Semestre

JOU152 Digital journalistikk

Emnekode: 
JOU152
Varighet: 
1 semester
Studiepoeng: 
15
Studienivå: 
Bachelor (grunnivå)
Undervisningssemester: 
2017 Haust
Eksamenssemester: 
2017 Haust
Undervisningsspråk: 
Norsk
Krav til forkunnskapar

Det kreves erfaring fra media eller grafisk bransje i minimum seks måneder i full stilling eller tilsvarende.

Om emnet

Arbeidsområdene for de som jobber i aviser, forlag, grafiske bedrifter og informasjonsrettet virksomhet er i stor forandring. Det stilles særlig nye krav til digital kompetanse.Den gjennomgående digitaliseringen av verktøy, prosesser, produksjon, publisering, distribusjon og interaktiv kommunikasjon er den viktigste driveren til disse endringene – og ligger til grunn for det største behovet for ny kompetanse som journalistfaget har opplevd på mange år. For å kunne ta aktiv del i den nye medievirkeligheten må en journalist – uansett arbeidsplass – beherske flere fagområder og ha konkrete ferdigheter på flere områder enn tidligere. Det gjelder både for å finne stoff ellerkilder, skape oppslag eller nyheter, komponere og velge formater og målgrupper, engasjere og bruke leserne/brukerne aktivt og skape etterspørsel og oppmerksomhet.Emnet i Digital Journalistikk for grafikere skal gi studenten oversikt over fagområdet og praktisk innsikt i noen avgrensede delområder som er avgjørende for å utøve journalistyrket i den digitale tidsalder.

Læringsutbytte

I samsvar med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket har studentene følgende læringsutbytte etter fullført emne:

Kunnskapar

Etter fullført emne skal studenten:

  • ha innsikt i grunnleggende journalistiske teknikker som nyhetsvurdering, kildekritikk og presentasjon
  • kjenne til et sett av tjenester, teknologier og verktøy som brukes i digital journalistikk
  • kjenne til betydningen og bruken av bl.a. tekst, video og foto
  • ha særlig kunnskap i nye fortellermåter (front/desking), relevant programvare i frontredigering mv, samt sosiale medier
  • kjenne til jus og etikk for digital publisering
  • vite hvordan man engasjerer og aktiviserer lesere/brukere
Ferdigheiter

Etter fullført emne skal studenten:

  •  kunne produsere digitale journalistiske produkter som er tilpasset til og eventuelt søkbar i ulike kanaler
  • kjenne til sentrale verktøy i digital innsamling og presentasjon som for eksempel frontredigererprogrammer, grafikkprogrammer som Google Sheet og Infogram, Google Maps for kart, Thinglink for interaktive illustrasjoner og Wordpress Aesop for historiefortelling og kunne bruke noen utvalgte av dem
  • kunne overvåke sosiale medier, følge med på spredningen av nyheter og kunne benytte Google Analytics e.l.
Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten:

  •  være i stand til å skaffe seg tilstrekkelig og oppdatert oversikt over utviklingen i digital journalistikk
  • være i stand til å gjennomføre en egen journalistisk produksjon og reflektere rundt den.
Praktisk organisering og arbeidsmåtar

Undervisning skjer i form av fem samlinger á to dager. Undervisningen gis i form av forelesninger, diskusjoner og øvinger.

Vilkår for å framstille seg til eksamen

Studentene gjennomfører og sender inn obligatoriske oppgaver etter hver samling, fem i alt. Oppgavene består dels av grunnleggende journalistiske øvinger, dels av øvinger i bruk av digitale programmer for journalistisk research og formidling.  Alle oppgaver må være godkjent før studenten kan avlegge eksamen. De enkelte arbeidskravene blir nærmere beskrevet i semesterplan e.l.  

Retter og plikter knyttet til arbeidskrav er omtalt i forskrift: https://lovdata.no/SF/forskrift/2014-12-04-1697/§4-7 

Evaluering og kvalitetssikring

Emnet blir evaluert i samsvar med HVO sitt kvalitetssystem.

Minimumstal: 
5
Maksimumstal: 
30
Emneansvarleg: 
Paul Bjerke
Emnet inngår i følgande studieprogram
VurderingsformGrupperingVarighetKarakterskalaAndelKommentarHjelpemidlerOmfang
Mappeeksamen
Individuell
A-F, der A er best og E er siste ståkarakter
Endelig vurdering er en mappeeksamen med to element, et praktisk journalistisk arbeid samt en skriftlig rapport der studenten kan dokumentere kjennskap til hoveddelene av pensum.
Skriftlig rapport på om lag 4-5000 ord.