Semestre
HELV3003 Makt, myndiggjering og medarbeiderskap
Ingen.
Helse- og sosialsektoren i dag har forventninger om myndiggjøring av sektorens brukere, pasienter og klienter. Det er videre en forventning om at dagens organisasjoner innen helse- og sosialsektoren også skal kunne myndiggjøre sine ansatte, herunder de profesjonelle tjenesteyterne. Hovedfokuset i emnet vil være på ulike former for maktutøvelse og hvordan organisasjoner kan myndiggjøre sine ansatte. Emnet vil også i noen grad fokusere på hvilke dilemmaer som kan oppstå når hensynet til myndiggjorte brukere og ansatte skal kombineres. Det vil legges særlig vekt på dilemmaer og muligheter ledere innen sektoren kan stå overfor og benytte seg av med tanke på myndiggjøring i helse- og sosialtjenestene.
Emnet inngår i Master i helseledelse, men kan også tas som selvstendig videreutdanningsemne.
I samsvar med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket har studenten følgjande læringsutbytte etter fullført emne:
Har kunnskap om ulike former for makt og maktutøving i helse- og sosialtjenestene
Har kunnskap om myndiggjøring av ansatte i helse- og sosialtjenestene
Har kunnskap om det teoretiske fundamentet for selvledelse, og kan gjøre rede for forholdet mellom autonomi og selvledelse
Har kunnskap om medarbeiderskap som begrep og fenomen
Kan anvende teoretisk innsikt om makt i forståelse av helse- og sosialtjenestenes virkemåte
Kan belyse organisatoriske faktorer som påvirker myndiggjøring av ansatte i helse- og sosialtjenestene
Kan vurdere ledelsens betydning for myndiggjøring i helse- og sosialtjenestene
Utvikler en forståelse av selvledelse som redskap for individuell og kollektiv kompetanseheving
Er bevisst på å anvende kunnskap om makt, myndiggjøring og medarbeiderskap i helse- og sosialtjenestene
Er oppmerksom på diskusjonen om behovet for og viktigheten av lederskap i helse- og sosialtjenestene
Er bevisst på ivaretakelsen av lederskapsfunksjonene
Varierte og studentaktive læringsformer blir vektlagt, med veksling mellom dialogbasert undervisning og diskusjoner, der også refleksjoner med utgangspunkt i studentenes erfaringer skal bidra til gjensidig læring. HELV 3003 baserer seg i utstrakt grad på dialogbaserte og studentaktive læringsformer.
Undervisningen er samlingsbasert med 2 x 2 dager over ett semester. All fysisk undervisning foregår i Ålesund.
Frammøtekrav:
Deltakelse i studentgruppe i arbeid med gruppeoppgave (arbeidskrav) er obligatorisk.
Arbeidskrav:
Emnet har to arbeidskrav:
- Innlevering av individuelt arbeidskrav på om lag 1500 ord.
- Et gruppearbeidskrav.
Individuell oppgave og gruppeoppgave blir vurdert til bestått/ikke bestått.
Vurderingsform | Gruppering | Varighet | Karakterskala | Andel | Kommentar | Hjelpemidler | Omfang |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Heimeeksamen | Individuell | 5 timar | A-F, der A er best og E er siste ståkarakter | 100 | Alle |