Semestre
NF101U Naturfag 1 - Fysikk og kjemi (5-10)
Fullført lærerutdanning
Undervisningen i NF101U, sammen med NF102U, tar sikte på å gi studentene faglig og fagdidaktisk grunnlag for å undervise naturfag i grunnskolens ungdomstrinn. Emnet tar for seg tema innen fysikk og kjemi, samt noen naturfagdidaktiske emner.
Faglige tema:
- fysikk: elektrisitet, energi og varmelære, bølger, lys og lyd
- kjemi: grunnleggende kjemiske begreper og atomteori, bindinger og formler, stoffers egenskaper, kjemiske reaksjoner, reaksjonsfart og likevekt, syrer og baser, organisk kjemi
- sikkerhet i laboratoriet og i annen praktisk naturfagundervisning
Fagdidaktiske tema:
- læring, forståelse og undervisning i naturfaglige tema
- fagdidaktiske perspektiver på praktisk arbeid som del av naturfagundervisning
- vurdering og drøfting av fremstillinger av naturvitenskaplige emner i samfunnet
- grunnleggende ferdigheter i naturfag med vekt på lesing og skriving
I samsvar med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket har studenten følgende læringsutbytte etter fullført emne:
Studenten skal ha:
- faglige og fagdidaktiske kunnskaper i noen grunnleggende naturvitenskaplige tema fra fysikk og kjemi
- kunnskap om å gi undervisning i skolefaget naturfag
- kunnskap om, og erfaring med, sikkerhet og sikkerhetsrutiner ved arbeid i laboratorium og ved praktisk naturfagundervisning generelt
Studenten skal:
- ha praktiske ferdigheter i noen grunnleggende naturvitenskaplige tema fra fysikk og kjemi
- ha ferdigheter i å gi undervisning i skolefaget naturfag
- ha ferdigheter i å gi naturfagopplæring tilpasset den enkelte elev sine evner og forutsetninger
- utvikle evne til å se naturfaget i sammenheng med elevenes grunnleggende ferdigheter slik de er definert i gjeldende læreplanverk
- utvikle evne til å se muligheter for fler- og tverrfaglig organisering og undervisning i naturfaglige tema
Studenten skal kunne bruke kunnskaper og ferdigheter på selvstendig måte i utdannings- og yrkessammenheng gjennom å vise samarbeidsevne, ansvarsfølelse, og evne til refleksjon og kritisk tenking.
Emnet er organisert med teoretisk og praktisk undervisning. Hoveddelen av teoriundervisningen vil foregå via internett. I tillegg kommer skriftlige arbeidskrav som skal leveres digitalt. Arbeidskravene vil bli gitt i form av individuelle innleveringer eller gruppearbeider. Fremmøte til den praktiske undervisningen er obligatorisk og består av to samlinger pr. semester, á 3 dager. Nærmere informasjon om dette vil bli gitt i semesterplanen.
Fremmøtekrav:
Fremmøte til all praktisk undervisning er obligatorisk, se «Forskrift om opptak, studium og eksamen ved Høgskulen i Volda» (https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2014-12-04-1697#KAPITTEL_4, §4-1-7). Enkelte forelesninger kan bli gjort obligatoriske, se «Forskrift om opptak, studium og eksamen ved Høgskulen i Volda» (https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2014-12-04-1697#KAPITTEL_1, §1-3-9).
Arbeidskrav:
Alle arbeidskrav må være godkjente for oppnå eksamensrett på emnet. Detaljer knyttet til arbeidskravene blir kunngjort i semesterplanen.
Hver student skal gjennomføre følgende arbeidskrav:
- oppnå bestått på to digitale forprøver før de praktiske øvingene
- levere fagrapport fra to laboratorieøvinger/feltarbeidsøkter
- levere samlerapporter fra øvrig laboratorie- og feltarbeid
For å få lov til å delta i obligatoriske laboratorie-øvelser skal studenten før hver samling gjennomføre og få godkjent en kunnskapsprøve (elektronisk flervalgsprøve). Det blir gitt to forsøk.
Sensur blir gjennomført i samsvar med «Forskrift om opptak, studium og eksamen ved Høgskulen i Volda» § 5-11.
Ingen
Ingen
- Naturfag 1, 5.-10. trinn (nett- og samlingsbasert)
Vurderingsform | Gruppering | Varighet | Karakterskala | Andel | Kommentar | Hjelpemidler | Omfang |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftleg eksamen | Individuell | 5 timar | A-F, der A er best og E er siste ståkarakter | 100 | Kalkulator uten muligheter for lagring av formler og tekst. Andre hjelpemidler, som for eksempel LK06, periodesystemet og formelsamlinger blir om nødvendig lagt ved eksamensoppgavene. |