Semesters

DRHS902 Vitskapsteori og etikk

Course code: 
DRHS902
Duration: 
1 semester
Credits (ECTS): 
5
Level of study: 
PhD
Course name in Norwegian Nynorsk: 
Vitskapsteori og etikk
Teaching semester: 
2017 Spring
Course name in Norwegian Bokmål: 
Vitenskapsteori og etikk
Assessment semester: 
2017 Spring
Language of instruction: 
Norwegian
Required prerequisite knowledge

Ingen. Se opptakskrav i studieplanen.

Course content

Emnet i vitenskapsteori og etikk vil synliggjøre etiske problem og dilemmaer som alltid inngår i arbeid med mennesker, og som er nært knyttet til utøvelse av skjønn og faglig autonomi. Men disse dilemmaene er også til stede i forskningen selv, og det er viktig å gjøre ph.d-kandidatene oppmerksom på at forskning i seg selv er en etisk ladet handling. Emnet vil fokusere på denne problematikken ved å gi en skisse av noen av de sentrale posisjonene i vitenskapsteorien, med særlig vekt på positivismen, positivisme-kritikken, fornufts- og institusjonskritikken og kritisk realisme. Disse posisjonene avspeiler noen av de sentrale spenningsforholdene i dette studiet: Den strenge vitenskapelighet som ligger i positivismen, oppmerksomheten på subjektiviteten hos forskningsobjektene, som ligger i positivismekritikken, og fokuset på maktforhold som ligger i fornuftskritikken. Emnet vil synliggjøre hvilke etiske premisser som ligger i vitenskapsteorien selv, og at det er disse spenningene som kommer til syne i helse- og sosialsektoren. Dette vil i neste omgang bli stilt sammen med en gjennomgang av etisk grunnlagstenkning. Ph.d-kandidatene vil også bli gjort kjent med en del av lovene og forskriftene som finnes på dette området.  

Learning outcome

I samsvar med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket har studenten følgjande læringsutbytte etter fullført emne:

Learning outcome knowledge

Kandidaten har kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske posisjoner og om de etiske utfordringene som ligger implisitt i disse posisjonene. Kandidaten har også kunnskap om sentrale etiske modeller og etiske regelverk for forskning.

Learning outcome skills

Kandidaten kan utvikle og begrunne etisk forsvarlige valg av vitenskapsteoretisk grunnlag for studier, kan analysere det vitenskapsteoretiske grunnlaget i gjennomførte prosjekter og gjenkjenne sentrale etiske problem.

Learning outcome qualification

Kandidaten er i stand til å gjøre selvstendige etiske vurderinger i sitt yrkesfelt og ta stilling til vitenskapsteoretiske posisjoner.

Working and learning activities

Emnet organiseres i to samlinger à tre dager. I første samling blir de ulike posisjonene presentert, og det blir gitt orientering om de ulike forskriftene i forskningsetikken. Det vil også være naturlig å invitere en representant for Regional Etisk Komite. I andre samling presenterer deltakerne individuell hjemmeoppgaver som drøfter etiske dilemma relatert til egen forskning. Arbeidsformene omfatter forelesninger, hjemmeoppgaver og diskusjon. Samlinger: Uke 14 og uke 21.

Assessment requirements

Godkjent essay.

Evaluation

Emnet blir evaluert i samsvar med Høgskolen i Molde's kvalitetssikringssystem

Minimum number of students: 
10
Maximum number of students: 
15
Person in charge: 
Kjartan Leer-Salvesen
Used in other programs
  • DRHSEMNE
  • PhD in Health and Social Sciences, Professional Practice - Terms and Development
VurderingsformGrupperingVarighetKarakterskalaAndelKommentarHjelpemidlerOmfang
Oppgave
Individual
1 Semester
Pass / fail
Fagessay
Approval signature: 
Odd Ragnar Hunnes 06.10.16