Semesters

LIH301 Leiing i helse- og sosialtjenesten

Course code: 
LIH301
Duration: 
2 semesters
Credits (ECTS): 
30
Level of study: 
Master
Course name in Norwegian Nynorsk: 
Leiing i helse- og sosialtjenesten
Teaching semester: 
2017 Autumn
2018 Spring
Course name in Norwegian Bokmål: 
Ledelse i helse- og sosialtjenesten
Assessment semester: 
2017 Autumn
2018 Spring
Language of instruction: 
Norwegian
Required prerequisite knowledge

Minimum 3-årig universitets- eller høgskoleutdanning. Søkere med ledererfaring fra helse- og sosialtjenesten vil bli prioritert.

Course content

Studiet er gruppert i hovedtemaer. Disse temaene skal samlet bidra til å sette ledelse og lederatferd inn i en organisatorisk og samfunnsmessig kontekst, og klargjøre sentrale rammefaktorer for ledelse i helse- og sosialtjenesten.

Styring, organisasjon og ledelse i helse- og sosialtjenesten

  • institusjonelle særtrekk og styringsformer i helse- og sosialtjenesten
  • kultur, struktur og sosiale prosesser i helse- og sosialtjenestens organisasjoner
  • profesjon, makt og konflikt
  • fra ledelse til management
  • brukermedvirkning og empowerment

Endring og ledelse

  • beslutningsatferd
  • endringsledelse
  • læring og organisasjonsutvikling
  • reformer og reformimplementering
  • samordning, samarbeid og samhandling

Personalledelse

  • psykososialt arbeidsmiljø
  • destruktiv ledelse
  • medarbeidersamtalen
  • ledelse av profesjonelle medarbeidere
  • kommunikasjon og konflikt
  • håndtering av mangfold

Juss i helse- og sosialtjenesten

  • regler for organisering av virksomhet
  • oversikt over helse- og sosiallovgivningen med fokus på lovregulering av tjenester, kvalitetskrav og rettigheter
  • arbeidsgiverfunksjonen i offentlig virksomhet
  • juridiske rammer for endring og omstilling i helse- og sosialtjenesten

Økonomistyring i helse- og sosialtjenesten

  • økonomistyring og ledelse i helse- og sosialtjenesten
  • ressursforvaltning og finansieringsformer 
Learning outcome

I samsvar med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket har studenten følgjande læringsutbytte etter fullført emne:

Learning outcome knowledge
  • se sammenhenger mellom organisasjonsmessige forhold og egen lederrolle
  • vurdere egen virksomhet, faglig og organisatorisk
Learning outcome skills
  • bidra aktivt til samarbeid på tvers av fag og organisasjoner
  • ivareta personalledelse på en måte som fremmer engasjement og effektivitet i egen organisasjon
  • forvalte økonomiske og øvrige ressurser på en ansvarlig måte
  • ta hensyn til relevant lovgivning i utøvelsen av saksbehandling og ledelse
Learning outcome qualification
  • gå aktivt inn i ulike lederroller, med særlig vekt på ledelse av endringsprosesser
Working and learning activities

Undervisningen organiseres i 8 samlinger, vanligvis av to dagers varighet. Mellom samlingene arbeider studentene med litteraturstudier og oppgaveløsninger.
Undervisningsmetodene vil variere i forhold til tema. Siden studieprogrammet utfordrer til personlig og faglig vekst, forutsettes involvering og aktiv deltakelse fra studentene. Målet med studiet er å kvalifisere ledere både gjennom refleksjon over erfaringer og ved nye perspektiver fra teori og forskning, er erfaringsutveksling sentralt.

Forholdet mellom teori og praksis
Forholdet mellom praksis og teori viktig. Dette kommer til uttrykk på flere måter:

  • problemstillinger og faglige perspektiver som trekkes opp skal være gjenkjennelige i forhold til lederes hverdag
  • studentenes erfaringsbakgrunn og studentgruppens tverrfaglige sammensetning utgjør en viktig ressurs i undervisning og veiledning
  • fokus på ledelse, samarbeid og endring tilsier at studenten både vil lære å reflektere over organisatoriske problemstillinger, og samtidig utvikle handlekraft og evne til å omsette beslutninger i praksis

En av visjonene for studiet er dermed å lære av praksis, og samtidig endre og dermed forbedre praksis på bakgrunn av nye, teoretiske perspektiver.

Assessment requirements

Ingen

Evaluation

Studiet evalueres i samråd med HVO sitt kvalitetssikringssystemStudentene velger fagutvalg som evaluerer hver samling i samarbeid med faglærer.

Minimum number of students: 
10
Maximum number of students: 
50
Person in charge: 
Alf Roger Djupvik
Used in other programs
  • Health and Social Sciences - master
  • Management of Health and Social Services
  • Planning and Leadership - master
  • Planning and Leadership - master (part time)
VurderingsformGrupperingVarighetKarakterskalaAndelKommentarHjelpemidlerOmfang
Oppgave
Individual
1 Semester
A-F, A is the best grade and E is the lowest passing grade
20
Alle trykte og skrevne hjelpemidler
Individuell hjemmeoppgave på ca. 3000 ord i høstsemesteret
Oppgave
Group
1 Semester
A-F, A is the best grade and E is the lowest passing grade
20
Alle trykte og skrevne hjelpemidler
I vårsemesteret skal det skrives en gruppeoppgave på ca. 6000 ord der hovedtemaet er ledelse
Written Exam
Individual
6 Hours
A-F, A is the best grade and E is the lowest passing grade
60
Kun generell ordbok morsmål/norsk/engelsk i papirformat
Approval signature: 
Odd Ragnar Hunnes 24.02.17