Semestre
LIH301 Ledelse i helse- og sosialtjenesten
Minimum treårig universitets- eller høgskoleutdanning. Søkere med ledererfaring fra helse- og sosialtjenesten vil bli prioritert.
Studiet er gruppert i fem hovedtemaer. Disse temaene skal samlet bidra til å sette ledelse og lederatferd inn i en organisatorisk og samfunnsmessig kontekst, og klargjøre samspillet mellom ulike rammefaktorer for ledelse i helse- og sosialtjenesten.
Styring, organisasjon og ledelse
- Institusjonelle særtrekk og styringsformer
- Kultur, struktur og sosiale prosesser
- Profesjon, makt og konflikt
- Ledelse og management
Juss i helse- og sosialtjenesten
- Regler for organisering av virksomhet
- Oversikt over helse- og sosiallovgivningen med fokus på lovregulering av tjenester, kvalitetskrav og rettigheter
- Arbeidsgiverfunksjonen i offentlig virksomhet
- Juridiske rammer for endring og omstilling
Økonomistyring i helse- og sosialtjenesten
- Økonomistyring og ledelse
- Ressursforvaltning og prioritering
Personalledelse
- Psykososialt arbeidsmiljø og arbeidshelse
- Destruktiv ledelse
- Medarbeidersamtalen
- Kommunikasjon og konflikt
Endring og ledelse
- Endringsledelse
- Læring og organisasjonsutvikling
- Reformer og reformimplementering
- Samordning, samarbeid og samhandling
I tråd med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket har studenten følgende læringsutbytte etter fullført emne:
- Ha inngående kunnskap om ulike ledelsesperspektiver
- Ha kunnskap om juridiske problemstillinger, økonomiske og politiske rammefaktorer
- Ha kunnskap om teorier og metoder for å analysere komplekse problemstillinger innen feltet på en systematisk og reflektert måte
- Kan anvende integrert kunnskap på ledelsesutfordringer i helse- og sosialtjenesten
- Kan analyserer sammenhenger mellom organisasjonsmessige forhold og egen lederrolle
- Kan bidra aktivt til samarbeid på tvers av profesjoner, organisasjoner og sektorer
- Kan gå aktivt inn i ulike lederroller, med særlig vekt på ledelse av endringsprosesser
- Kan utøve lederrollen på en måte som fremmer engasjement, effektivitet og kvalitet
- Kan bidra til at arbeidsgiver-, medarbeider- og bruker/pasientperspektivet blir ivaretatt
- Kan bidra til innovasjon og endringsarbeid i sin virksomhet
Undervisningen organiseres i åtte samlinger, av to dagers varighet. Mellom samlingene arbeider studentene med litteraturstudier og oppgaver.
Undervisningsmetodene vil variere i forhold til tema. Siden studieprogrammet utfordrer til personlig og faglig vekst, forutsettes involvering og aktiv deltakelse og erfaringsutveksling mellom studentene.
Forholdet mellom teori og praksis
Forholdet mellom praksis og teori er viktig. Dette kommer til uttrykk på flere måter:
- Problemstillinger og faglige perspektiver som trekkes opp skal være gjenkjennelige for lederes hverdag
- Studentenes erfaringsbakgrunn og sammensetning utgjør en viktig ressurs i undervisning og veiledning
- Tema som ledelse, samarbeid og endring tilsier at studenten både vil lære å reflektere over organisatoriske problemstillinger, og samtidig utvikle handlekraft og evne til å omsette beslutninger i praksis
En av visjonene for studiet er dermed å lære av praksis og samtidig endre og forbedre praksis på bakgrunn av teoretiske perspektiver.
Ingen
Sensur vert gjennomført i samsvar med Forskrift om opptak, studium og eksamen ved Høgskulen i Volda, § 9-4.
Studiet evalueres i samråd med HVO sitt kvalitetssikringssystemStudentene velger fagutvalg som evaluerer hver samling i samarbeid med faglærer.
- Helse- og sosialfag - master (deltid)
- Leiing i helse- og sosialtenesta - vidareutdanning
Vurderingsform | Gruppering | Varighet | Karakterskala | Andel | Kommentar | Hjelpemidler | Omfang |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | Individuell | 1 semester | A-F, der A er best og E er siste ståkarakter | 25 | Alle trykte og skrevne hjelpemidler | Individuell hjemmeoppgave på ca. 3000 ord i høstsemesteret | |
Oppgave | Gruppe | 1 semester | A-F, der A er best og E er siste ståkarakter | 25 | Alle trykte og skrevne hjelpemidler | I vårsemesteret skal det skrives en gruppeoppgave på ca. 6000 ord der hovedtemaet er ledelse | |
Heimeeksamen | Individuell | 6 timar | A-F, der A er best og E er siste ståkarakter | 50 | Alle. |