See list of study plans starting on:

Dokumentar og journalistikk

Studieprogram: 
Dokumentar og journalistikk
Studienivå: 
Master
Studiepoeng: 
120
Studielengd: 
4 semester
Kull: 
2016
Studieplassar: 
40
Studietype: 
Mastergradsstudium
Organisering
Heiltid
Opptakskrav

Opptaksgrunnlaget for mastergraden i dokumentar og journalistikk er ett av følgende:

- Minst tre år høyere utdanning med minst 80 studiepoeng i journalistikk- eller dokumentarstudier.

- Minst tre år høyere utdanning og minst to år relevant yrkespraksis som journalist eller fra dokumentarproduksjon.

Om studiet

Kjernen av studiet ligger i spennet mellom den personlige og faktabaserte dokumentaren og den undersøkende journalistikken.

Studiet har to løp. Variant A er en praktisk-teoretisk mastergrad med en medieproduksjon for avis, radio, nett eller fjernsyn kombinert med en skriftlig oppgave, som på et vitenskapelig grunnlag dokumenterer, reflekterer og/eller analyserer den innleverte produksjonen. Variant B er en teoretisk grad med en masteroppgave av samme omfang som ved universitetenes medievitenskapelige studier. I det førstnevnte studieløpet vil betegnelsen ”masteroppgave” gjelde for medieproduksjonen og den tilhørende skriftlige oppgaven, i det sistnevnte vil betegnelsen ”masteroppgave” gjelde for den skriftlig innleverte oppgaven. Studiet er satt sammen av obligatoriske og valgfrie emner. Begge studieløp kvalifiserer til videre Ph.d.-program.

Et mål med masterstudiet i dokumentar og journalistikk er å bevisstgjøre studentene i forhold til dokumentarisk og journalistisk arbeid – for å gjøre dem til bedre dokumentarister og journalister.

Læringsutbytte

I samsvar med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket har studentane følgjande læringsutbytte etter fullført emne:

Kunnskapar
  • ha inngående kunnskap om forskingen om dokumentar og journalistikk
  • ha inngående kunnskap om hvordan dokumentar og journalistikk framstiller og representerer virkeligheten
  • ha inngående kunnskap om retoriske og dramaturgiske grep i journalistikk og dokumentar
  • ha inngående kunnskap om sentrale teoretiske innfallsvinkler om analyse av medietekster
  • ha inngående kunnskap om dokumentarens og journalistikkens historie, metode og utvikling, både nasjonalt og internasjonal
  • ha inngående kunnskap om dokumentarens og journalistikkens samfunnsmessige betydning
Ferdigheiter
  • være godt i stand til å gjennomføre et forskingsprosjekt basert på innsikt i journalistiske og dokumentariske problemstillinger og arbeidsmåter
  • være godt trenet i å kunne bruke medieteori til å analysere egne produksjoner
  • være trenet i bruken av undersøkende journalistikk, dens metode og kildearbeid

Tillegg for studenter med praktisk-teoretisk masteroppgave:

  • være godt trenet i å kunne bruke profesjonelt produksjonsutstyr til å lage faktabaserte reportasjer og dokumentarproduksjoner på et høyt nivå
Generell kompetanse
  • ha inngående kunnskap om teorier og produksjoner som setter dokumentar og journalistikk inn i en samfunnsmessig og demokratisk sammenheng
  • være i stand til å delta i samfunnsdebatten for å øke kvaliteten på dokumentarproduksjoner og journalistikk
  • være godt rustet til å arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning i produksjon, også på nye områder
Organisering og arbeidsmåtar

Den grunnleggende pedagogiske ideen bak denne mastergraden er å skape et felles læringsmiljø for dokumentarstudenter og journaliststudenter. Avdeling for mediefag har lenge sett nytten av at disse to fagområdene møtes – for eksempel gjennom fellesemner som er aktuelle for begge typer yrkesutøvere. Det gjelder debatten om medienes samfunnsoppdrag, spørsmål om metode, fortellingsformer, etikk osv.

