Naturfag 2 (5-10)
Studiet er et videreutdanningstilbud til lærere som har 30 studiepoeng naturfag i sin tidligere utdanning. Innholdet i studiet tilsvarer Naturfag 2 i grunnskulelærerutdanningen for 5.–10. årstrinn og bygger således på Naturfag 1. Gjennom studiet skal studenten tilegne seg et solid faglig og fagdidaktisk grunnlag for å kunne planlegge, gjennomføre og evaluere ulike læreprosesser i naturfag. Studenten skal tilegne seg kompetanse til å undervise naturfag i dagens skole, samt kunne bidra til å utvikle og forme framtidas naturfag ved egen skole.
I samsvar med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket har studenten følgjande læringsutbytte etter fullført studium:
Studenten
- skal ha gode kunnskaper på fagområdene biologi, fysikk, geofag og kjemi, og dermed ha et solid grunnlag for å undervise på 5.-10. årstrinn i grunnskolen
- skal ha kunnskap i naturfagdidaktiske tema som er relevante for fagstoffet og undervisninga i skolen
- skal ha kjennskap til naturfagdidaktisk forsking som er relevant både for utvikling av egen undervisningskunnskap og for elevers læring
Studenten
- skal kunne planlegge, gjennomføre og vurdere naturfagundervisning for elever på 5.-10. årstrinn
- skal ha gode praktiske ferdigheter i muntlig og skriftlig kommunikasjon i faget, og kompetanse til å fremme slike ferdigheter hos elevene
- skal kunne bruke kunnskap i naturfagdidaktiske tema samt naturfagdidaktisk forsking for å utvikle egen undervisning i faget
- skal kunne bidra i lokalt læreplanarbeid
Studenten
- skal øve opp evnen til kritisk tenking på områder i samfunnet der naturvitenskap er relevant
- skal øve opp evnen til refleksjon angående elever sitt forhold til naturfag og naturvitenskap i og utenfor skolen
- skal vise evne til å samarbeide med andre om å gjennomføre, og utvikle, naturfagundervisning og lokale læreplaner
Studiet er satt sammen av de to emnene NF103U (vår) og NF104U (vår), hvert på 15 studiepoeng. Hoveddelen av teoriundervisningen foregår via internett. Det er obligatorisk fremmøte til all praktisk undervisning, som består av to samlinger pr. semester á 3 dager, se Forskrift om studium og eksamen § 4-6. Studiet inneholder skriftlige arbeidskrav, og sluttvurderinger gjennomføres i form av skriftlig eksamen.
Emne | 2020 Vår |
---|---|
15 | |
15 | |
Sum (0 total) |
Ingen.
Ingen.
Studiet inneholder ikke organisert praksis, men en forutsetter at studenten ser studiet i sammenheng med egen arbeidssituasjon. Arbeidskrav vil bli knyttet til egen undervisning eller observasjon av andre sin undervisning i grunnskolen.
Ingen.
Ingen.