Semestre

ANI113 Animasjon 3

Emnekode: 
ANI113
Varighet: 
1 semester
Studiepoeng: 
15
Studienivå: 
Bachelor (grunnivå)
Undervisningssemester: 
2015 Haust
Eksamenssemester: 
2015 Haust
Undervisningsspråk: 
Norsk
Forkunnskapskrav, emneliste
ANI121 Animasjon 1: Grunnprinsippa i animasjon - 2D/teiknefilm
Om emnet

Studenten skal gjennom praktiske øvelser utforske tredimensjonal objektanimasjon (”stop-motion”), med fokus på dokkeanimasjon. Det gis også grunnleggende innføring i hvordan man bygger funksjonelle animasjonsdokker, enkle sett og lyssetting.

Emnet gir innføring i tredimensjonal dataanimasjon, ulike begreper og konsepter innen denne teknikken, samt organisering av arbeidet med relevant programvare.

Læringsutbytte

Standardtekst

Kunnskapar
  • Hele produksjonsprosessen av en dukkefilm, både analogt og digitalt
  • Digital programvare for 3-dimensjonal data-animasjon
  • Lyssetting av dukkefilm
Ferdigheiter
  • Skal kunne bygge og animere en animasjonsdokke
  • Skal kunne bygge og lyssette enkle kulisser til dukkefilmproduksjon
  • Skal kunne animere digitale karakterer i Maya programvare
Generell kompetanse
  • Skal kunne tenke kreativt og kunne improvisere
  • Skal kunne kommunisere med audiovisuelle tekster
Praktisk organisering og arbeidsmåtar

Gruppeundervisning og workshops. Individuelt arbeid med veiledning.

Vilkår for å framstille seg til eksamen

Studenten skal ha laget en funksjonell animasjonsdokke.

Sensorordning

Standardtekst

Evaluering og kvalitetssikring

Emnet blir evaluert i samsvar med HVO sitt kvalitetssikringssystem.

Minimumstal: 
5
Maksimumstal: 
12
Emnet inngår i følgande studieprogram
VurderingsformGrupperingVarighetKarakterskalaAndelKommentarHjelpemidlerOmfang
Mappeeksamen
Individuell
Dag
Stått eller ikkje stått
100
Et sett praktiske øvelser som viser at studenten kan animere animasjonsdukker og andre tredimensjonale objekter. En av øvelsene skal innebære lyssetting. Faglærer opplyser ved undervisningsstart om hvilke øvelser som skal gjennomføres.

En eller flere mindre oppgaver i tredimensjonal dataanimasjon som viser at studenten behersker de funksjoner som skal til for å skape enkle bevegelser av objekter i tre dimensjoner. Faglærer opplyser om hvilke øvelser som skal gjennomføres ved undervisningsstart.

En oppgave produsert med Flash.
Godkjent av: 
Andres Mänd