Semestre
LIH301 Leiing i helse- og sosialtjenesten
Minimum 3-årig universitets- eller høgskoleutdanning. Søkere med ledererfaring fra helse- og sosialtjenesten vil bli prioritert.
Studiet er gruppert i hovedtemaer. Disse temaene skal samlet bidra til å sette ledelse og lederatferd inn i en organisatorisk og samfunnsmessig kontekst, og klargjøre sentrale rammefaktorer for ledelse i helse- og sosialtjenesten.
Styring, organisasjon og ledelse i helse- og sosialtjenesten
- institusjonelle særtrekk og styringsformer i helse- og sosialtjenesten
- kultur, struktur og sosiale prosesser i helse- og sosialtjenestens organisasjoner
- profesjon, makt og konflikt
- fra ledelse til management
- brukermedvirkning og empowerment
Endring og ledelse
- beslutningsatferd
- endringsledelse
- læring og organisasjonsutvikling
- reformer og reformimplementering
- samordning, samarbeid og samhandling
Personalledelse
- psykososialt arbeidsmiljø
- destruktiv ledelse
- medarbeidersamtalen
- ledelse av profesjonelle medarbeidere
- kommunikasjon og konflikt
- håndtering av mangfold
Juss i helse- og sosialtjenesten
- regler for organisering av virksomhet
- oversikt over helse- og sosiallovgivningen med fokus på lovregulering av tjenester, kvalitetskrav og rettigheter
- arbeidsgiverfunksjonen i offentlig virksomhet
- juridiske rammer for endring og omstilling i helse- og sosialtjenesten
Økonomistyring i helse- og sosialtjenesten
- økonomistyring og ledelse i helse- og sosialtjenesten
- ressursforvaltning og finansieringsformer
I samsvar med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket har studenten følgjande læringsutbytte etter fullført emne:
- se sammenhenger mellom organisasjonsmessige forhold og egen lederrolle
- vurdere egen virksomhet, faglig og organisatorisk
- bidra aktivt til samarbeid på tvers av fag og organisasjoner
- ivareta personalledelse på en måte som fremmer engasjement og effektivitet i egen organisasjon
- forvalte økonomiske og øvrige ressurser på en ansvarlig måte
- ta hensyn til relevant lovgivning i utøvelsen av saksbehandling og ledelse
- gå aktivt inn i ulike lederroller, med særlig vekt på ledelse av endringsprosesser
Undervisningen organiseres i 8 samlinger, vanligvis av to dagers varighet. Mellom samlingene arbeider studentene med litteraturstudier og oppgaveløsninger.
Undervisningsmetodene vil variere i forhold til tema. Siden studieprogrammet utfordrer til personlig og faglig vekst, forutsettes involvering og aktiv deltakelse fra studentene. Målet med studiet er å kvalifisere ledere både gjennom refleksjon over erfaringer og ved nye perspektiver fra teori og forskning, er erfaringsutveksling sentralt.
Forholdet mellom teori og praksis
Forholdet mellom praksis og teori viktig. Dette kommer til uttrykk på flere måter:
- problemstillinger og faglige perspektiver som trekkes opp skal være gjenkjennelige i forhold til lederes hverdag
- studentenes erfaringsbakgrunn og studentgruppens tverrfaglige sammensetning utgjør en viktig ressurs i undervisning og veiledning
- fokus på ledelse, samarbeid og endring tilsier at studenten både vil lære å reflektere over organisatoriske problemstillinger, og samtidig utvikle handlekraft og evne til å omsette beslutninger i praksis
En av visjonene for studiet er dermed å lære av praksis, og samtidig endre og dermed forbedre praksis på bakgrunn av nye, teoretiske perspektiver.
Ingen
Studiet evalueres i samråd med HVO sitt kvalitetssikringssystemStudentene velger fagutvalg som evaluerer hver samling i samarbeid med faglærer.
- Helse- og sosialfag - master
- Leiing i helse- og sosialtjenesta
- Samfunnsplanlegging og leiing - master
- Samfunnsplanlegging og leiing - master (deltid)
Vurderingsform | Gruppering | Varighet | Karakterskala | Andel | Kommentar | Hjelpemidler | Omfang |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | Individuell | 1 semester | A-F, der A er best og E er siste ståkarakter | 20 | Alle trykte og skrevne hjelpemidler | Individuell hjemmeoppgave på ca. 3000 ord i høstsemesteret | |
Oppgave | Gruppe | 1 semester | A-F, der A er best og E er siste ståkarakter | 20 | Alle trykte og skrevne hjelpemidler | I vårsemesteret skal det skrives en gruppeoppgave på ca. 6000 ord der hovedtemaet er ledelse | |
Skriftleg eksamen | Individuell | 6 timar | A-F, der A er best og E er siste ståkarakter | 60 | Kun generell ordbok morsmål/norsk/engelsk i papirformat |