Semesters

GL5-10NF2A Naturfag 2 - Fysikk og kjemi

Course code: 
GL5-10NF2A
Duration: 
1 semester
Credits (ECTS): 
15
Level of study: 
Foundation level (bachelor’s degree level)
Teaching semester: 
2020 Spring
Assessment semester: 
2020 Spring
Language of instruction: 
Norwegian
Required prerequisite knowledge

Fullført lærerutdanning. Bygger på emnet GL5-10NF1A eller tilsvarende. Godkjente arbeidskrav fra GL5-10NF1A godtas som tilstrekkelige forkunnskaper.

Course content

Undervisningen i GL5-10NF2A bygger på GL5-10NF1A og tar sikte på å gi studentene faglig og fagdidaktisk grunnlag for å undervise naturfag i grunnskolens ungdomstrinn. Emnet tar for seg tema innen fysikk og kjemi, samt naturfagdidaktiske emner.

Faglige tema:

  • fysikk: bevegelse og Newtons lover, mekanisk energi, atom- og kjernefysikk, astrofysikk, fysikk og teknologi
  • kjemi: varmelære, syrer og baser, redoks-kjemi, buffere, organisk kjemi, næringsstoffer, elektrokjemi, materialer
  • sikkerhet i laboratoriet og i annen praktisk naturfagundervisning

Fagdidaktiske tema:

  • læring, forståelse og undervisning i naturfaglige tema
  • bruk av modeller i naturvitskap
  • vurdering av fremstillingen av naturvitenskaplige emner i samfunnet
  • planlegging og gjennomføring av praktisk arbeid i naturfagundervisning
Learning outcome

I samsvar med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket har studenten følgende læringsutbytte etter fullført emne:

Learning outcome knowledge

Studenten skal ha:

  • faglige og fagdidaktiske kunnskaper i noen grunnleggende naturvitenskaplige tema fra fysikk og kjemi
  • kunnskap om å gi undervisning i skolefaget naturfag
Learning outcome skills

Studenten skal:

  • ha praktiske ferdigheter i noen grunnleggende naturvitenskaplige tema fra fysikk og kjemi
  • ha ferdigheter i å gi undervisning i skolefaget naturfag
  • ha ferdigheter i å gi naturfagopplæring tilpasset den enkelte elev sine evner og forutsetninger
  • utvikle evne til å se naturfaget i sammenheng med elevenes grunnleggende ferdigheter slik de er definert i gjeldende læreplanverk
  • utvikle evne til å se muligheter for fler- og tverrfaglig organisering og undervisning i naturfaglige tema
Learning outcome qualification

Studenten skal kunne bruke kunnskaper og ferdigheter på selvstendig måte i utdannings- og yrkessammenheng gjennom å vise samarbeidsevne, ansvarsfølelse, og evne til refleksjon og kritisk tenking.

Working and learning activities

Emnet er organisert med teoretisk og praktisk undervisning. Hoveddelen av teoriundervisningen vil foregå via internett. I tillegg kommer skriftlige arbeidskrav som skal leveres digitalt. Arbeidskravene vil bli gitt i form av individuelle innleveringer eller gruppearbeider. Fremmøte til den praktiske undervisningen er obligatorisk og består av to samlinger pr. semester, á 3 dager. Nærmere informasjon om dette vil bli gitt i semesterplanen.

Assessment requirements

Fremmøtekrav:

Fremmøte til all praktisk undervisning er obligatorisk, se «Forskrift om opptak, studium og eksamen ved Høgskulen i Volda» (https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2014-12-04-1697#KAPITTEL_4, §4-1-7). Enkelte forelesninger kan bli gjort obligatoriske, se «Forskrift om opptak, studium og eksamen ved Høgskulen i Volda» (https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2014-12-04-1697#KAPITTEL_1, §1-3-9).

Arbeidskrav:

Alle arbeidskrav må være godkjente for oppnå eksamensrett på emnet. Detaljer knyttet til arbeidskravene blir kunngjort i semesterplanen.

Hver student skal gjennomføre følgende arbeidskrav:

  • levere fagrapport fra to laboratorieøvinger
  • levere samlerapporter fra øvrig laboratorieøvinger
  • utvikle en naturfagdidaktisk læringsressurs for vitensenter
Evaluation system
Minimum number of students: 
5
Maximum number of students: 
35
Person in charge: 
Jan Håkon Vikane
Costs

Ingen.

Expenses

Ingen.

Used in other programs
  • Teacher Qualification 5.-10. grade
VurderingsformGrupperingVarighetKarakterskalaAndelKommentarHjelpemidlerOmfang
Home exam
Individual
6 Hours
Pass / fail
100
Alle hjelpemiddel tillatt
Eksamen er delt i to hoveddeler (fysikk, kjemi) samt en mindre del (naturfagdidaktikk). Begge hoveddelene må vurderes til bestått for at besvarelsen samlet skal kunne vurderes til bestått.