Målrettet undervisning kan forbedre kunnskap og holdninger

Helsepersonell spiller en avgjørende rolle ved avvergeplikt i møte med partnervold. En ny studie viser at en undervisningsintervensjon kan ha positiv effekt på helsepersonells kunnskap om og holdninger til avvergeplikten.

Artikkelforfatterne (øverst fra venstre): Thea Beate Brevik, Petter Laake, Solveig Karin Bø Vatnar, Stål Bjørkly og Kjartan Leer-Salvesen.

Artikkelforfatterne (øverst fra venstre): Thea Beate Brevik, Petter Laake, Solveig Karin Bø Vatnar, Stål Bjørkly og Kjartan Leer-Salvesen.

Tekst: Steinarr Sommerset

- Oppdatert

Del på:

Helsepersonell spiller en avgjørende rolle ved avvergeplikt i møte med partnervold. Tidligere forskning har imidlertid vist at dette er et omdiskutert tema som kan by på utfordringer for helsepersonell. Dette understreker viktigheten av målrettet undervisning for å sikre at helsepersonell kan oppfylle sine forpliktelser knyttet til avvergeplikten.

For å adressere dette utviklet vi en undervisningsintervensjon om avvergeplikt i møte med partnervold og målte dens effekt på 37 helsepersonells kunnskap og holdninger. Studien benyttet et før- og ettertest-design med tre måletidspunkter: før intervensjonen (T0), umiddelbart etter intervensjonen (T1) og seks måneder senere (T2). Intervensjonen ble gjennomført ved en utdanningsinstitusjon i Norge, med datainnsamling mellom oktober 2022 og mai 2023.

Våre funn tyder på at denne undervisningsintervensjonen kan ha en positiv innvirkning på helsepersonells holdninger og overholdelse av avvergeplikt i møte med partnervold. Før intervensjonen var det kun 2,9 % av deltakerne som kjente til loven om avvergeplikt, men dette økte til 62,9 % umiddelbart etter intervensjonen. Seks måneder senere kjente fortsatt 31,4 % til loven. Antallet deltakere som kjente til relevante kriterier økte fra 0,0 % til 68,6 % etter intervensjonen, og 34,3 % seks måneder senere. Vi observerte også flere vedvarende endringer i helsepersonells holdninger til avvergeplikten, inkludert at de anså avvergeplikten som et nyttig verktøy og at de stort sett overholdt kravene. Vi merker oss at få deltakere kjente til loven om avvergeplikt og dens anvendelseskriterier, noe som viser viktigheten av kontinuerlig læring og evidensbaserte opplæringsprogrammer.

I artikkelen An educational intervention study on mandatory reporting of intimate partner violence: changes in knowledge and attitudes among healthcare providers, publisert i tidsskriftet BMC Medical Education, kan du lese mer om resultatene. Forfatterne er Thea Beate Brevik, Petter Laake, Stål Bjørkly, Kjartan Leer-Salvesen og Solveig Karin Bø Vatnar.

Del på: