Fikk helt nytt syn på musikkundervisning etter PPU

Tekst: Per Straume

- Oppdatert

Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) snudde opp ned på undervisninga både for musikklærer Brynjar Johansen og elevene hans.

Johansen er musikklærer i grunnskolen i Tjeldsund i Troms, og har jobbet i grunnskolen og kulturskolen i mange år.

Han har manglet pedagogikk og didaktikk for å få godkjentstempelet som lærer og kunne få fast jobb som det. Det var utgangspunktet for at Johansen søkte seg inn på PPU ved Høgskulen i Volda.

Tok feil og manglet noe

Johansen har tidligere tenkt at «pedagogikkutdanning ikke var så nøye» og levde etter mentaliteten «enten er man skikket til å jobbe i skolen, eller så er man ikke det».

PPU yrkesfag

– Jeg skal være den første til å innrømme at jeg tok grundig feil! Jeg følte jeg «manglet noe», spesielt etter jeg hadde jobbet noen år i grunnskolen. Jeg kunne oppleve å gå tom for ideer, kom inn i et spor der alt gikk på rutine, og var ikke flink nok til å differensiere undervisningen, forteller Johansen og fortsetter: 

– I tillegg følte jeg alltid at læreplanen var «tung» og vanskelig å forholde seg til. Jeg forstod den rett og slett ikke ordentlig.

Tenker på helt annen måte

Men to år med PPU yrkesfag på deltid ved Høgskulen i Volda skulle vise seg å hjelpe kraftig på dette.

Brynjar Johansen
Musikklærer Brynjar Johansen

– Det å lære seg å komme inn i den didaktiske tenkemåten, samt hvordan man skal forstå og anvende læreplanen i praksis, har virkelig hatt STOR betydning for min jobb som lærer, slår Johansen fast. 

Han satte stor pris på undervisningen og diskusjonene med lærere og medstudenter. 

– Studieveilederne var usedvanlig dyktige og dedikerte, og jeg begynte å forstå at jeg ofte har tenkt «feil» når jeg tidligere har laget undervisningsopplegg og oppgaver.

– I utgangspunktet var flere av disse oppleggene ganske gode, men ikke tanken bak, samt rammer og kriterier. Nå tenker jeg på en helt annen måte, og organiserer undervisningen og oppleggene annerledes. Fra en mer kollektiv tankegang, til å ta utgangspunkt i hver enkelt elevs ståsted og nivå - bakgrunn, interesser, preferanser og motivasjon, forklarer grunnskolelæreren.

Lettere med vurdering og karakterer

Johansen takker seg selv for at han endelig gjorde det riktig for ham – å ta PPU. 

– I årene etter studiet, så har jeg virkelig erfart hvor stor betydning det har hatt for min praksis, og ikke minst for elevene. I tillegg har det gjort arbeidet med vurderinger og karakterer lettere, samt mer rettferdig, da jeg ofte har følt på frustrasjon og usikkerhet når det kommer til vurdering og karaktersetting i musikkfaget.

Han har en klar oppfordring til andre som har en musikkutdanning og jobber som musikklærere uten pedagogisk utdanning:

– Jeg er veldig glad for at jeg valgte å gjennomføre studiet! Landet trenger lærere, og ikke minst musikklærere. Av erfaring vet jeg at det er mange som har utdanning i musikk, både fra høyskole og konservatorium, men som mangler pedagogikken. Jeg vil anbefale PPU-studiet i Volda på det sterkeste!

Del på