Semestre

HELV3003 Makt, myndiggjering og medarbeiderskap

Emnekode: 
HELV3003
Varighet: 
1 semester
Studiepoeng: 
7,5
Studienivå: 
Master
Undervisningssemester: 
2024 Vår
Eksamenssemester: 
2024 Vår
Undervisningsspråk: 
Norsk
Krav til forkunnskapar

Ingen. 

Om emnet

Helse- og sosialsektoren i dag har forventninger om myndiggjøring av sektorens brukere, pasienter og klienter. Det er videre en forventning om at dagens organisasjoner i helse- og sosialsektoren også skal kunne myndiggjøre sine ansatte, herunder de profesjonelle tjenesteyterne. Hovedfokuset i emnet vil være på ulike former for maktutøvelse og hvordan organisasjoner kan myndiggjøre sine ansatte.  Det vil legges særlig vekt på dilemmaer og muligheter ledere i sektoren kan stå overfor og benytte seg av med tanke på myndiggjøring i helse- og sosialtjenestene.

Læringsutbytte

I samsvar med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket har studenten følgjande læringsutbytte etter fullført emne:

Kunnskapar
  • Har kunnskap om ulike former for makt og maktutøving i helse- og sosialtjenestene  

  • Har kunnskap om myndiggjøring av ansatte i helse- og sosialtjenestene  

  • Har kunnskap om det teoretiske fundamentet for selvledelse, og kan gjøre rede for forholdet mellom autonomi og selvledelse 

  • Har kunnskap om medarbeiderskap som begrep og fenomen 

Ferdigheiter
  • Kan anvende teoretisk innsikt om makt i forståelse av helse- og sosialtjenestenes virkemåte 

  • Kan belyse organisatoriske faktorer som påvirker myndiggjøring av ansatte i helse- og sosialtjenestene 

  • Kan vurdere ledelsens betydning for myndiggjøring i helse- og sosialtjenestene 

  • Utvikler en forståelse av selvledelse som redskap for individuell og kollektiv kompetanseheving 

Generell kompetanse
  • Er bevisst på å anvende kunnskap om makt, myndiggjøring og medarbeiderskap i helse- og sosialtjenestene 

  • Er oppmerksom på diskusjonen om behovet for og viktigheten av lederskap i helse- og sosialtjenestene 

  • Er bevisst på ivaretakelsen av lederskapsfunksjonene  

Praktisk organisering og arbeidsmåtar

Varierte og studentaktive læringsformer blir vektlagt, med veksling mellom dialogbasert undervisning og diskusjoner, der også refleksjoner med utgangspunkt i studentenes erfaringer skal bidra til gjensidig læring. HELV 3003 baserer seg i utstrakt grad på dialogbaserte og studentaktive læringsformer.

Undervisningen er samlingsbasert med 2 x 2 dager over ett semester. All undervisning i emnet blir gjennomført på zoom.

Vilkår for å framstille seg til eksamen

Frammøtekrav:

Deltakelse i studentgruppe i arbeid med gruppeoppgave (arbeidskrav) er obligatorisk.   

Arbeidskrav:

Emnet har to arbeidskrav:

- Innlevering av individuelt arbeidskrav på om lag 1500 ord.

- Et gruppearbeidskrav.

 

Individuell oppgave og gruppeoppgave blir vurdert til bestått/ikke bestått.   

Maksimumstal: 
50
Emneansvarleg: 
Alf Roger Djupvik
Emnet inngår i følgande studieprogram
VurderingsformGrupperingVarighetKarakterskalaAndelKommentarHjelpemidlerOmfang
Heimeeksamen
Individuell
5 timar
A-F, der A er best og E er siste ståkarakter
100
Alle
Godkjent av: 
Randi Bergem 01.03.2023