Styrking av realfagene

Utdannings- og forskningsdepartementet presenterer nå en femårig tiltaksplan for å snu den negative utviklingen i realfagene.

Blant annet vil lærere tilbys stipend på inntil 100 000 kr for videreutdanning i matematikk. Det settes også inn tiltak for å få flere jenter til å velge realfag.

Bakgrunnen for den nasjonale satsingen er sviktende kompetanse og middels resultater innen realfag i grunnskolen, lite obligatorisk matematikkundervisning i videregående og svak realfaglig kompetanse hos begynnerstudenter. Målsettingen er at Norge i løpet av perioden skal plassere seg i den beste fjerdedelen blant OECD-landene.

Sentrale tiltak i planen er blant annet:
- Det skal utvikles et nettbasert videreutdanningstilbud i naturfag.
- Lærere skal tilbys stipend på inntil 100 000 kroner for videreutdanning i matematikk
- Utvikling av lokale tiltak og arbeidsmåter som kan motivere jenter til å velge realfag.
- Det foreslås opprettet et nasjonalt senter for naturfag i opplæringen, som skal bidra til å gjøre naturfagene mer motiverende og bedre tilrettelagt for elevene.
- For å stimulere holdningene til realfag hos allmennheten, skal det arbeides for å styrke regionale vitensentre.
- Det skal også opprettes et nasjonalt senter for kontakt med arbeidslivet for å sikre rekruttering til studier i realfag, øke kvinneandelen og bidra til å dekke arbeidslivets behov for realfaglig kompetanse.

Hovedmålet med strategien er å skape økt kvalitet på realfagsutdanningen i alle ledd, både i grunnopplæring, i høyere utdanning og i forskning. Undersøkelser viser at Norge kommer dårlig ut når det gjelder prosentvis fordeling av timer til realfag i grunnskolen sammenliknet med andre nordiske land. Likeledes tyder resultater på at elevene etter L 97 ikke får tilstrekkelig tid til å bearbeide grunnleggende emner i matematikk.

Målsettingen er at antall lærere i grunnskolen med høy kompetanse i realfag skal dobles innen 2007. I videregående opplæring er målet at 40 prosent av elevene i studiekompetansegivende retninger skal ta fordypning i matematikk og 25 prosent ta fordypning i fysikk. Det er også et mål at 40 prosent av de som tar fordypning i disse fagene, skal være jenter. Stipendordningen for etter- og videreutdanning av lærere i realfag skal omfatte minimum 600 lærere høsten 2003.

Utdannings- og forskningsminister. Kristin Clemet vektlegger samtidig den samfunnsmessige betydningen av slik satsning:

- Fremtidig velferd er avhengig av at vi utdanner mennesker som har god kompetanse til å bidra til ny verdiskaping. Kunnskap i matematikk, naturfag og teknologi er derfor særdeles viktig, sier Clemet.

Målsettingen er at strategien skal bidra til et helhetlig perspektiv når det gjelder utdanningsløpet innen realfag fra barnehage til høyskole og forskning. I tillegg er det nødvendig å involvere aktører fra andre offentlige instanser, næringsliv og private aktører. For å få dette til vil det skje en nasjonal koordinering av arbeidet på de ulike områdene. Dette skal bl.a. skje gjennom Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen som ble opprettet 1.august i år.

Ytterligere tiltak for styrking av realfagene kan bli aktuelt etter at Kvalitetsutvalget har avgitt sin endelige innstilling i april neste.

(Kilde: Pressemelding fra Utdannings- og forskingsdep.)

Del på: