Semestre
DRHS902 Vitskapsteori og etikk
Ingen. Se opptakskrav i studieplanen.
Emnet i vitenskapsteori og etikk vil synliggjøre etiske problem og dilemmaer som alltid inngår i arbeid med mennesker, og som er nært knyttet til utøvelse av skjønn og faglig autonomi. Men disse dilemmaene er også til stede i forskningen selv, og det er viktig å gjøre ph.d-kandidatene oppmerksom på at forskning i seg selv er en etisk ladet handling. Emnet vil fokusere på denne problematikken ved å gi en skisse av noen av de sentrale posisjonene i vitenskapsteorien, med særlig vekt på positivismen, positivisme-kritikken, fornufts- og institusjonskritikken og kritisk realisme. Disse posisjonene avspeiler noen av de sentrale spenningsforholdene i dette studiet: Den strenge vitenskapelighet som ligger i positivismen, oppmerksomheten på subjektiviteten hos forskningsobjektene, som ligger i positivismekritikken, og fokuset på maktforhold som ligger i fornuftskritikken. Emnet vil synliggjøre hvilke etiske premisser som ligger i vitenskapsteorien selv, og at det er disse spenningene som kommer til syne i helse- og sosialsektoren. Dette vil i neste omgang bli stilt sammen med en gjennomgang av etisk grunnlagstenkning. Ph.d-kandidatene vil også bli gjort kjent med en del av lovene og forskriftene som finnes på dette området.
I samsvar med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket har studenten følgjande læringsutbytte etter fullført emne:
Kandidaten har kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske posisjoner og om de etiske utfordringene som ligger implisitt i disse posisjonene. Kandidaten har også kunnskap om sentrale etiske modeller og etiske regelverk for forskning.
Kandidaten kan utvikle og begrunne etisk forsvarlige valg av vitenskapsteoretisk grunnlag for studier, kan analysere det vitenskapsteoretiske grunnlaget i gjennomførte prosjekter og gjenkjenne sentrale etiske problem.
Kandidaten er i stand til å gjøre selvstendige etiske vurderinger i sitt yrkesfelt og ta stilling til vitenskapsteoretiske posisjoner.
Emnet organiseres i to samlinger à tre dager. I første samling blir de ulike posisjonene presentert, og det blir gitt orientering om de ulike forskriftene i forskningsetikken. Det vil også være naturlig å invitere en representant for Regional Etisk Komite. I andre samling presenterer deltakerne individuell hjemmeoppgaver som drøfter etiske dilemma relatert til egen forskning. Arbeidsformene omfatter forelesninger, hjemmeoppgaver og diskusjon. Samlinger: Uke 14 og uke 21.
Godkjent essay.
Emnet blir evaluert i samsvar med Høgskolen i Molde's kvalitetssikringssystem
- Profesjonsutøving - vilkår og utvikling
- Program for enkeltemne, Ph.d.-studium i helse og sosialfag
Vurderingsform | Gruppering | Varighet | Karakterskala | Andel | Kommentar | Hjelpemidler | Omfang |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | Individuell | 1 semester | Stått eller ikkje stått | Fagessay |