Semestre

MOK101 Markeder og kontekster - en innføring

Emnekode: 
MOK101
Varighet: 
1 semester
Studiepoeng: 
5
Studienivå: 
Bachelor (grunnivå)
Undervisningssemester: 
2015 Haust
Eksamenssemester: 
2015 Haust
Undervisningsspråk: 
Norsk
Krav til forkunnskapar

Ingen

Om emnet

Emnet gir studentene grunnleggende innsikt i hvordan noen dominerende økonomiske kunnskapsperspektiver påvirker vår forståelse av samfunnet (både markeder og ikke-kommersielle kontekster). Emnet går inn på hvordan disse perspektivene i sin tur påvirker den fagspesifikke kunnskapen studentene i løpet av studietiden kommer til å tilegne seg – og senere, etter studiet – også kommer til å anvende i praksis. Målet med emnet er å skape forståelse for hvor disse perspektivene skriver seg fra, bidra til innsikt i hvordan og hvorfor de er blitt så dominerende, samt reise noen spørsmål som gjør studentene i stand til å reflektere kritisk rundt den påståtte overførbarheten av merkantilt basert kunnskap til ikke-kommersielle sektorer av samfunnet.

Læringsutbytte

-

Kunnskapar

Kandidaten

  • Har kunnskap om markeder som økonomiske systemer, etterspørselspotensiale og sosiale konstruksjoner
  • Forstår hva som menes med markeder uten konkurranse, konkurranseutsatte ikke-markeder, monopolistiske ikke-markeder
  • Har kunnskap om partene i arbeidsmarkedet, spilleregler og reguleringsinstitusjoner
  • Har kunnskap om de ulike aktørene i markedet, drivkreftene, helhet og del, roller og rollesammensetninger, virksomheten i markedet, suksesskriterier, verdier, lover og regler
  • Kjenner til de viktigste kritiske perspektivene på ovenstående punkter
Ferdigheiter

Kandidaten

  • Kan anvende de over nevnte kunnskaper i faglige diskusjoner
  • Kan reflektere over de over nevnte kunnskaper i skriftlig form og anvende dem på konkrete eksempler
  • Studenten skal etter å ha fullført emnet ha opparbeidet seg kritiske refleksjonsferdigheter og bedre forutsetninger for å forstå de kontekstuelle dimensjonene ved den fagspesifikke kunnskapen hun/han tilegner seg senere i studieprogrammet for PR, kommunikasjon og media.
Generell kompetanse

-

Praktisk organisering og arbeidsmåtar

Forelesninger og seminarer.

Vilkår for å framstille seg til eksamen

Ingen

Evaluering og kvalitetssikring

Emnet vert evaluert i samsvar med HVO sitt kvalitetssikringssystem.

Minimumstal: 
20
Maksimumstal: 
50
Emneansvarleg: 
Lars Julius Halvorsen
Emnet inngår i følgande studieprogram
VurderingsformGrupperingVarighetKarakterskalaAndelKommentarHjelpemidlerOmfang
Heimeeksamen
Gruppe
14 Dagar
Stått eller ikkje stått
Studentene kan etter avtale med emneansvarlig levere individuelt.
Studentene skal i grupper på 2 skal levere et essay på inntil 3000 ord.