Forskningsdagene i mediene 2003

Tekst: Webmaster Volda

- Oppdatert

Formålet med analysen er å gi oversikt og innsikt i mediedekningen av Forskningsdagene 2003. Observers analyse dokumenterer og oppsummerer hvordan mediedekningen fortonte seg i perioden, og er samtidig en navigator i det videre mediestrategiske arbeidet. I sammendraget kan man lese at Forskningsdagene får bra gjennomslag som følge av arrangementer i Bergen, Høgskolen i Volda, Hedmark (Stange bibliotek) og Høgskolen i Finnmark. Eksponeringen av Høgskolen i Agder og NTNU har forbedringspotensiale.

 

f-dagane-grafikk

Grafikk: Observer Norge

 

Forskningsdagene i Volda

I rapporten står det bl. a.: ”Arrangementene på Høgskulen i Volda når et bredt publikum. Undersøkelsen,som ble gjort blant ungdom i Ørsta og Volda, viser at det er mye mindre ungdomsrus der enn i andre deler av landet. Utspillet som har sitt utspring i et lokalt FD-arrangement på høgskolen, plukkes opp av NTB og formidles over hele landet. Vi har registrert at 13 oppslag vier denne undersøkelsen oppmerksomhet, mens den totale oppmerksomheten av Høgskulen i Volda er 21 oppslag. Mediene i området fokuserer mye på ungdom generelt og deres levekår. Det er positivt at Forskningsdagene tar denne gruppen alvorlig.”

 

Det gode liv

Den røde tråden i Forskningsdagenes mediedekning er tydeligere i 2003 enn i 2002. Forskningsdagenes fokus på folkelige temaer som engasjerer har vært svært vellykket. Mye av medieomtalen fokuserer på at Forskningsdagene har noe for en hver smak. Det kommer frem at Forskningsdagene både har spennende foredrag og ulike arrangementer som satser på å engasjere publikum. Fokuset på ”Det gode liv” som overordnet tema for dagene virker fengende og interessant, men er også samlende og strategisk riktig valgt.

 

Generelt

Totalt ble Forskningsdagene profilert i 619 artikler og innslag i analyseperioden 1. september til 31. oktober 2003. Dette er en økning på nær 55 % fra i fjor. Omtalen av Forskningsdagene når i likhet med tidligere år ut til et bredt publikum. Hele 56,87 millioner lesere/lyttere har hatt mulighet til å bli oppmerksomme på arrangementet. I fjor var publikumspotensialet 54,88 millioner lesere/lyttere.

Del på