Semestre

GL5-10NF2A Naturfag 2 - Fysikk og kjemi

Emnekode: 
GL5-10NF2A
Varighet: 
1 semester
Studiepoeng: 
15
Studienivå: 
Bachelor (grunnivå)
Undervisningssemester: 
2020 Vår
Eksamenssemester: 
2020 Vår
Undervisningsspråk: 
Norsk
Krav til forkunnskapar

Fullført lærerutdanning. Bygger på emnet GL5-10NF1A eller tilsvarende. Godkjente arbeidskrav fra GL5-10NF1A godtas som tilstrekkelige forkunnskaper.

Om emnet

Undervisningen i GL5-10NF2A bygger på GL5-10NF1A og tar sikte på å gi studentene faglig og fagdidaktisk grunnlag for å undervise naturfag i grunnskolens ungdomstrinn. Emnet tar for seg tema innen fysikk og kjemi, samt naturfagdidaktiske emner.

Faglige tema:

  • fysikk: bevegelse og Newtons lover, mekanisk energi, atom- og kjernefysikk, astrofysikk, fysikk og teknologi
  • kjemi: varmelære, syrer og baser, redoks-kjemi, buffere, organisk kjemi, næringsstoffer, elektrokjemi, materialer
  • sikkerhet i laboratoriet og i annen praktisk naturfagundervisning

Fagdidaktiske tema:

  • læring, forståelse og undervisning i naturfaglige tema
  • bruk av modeller i naturvitskap
  • vurdering av fremstillingen av naturvitenskaplige emner i samfunnet
  • planlegging og gjennomføring av praktisk arbeid i naturfagundervisning
Læringsutbytte

I samsvar med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket har studenten følgende læringsutbytte etter fullført emne:

Kunnskapar

Studenten skal ha:

  • faglige og fagdidaktiske kunnskaper i noen grunnleggende naturvitenskaplige tema fra fysikk og kjemi
  • kunnskap om å gi undervisning i skolefaget naturfag
Ferdigheiter

Studenten skal:

  • ha praktiske ferdigheter i noen grunnleggende naturvitenskaplige tema fra fysikk og kjemi
  • ha ferdigheter i å gi undervisning i skolefaget naturfag
  • ha ferdigheter i å gi naturfagopplæring tilpasset den enkelte elev sine evner og forutsetninger
  • utvikle evne til å se naturfaget i sammenheng med elevenes grunnleggende ferdigheter slik de er definert i gjeldende læreplanverk
  • utvikle evne til å se muligheter for fler- og tverrfaglig organisering og undervisning i naturfaglige tema
Generell kompetanse

Studenten skal kunne bruke kunnskaper og ferdigheter på selvstendig måte i utdannings- og yrkessammenheng gjennom å vise samarbeidsevne, ansvarsfølelse, og evne til refleksjon og kritisk tenking.

Praktisk organisering og arbeidsmåtar

Emnet er organisert med teoretisk og praktisk undervisning. Hoveddelen av teoriundervisningen vil foregå via internett. I tillegg kommer skriftlige arbeidskrav som skal leveres digitalt. Arbeidskravene vil bli gitt i form av individuelle innleveringer eller gruppearbeider. Fremmøte til den praktiske undervisningen er obligatorisk og består av to samlinger pr. semester, á 3 dager. Nærmere informasjon om dette vil bli gitt i semesterplanen.

Vilkår for å framstille seg til eksamen

Fremmøtekrav:

Fremmøte til all praktisk undervisning er obligatorisk, se «Forskrift om opptak, studium og eksamen ved Høgskulen i Volda» (https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2014-12-04-1697#KAPITTEL_4, §4-1-7). Enkelte forelesninger kan bli gjort obligatoriske, se «Forskrift om opptak, studium og eksamen ved Høgskulen i Volda» (https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2014-12-04-1697#KAPITTEL_1, §1-3-9).

Arbeidskrav:

Alle arbeidskrav må være godkjente for oppnå eksamensrett på emnet. Detaljer knyttet til arbeidskravene blir kunngjort i semesterplanen.

Hver student skal gjennomføre følgende arbeidskrav:

  • levere fagrapport fra to laboratorieøvinger
  • levere samlerapporter fra øvrig laboratorieøvinger
  • utvikle en naturfagdidaktisk læringsressurs for vitensenter
Sensorordning
Minimumstal: 
5
Maksimumstal: 
35
Emneansvarleg: 
Jan Håkon Vikane
Studieavgift

Ingen.

Materialavgift

Ingen.

Emnet inngår i følgande studieprogram
  • Grunnskulelærarutdanning for 5-10 årssteg
VurderingsformGrupperingVarighetKarakterskalaAndelKommentarHjelpemidlerOmfang
Heimeeksamen
Individuell
6 timar
Stått eller ikkje stått
100
Alle hjelpemiddel tillatt
Eksamen er delt i to hoveddeler (fysikk, kjemi) samt en mindre del (naturfagdidaktikk). Begge hoveddelene må vurderes til bestått for at besvarelsen samlet skal kunne vurderes til bestått.