Morten Stene
Stipendiat
Stipendiat
Utdanning
PhD, NTNU, Institutt for lærerutdanning: fagretning lærerprofesjons- og skoleforskning, 2022-
M.Ed., Pedagogikk, Steinerhøyskolen, 2014
MA, Musikkvitenskap, Universitetet i Oslo, 2008
B.Mus, Musikk, Universitetet i Agder, 2006
Årsstudium gresk og latin, Universitetet i Bergen, 2002
Yrkeserfaring
Jeg har arbeidet innenfor høyere utdanning som underviser, veileder og studieleder på bachelor- og masternivå, i musikk og pedagogikk. Yrkeserfaring som musikklærer i steinerskolen, kulturskolen og som musikkpedagog i frivillig musikkliv for barn, ungdom og voksne. Jeg har også bakgrunn som utøvende frilansmusiker, hovedinstrument fiolin, og har bla. arbeidet med musikk og teater, Berliner Ensemble. Utøvende virke som instrumentalpedagog i kulturskolen.
Doktorgradsprosjekt/PhD project
Religion og resonans i kunstdidaktisk praksis - En didaktisk studie av MDD-produksjonen Dantes Inferno i et performativt resonansteoretisk perspektiv
I mitt doktorgradsprosjekt søker jeg å utvikle ny kunnskap om skjæringspunktet religion og kunstfag i skolen og som sier noe viktig om tiden vi lever i nå. Avhandlingen er en didaktisk studie av en gruppe MDD-elever og -læreres tverrkunstfaglige lærings- og undervisningsarbeid med MDD-produksjonen Dantes Inferno i et performativt resonansteoretisk perspektiv. Studien har en etnografisk forskningsdesign. Datamaterialet består av lærer- og elevintervju, deltagende observasjon og videoopptak av det kunstdidaktiske arbeidet med skoleforestillingen. Gjennom avhandlingens narrative analyser og diskusjoner undersøker jeg hvordan tverrkunstfaglige læringsprosesser er skapende, utforskende og blir til i konkrete møter mellom mennesker, kunstfag og materialiteter. Jeg bringer også avhandlingens tematikk inn i en overordnet forskningsdiskurs og diskusjon knyttet til hva en religionsinformert kunstdidaktisk praksis kan bety i utdanning og for ungdommers liv.
Religion and resonance in art pedagogy practice - A study of the school production Dantes Inferno in a performative resonance theoretical perspective
In my research project, I seek to develop new knowledge about the intersection between religion and art education in school, which says something important about our current time. The study is an ethnographic exploration of interdisciplinary teaching- and learning processes in the performing arts and school production Dantes Inferno in an upper secondary school in Norway (Music, Dance, and Drama). Generated data material consists of qualitative semi-structured teacher- and student interviews, participant observation and video recordings of the art pedagogy practice in the production. Through narrative analysis and discussions, I examine how interdisciplinary art educational learning processes are creative and explorative and exist in encounters between human beings, art subjects and materials. I also discuss how an art pedagogy informed by religion may contribute to young people’s lives and education.
Forskningsgrupper
PPU Forskingsgruppe, HVO
Skapande læringsprosessar i musikk, HVO
MDD-Forsk, UiA
Forskningsnettverk
MiU - Musikkpedagogikk i utvikling, NTNU
GRS - Grieg Research School in Interdisciplinary Music Studies, UiB
Forskningsinteresser
Tverrkunstfaglighet og tverrkunstneriske undervisningspraksiser
Musikk, dans, drama (MDD) videregående skole
Kunstpedagogikk og utdanningsdiskurser
Resonansteori
Vitskapeleg arbeid
CRIStin
Vitskaplege artiklar og bokkapittel
I kjærligheten til det skjønne …: Om musikk og filosofi hos Platon
Publisert 2020 av Morten Stene
I klangen av skolefellesskapet: om musikk og månedsfesten i Steinerskolen.
Publisert 2019 av Morten Stene
The musical risk of education. A qualitative study of music teaching in a Waldorf School
Publisert 2018 av Morten Stene
Anna
Juleoratoriet - Sunnmøre Oratoriekor og kammerensemble med solister
Publisert 2024 av Morten Stene
Religion og resonans i kunstdidaktisk praksis - En didaktisk studie av MDD-produksjonen Dantes Inferno i et performativt resonansteoretisk perspektiv
Publisert 2024 av Morten Stene
Den mangfoldige tverrfagligheten i kunstdidaktisk praksis
Publisert 2024 av Morten Stene
Øyraspel - Landsfestivalen i gammaldansmusikk
Publisert 2024 av Morten Stene
Musikalsk fremførelse: Forskingsdagane i Volda
Publisert 2024 av Morten Stene
MINIKAMMER: Øyrafolk
Publisert 2024 av Morten Stene
Konsert Sunnmøre Kammermusikkfestival - Øyraspel
Publisert 2024 av Morten Stene
Om senmodernitetens krise og veien videre
Publisert 2024 av Morten Stene
Religion and resonance in Dante's Inferno
Publisert 2024 av Morten Stene
Improvisation in music education
Publisert 2024 av Morten Stene
Nasjonal festkonsert
Publisert 2024 av Morten Stene
Solidaritetsmarkering for Ukraina 2024
Publisert 2024 av Morten Stene
Relations in and through interdisciplinary arts education: A resonance theoretical perspective
Publisert 2023 av Morten Stene
Kunstfagenes relasjonelle åpninger - Et resonansteoretisk perspektiv på tverrkunstfaglig undervisning i videregående skole
Publisert 2023 av Morten Stene
Når det klinger i klasserommet - En undersøkelse av tverrkunstfaglig undervisning i videregående skole MDD
Publisert 2023 av Morten Stene
Performing Religion in the Resounding Classroom – Dante’s Inferno, Interdisciplinary Art education and Religion in a Post-secular World
Publisert 2023 av Morten Stene
African Sketches
Publisert 2023 av Morten Stene
Researching the resounding classroom - The educational potential of the arts and their dimension of resonance
Publisert 2023 av Morten Stene
Solidaritetsmarkering for Ukraina
Publisert 2023 av Morten Stene
Når det klinger i klasserommet - en kvalitativ undersøkelse av lærings- og danningsprosesser i et musikalprosjekt på videregående skole
Publisert 2022 av Morten Stene
Øyraspel - fylkeskappleik
Publisert 2022 av Morten Stene
Impromptu in memoriam Kaspar Hauser
Publisert 2022 av Morten Stene
Arvo Pärt og musikken i stillhetens grenseland
Publisert 2021 av Morten Stene
Arvo Pärt og østkirkens kontemplative tradisjon
Publisert 2021 av Morten Stene
Lyset klinger i mørket. Arvo Pärt: musikken og østkirkens kontemplative tradisjon
Publisert 2021 av Morten Stene
Exploring, developing and deepening musical identities - music workshop
Publisert 2017 av Morten Stene
Syng og kling du min harpe
Publisert 2017 av Morten Stene
Folketone fra Sunnmøre
Publisert 2017 av Morten Stene
Music & Identity
Publisert 2017 av Morten Stene
Øyeblikkene
Publisert 2013 av Morten Stene
Åpningsseremoni - "Ibsen 2006"
Publisert 2006 av Morten Stene
Angela Winkler - Schauspieler zu Gast
Publisert 2004 av Morten Stene
Peer Gynt
Publisert 2004 av Morten Stene