Jakter på talenter blandt studentene i Volda

Tekst: Webmaster Volda

- Oppdatert

PR-operatørene sender i disse dager ut invitasjon til et 1000-talls studenter ved flere av landets største utdanningsinstitusjoner, deriblant studenter ved Høgskolen i Volda. Selskapet er først og fremst på jakt etter studenter med markedsførings- eller informasjons- og PR-bakgrunn og vil gå grundig til verks for å finne de smartere hodene.

– En av den norske PR-bransjens desidert største utfordringer ved inngangen til 2008 er mangel på kapasitet. Det er et stort gap mellom etterspørselen og antall rådgivere som kan møte den. Som kategorileder innen markeds-PR i Norge er vi helt nødt til å utvikle talenter rett fra skolebenken for å sikre at både kategorien og selskapet skal kunne fortsette å utvikle seg, sier daglig leder Øystein Bonvik i PR-operatørene.

Selskapet vil gjennomføre en egen rekrutteringsdag i slutten av februar hvor 12 utvalgte studenter vil bli grundig testet. De utvalgte må blant annet gjennomføre både skriveprøver og kunnskapstester. Det vil også bli laget personlighetsprofiler og gjennomført et knippe intervjurunder.

– Vi har kjørt en test av denne rekrutteringsformen tidligere og var svært fornøyd med de ansettelsene vi gjorde den gangen. For vår del er det spesielt viktig å se om vi finner kompetente rådgivingskandidater innenfor andre områder enn rendyrket PR. Unge markedsførere bør spesielt kunne ha mulighet til å lykkes hos oss, sier Bonvik.

Bonvik regner med at konkurransen om de beste studentene blir relativt tøff denne våren, men advarer likevel potensielle søkere mot å tro at lønnsnivået for nyutdannede vil gå i taket av den grunn.

– Jeg tror enkelte glemmer at den første jobben de får også er en investering i sin egen fremtid. Det gjelder ikke bare de ressursene man som nyutdannet selv legger ned, men også den betydelige investeringen en arbeidsgiver må ta. De fleste store PR-byråene bruker nå mye mer tid og penger på opplæring og utvikling av ferske konsulenter enn før, og det bør ses på som en betydelig verdi i seg selv, mener Bonvik.

Les mer på www.pr-operatorene.no/

Del på