IKT- utdanning i lærerutdanninga

Tekst: Kristian Fuglseth

- Oppdatert

KUF innledet i år 2000 en fireårig satsing på IKT i lærerutdanningen i Norge. I forbindelse med dette ble det gjennomført en undersøkelse ved den enkelte lærerinstitusjon for å kartlegge fagpersonalets kompetanse. Det ble også utført et planarbeid ved høgskolene for å styrke kompetansen på faglig og pedagogisk bruk av IKT og integrering av IKT i lærerutdanninga.
Høgskulen i Volda ble tildelt 1,5 mill. kroner for å gjennomføre tiltak i denne forbindelse.

- Departementet ønsker en orientering om status for oppfølging av planene, og en presentasjon av tiltak som er igangsatt , sier dekanus Anne Øie ved ALU. Møtet på torsdag vil være det første møtet hvor vi vil legge fram forskjellige prosjekt som er utarbeidet ved Høgskulen i Volda og i samarbeid med flere skoler og kommuner i Møre og Romsdal.


oie-a




-Det som er viktig for oss er å få vise delegasjonen fra KUF sammenhengen mellom de forskjellige prosjekta, sier Anne Øie. Møtet vil også være en fin anledning til utveksling av informasjon, erfaringer og synspunkter mellom KUF og ALU. Departementets satsing har som mål å fremme økt faglig og pedagogisk bruk av IKT i grunnutdanninga til lærerene, og å styrke kompetansen og evnen til skolerettet etter- og videreutdanning på feltet. I denne sammenheng vil studenter og lokale skoler kunne gi viktige signaler og tilbakemeldinger , samtidig som de representerer ressurser som institusjonene kan utnytte i utviklingsarbeidet, avslutter Anne Øie.

Del på