eksamen ved Høgskulen i Volda, § 5-11.
Ingen.
Ingen.
Vurderingsform | Gruppering | Varighet | Karakterskala | Andel | Kommentar | Hjelpemidler | Omfang |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftleg eksamen | Individuell | 5 timar | A-F, der A er best og E er siste ståkarakter | Digital eksamen. | Ingen |