Mange pengetildelinger til Høgskulen i Volda

Tekst: Kristian Fuglseth

- Oppdatert

To millioner til IKT - satsinga


Lærarutdanninga er i forandring og som en del av Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet ( KUF ) sin plan for IKT (informasjon - og kommunikasjonsteknologi ) i norsk utdanning (2000-2003), satser departementet på å styrke IKT i lærerutdanninga. Målet for dette tiltaket er at framtidige og nåværende lærere skal utvikle evne til å ta i bruk de mulighetene IKT gir til bedret læringsutbytte og mer fleksibel organisering av skoledagen. Satsinga skal utvikle en bedre forståelse av IKT som faglig, didaktisk og pedagogisk hjelpemiddel og modernisere utdanningens form og innhold når det gjelder IKT-baserte læremidler og undervisningsformer. Videre skal satsinga legge til rette for alternativ organisering og varierte arbeids- og undervisningsformer.

- HVO har fått 500000 kroner i støtte til prosjekt retta mot IKT i lærerutdanninga. Pengene er øremerka og skal knyttest til IKT i norskfaget og kunst og handverksutdanninga, sier dekanus Anne Øie ved Avd. for lærarutdanning. Vi fikk forresten også 1,5 millionar kroner til andre skolefag i januar i år, forteller Anne Øie.

Les mer om dette:
http://www.hivolda.no/cgi-bin/arkiv?id=565
http://www.hivolda.no/cgi-bin/arkiv?id=571

AnneOieA

- I rammeplanene for førskole - og allmennlærerutdanning og pedagogisk arbeid på småskoletrinnet, er både lese -, skrive - og regneopplæring og forebygging av lese -, skrive - og matematikkvansker lagt inn som kompetansemål for studentene sitt arbeid, sier Anne Øie. På nasjonalt nivå er det satt i gang mange tiltak for å forbedre leseferdighetene til barn, unge og voksne. Men det er nødvendig å styrke dette arbeidet, og lærerinstitusjonene får derfor tildelt penger fra KUF. I år har vi i Volda fått tildelt 76000 kroner som er øremerka arbeid med den første lese -, skrive - og regneopplæringa, sier Anne Øie.


Etter- og videreutdanning

KUF og Norgesnettrådet, som er ei underavdeling i KUF, har starta et landsdekkende prosjekt som blir kalla " Den kulturelle skolesekken". KUF har satt av 5 millioner kroner, og Kulturdepartementet 8 millioner til fordeling til utviklingstiltak i 8 fylker for skoleåret 2001 - 2002. Målet er å gi lærere i disse fylka etter - og videreutdanning i samsvar med planene for " Den kulturelle skolesekken ". Kompetanseutviklinga skal skje i samarbeid med Statens utdanningskontor og fylkeskommunen.

- Møre og Romsdal er et av de 8 fylkene, og HVO har fått ansvaret for kompetanseutviklinga av lærere i fylket og tildelt 200000 kroner til dette arbeidet , sier Anne Øie.


"Oterspor"

- Vi har fått bevilga 125000 kroner til et konkret prosjekt som blir kalla " Oterspor ".Dette prosjektet ble utvikla som et samarbeid mellom Høgskulen i Volda, Nynorsk Kultursentrum og Mork skole i Volda. Prosjektet er et tverrfaglig undervisningsprosjekt i grunnskolen med drama benytta som metode, og teater som avsluttende produkt, forteller Anne Øie. Kurset som ble utviklet i denne forbindelsen, er et tverrfaglig undervisningsopplegg bygt på et elevspill om natur og miljø. Elevene ved Mork skole var de viktigste samarbeidspartene.Nå skal prosjektet videreutvikles, og vi kan utvide samarbeidet med andre skoler. I tillegg har vi fått 230000kroner til etter - og videreutdanningskurs for lærere i kunst og handverk, avslutter dekanus Anne Øie ved



Omstillingsmidler

Høgskulen i Volda har også fått 320000 kroner fra KUF til omstilling i 2001.
Pengene er øremerka og skal brukes til:
- Ledelsefunksjoner ved HVO
- Mediekunnskap for lærere - kvalifisering for nye oppgaver ( Avd. for humanistiske fag ) og
- Innføring, utforming av nye digitale system (Avd. for mediefag )


Del på