Profile picture for user stenemor

Morten Stene

Stipendiat

Stipendiat

Utdanning

PhD, NTNU, Institutt for lærerutdanning: fagretning lærerprofesjons- og skoleforskning, 2022-

M.Ed., Pedagogikk, Steinerhøyskolen, 2014

MA, Musikkvitenskap, Universitetet i Oslo, 2008

B.Mus, Musikk, Universitetet i Agder, 2006

Årsstudium gresk og latin, Universitetet i Bergen, 2002

Yrkeserfaring

Jeg har arbeidet innenfor høyere utdanning som underviser, veileder og studieleder på bachelor- og masternivå, i musikk og pedagogikk. Yrkeserfaring som musikklærer i steinerskolen, kulturskolen og som musikkpedagog i frivillig musikkliv for barn, ungdom og voksne. Jeg har også bakgrunn som utøvende frilansmusiker, hovedinstrument fiolin, og har bla. arbeidet med musikk og teater, Berliner Ensemble.    

Doktorgradsprosjekt/PhD project

I mitt doktorgradsprosjekt gjør jeg en etnografisk undersøkelse av lærings- og danningsprosesser i og gjennom tverrkunstfaglig undervisningspraksis på videregående skole, musikk, dans og drama (MDD). Hovedfokus for undersøkelsen er prosjektbasert undervisning i et relasjonelt og resonansteoretisk perspektiv.    

My Ph.D.-project is an ethnographic exploration of learning processes and Bildung in and through interdisciplinary art educational practice in upper secondary school, music, dance, and drama (MDD). Project-based teaching from a relational and resonance theoretical point of view is the main focus of study.

Forskningsgrupper

PPU Forskingsgruppe, HVO

MDD-Forsk, UiA

Forskningsnettverk

MiU - Musikkpedagogikk i utvikling, NTNU

GRS - Grieg Research School in Interdisciplinary Music Studies, UiB

Forskningsinteresser

Tverrkunstfaglighet og tverrkunstneriske undervisningspraksiser

Musikk, dans, drama (MDD) videregående skole

Kunstpedagogikk og utdanningsdiskurser

Resonansteori

Vitskapeleg arbeid

CRIStin

Anna

Om senmodernitetens krise og veien videre
Publisert 2024 av Morten Stene

Religion and resonance in Dante's Inferno
Publisert 2024 av Morten Stene

Improvisation in music education
Publisert 2024 av Morten Stene

Nasjonal festkonsert
Publisert 2024 av Morten Stene

Solidaritetsmarkering for Ukraina 2024
Publisert 2024 av Morten Stene

Relations in and through interdisciplinary arts education: A resonance theoretical perspective
Publisert 2023 av Morten Stene

Kunstfagenes relasjonelle åpninger - Et resonansteoretisk perspektiv på tverrkunstfaglig undervisning i videregående skole
Publisert 2023 av Morten Stene

Når det klinger i klasserommet - En undersøkelse av tverrkunstfaglig undervisning i videregående skole MDD
Publisert 2023 av Morten Stene

Performing Religion in the Resounding Classroom – Dante’s Inferno, Interdisciplinary Art education and Religion in a Post-secular World
Publisert 2023 av Morten Stene

African Sketches
Publisert 2023 av Morten Stene

Researching the resounding classroom - The educational potential of the arts and their dimension of resonance
Publisert 2023 av Morten Stene

Solidaritetsmarkering for Ukraina
Publisert 2023 av Morten Stene

Når det klinger i klasserommet - en kvalitativ undersøkelse av lærings- og danningsprosesser i et musikalprosjekt på videregående skole
Publisert 2022 av Morten Stene

Øyraspel - fylkeskappleik
Publisert 2022 av Morten Stene

Impromptu in memoriam Kaspar Hauser
Publisert 2022 av Morten Stene

Arvo Pärt og musikken i stillhetens grenseland
Publisert 2021 av Morten Stene

Arvo Pärt og østkirkens kontemplative tradisjon
Publisert 2021 av Morten Stene

Lyset klinger i mørket. Arvo Pärt: musikken og østkirkens kontemplative tradisjon
Publisert 2021 av Morten Stene

Exploring, developing and deepening musical identities - music workshop
Publisert 2017 av Morten Stene

Syng og kling du min harpe
Publisert 2017 av Morten Stene

Folketone fra Sunnmøre
Publisert 2017 av Morten Stene

Music & Identity
Publisert 2017 av Morten Stene

Øyeblikkene
Publisert 2013 av Morten Stene

Åpningsseremoni - "Ibsen 2006"
Publisert 2006 av Morten Stene

Angela Winkler - Schauspieler zu Gast
Publisert 2004 av Morten Stene

Peer Gynt
Publisert 2004 av Morten Stene