Det første studieåret starter med innføringsemnet Samfunnsoppdraget i dokumentar og journalistikk (DJM305). Dette er et fellesemne som drøfter hvilke oppgaver dokumentarister og journalister har i et demokratisk samfunn. Emnet presenterer og problematiserer dokumentarens og journalistikkens idegrunnlag og praksis. Dette kommer særlig til uttrykk gjennom begrepet ”samfunnsoppdraget” – som i de senere år er blitt et nøkkelbegrep i fagdebatten. Begrepet har fått gjennomslag som merkelapp på en rekke ulike ideer som dypest sett handler om hvordan journalistikken legitimeres og får, eller påberoper seg, en særlig rolle i samfunnet i forhold til demokratiske prosesser. Disse ideene handler blant annet om mediene som den fjerde statsmakt, om deres rolle som et profesjonelt styrt sosialt ansvarlig system og deres status som garantist for en velfungerende offentlig samtale. Kritiske perspektiver problematiserer disse antakelsene for eksempel i forhold til markedet og etikken.

De øvrige 15 studiepoengene dette semesteret tar studentene med emnet Undersøkende journalistikk (DJM302). Dette emnet gir studentene innsikt i hva dagens kvalitetskrav i den journalistiske produksjonen betyr, studentene skal tilegne seg solid kompetanse og en anvendt, refleksiv kunnskap om den journalistiske arbeidsprosessen. Viktige elementer i dette emnet er utvikling av idéer og hypoteser, metodiske valg og systematikk i egen research. Andre viktige områder er valg og bruk av ulike typer kilder og kildemateriale, etiske dilemmaer og kildekritisk analyse knyttet til ulike former for journalistiske undersøkelser og metodevalg. Journalistikkens kunnskapsformer vil i teori og praksis bli relatert til vitenskapelige kunnskapsformer, særlig kvalitativ og til dels kvantitativ samfunnsvitenskapelig metode. Emnet behandler, i teori og praksis, sentrale etiske og metodiske utfordringer i journalistisk research. Obligatorisk produksjon av journalistiske tekster/program basert på undersøkende journalistisk metode inngår i emnet.

Begge emnene er bygd opp med ukelange undervisningssamlinger. DJM302 har tre samlinger, DJM305 har to. Frammøte på den første samlingsuka i begge emnene er obligatorisk.

I vårsemesteret første studieår kan studentene velge mellom ulike emner som tilbys ved HVO, f.eks. Midtveisproduksjon (DJM304) (15 stp), Dokumentarfilmens teori og historie (DJM312) (15 stp),  Krevende journalistikk - praksis (DJM313) (15 stp) og Documentary Photography (DJM311) (30 stp).  Tilbudet av valgfrie emner kan variere. Studieplanen åpner også for at studentene i dette semesteret kan velge å ta et utenlandsopphold eller emner ved andre masterprogram. Eksterne emner må være godkjent av avdelingen for å kunne inngå i masterprogrammet.

Dokumentar og journalistikk: forskningstradisjoner, metode og historikk (DJM301) innleder andre studieår. Dette er et obligatorisk fellesemne om vitenskapsteoretiske grunnlagsspørsmål og vitenskapelige/journalistiske metode- og dokumentasjonsspørsmål som er relevante for studiet. Emnet knyttes tett opp mot arbeidet med masteroppgaven. Dette emnet gir 15 studiepoeng.  Emnet er bygd opp med ukeslange undervisningssamlinger. Det er obligatorisk å delta på den første samlingsuka.

Resten av tredje semester skal nyttes til å komme i gang med masteroppgaven (DJM306). Siste semester er i sin helhet viet til arbeidet med  denne oppgaven.

Praksis

I emnet Krevende journalistikk - praksis (DJM313) inngår en obligatorisk 8-10 ukers praksis i en ledende redaksjon.

Internasjonalisering

I andre semester av studiet er det anledning til å ta emner ved andre institusjoner, også i utlandet. Emnet skal forhåndsgodkjennes av Høgskulen for å kunne inngå i graden,

Evaluering og kvalitetssikring

Studieprogrammet vert evaluert i samsvar med HVO sitt kvalitetssikringssystem

Ansvarleg
Paul Bjerke, paulb@hivolda.no