Semestre

NAMABHG Naturfag og matematikk i barnehagen

Emnekode: 
NAMABHG
Varighet: 
2 semester
Studiepoeng: 
30
Studienivå: 
Bachelor (grunnivå)
Undervisningssemester: 
2018 Haust
2019 Vår
Emnenavn på engelsk: 
Science and Mathematics in the Kindergarten
Emnenavn på bokmål: 
Naturfag og matematikk i barnehagen
Eksamenssemester: 
2019 Vår
Undervisningsspråk: 
Norsk
Krav til forkunnskapar

Førskule-/barnehagelærarutdanning

Om emnet

I dette emnet skal studenten utvikle eit fagleg og didaktisk grunnlag til å kunne planleggje, tilpasse, gjennomføre og evaluere gode naturfaglege- og matematiske aktivitetar for og med barn. Studenten skal få grunnleggjande kunnskapar og dugleik til å legge til rette for gode naturopplevingar for barn og stimulere barna til undring og utforsking.

Innhaldet i emnet: landskapsformer, geologiske prosesser, evolusjon, biologisk mangfald, berekraftig utvikling, økologi, anatomi og fysiologi, naturkunnskap, årstider, naturen som spiskammers, kjøkken som læringsarena, kosthald- og ernæringslære, fysikkaktivitetar og teknologi i barnehagen, tid og tidsmåling, universet og planetane, utvikling av matematiske omgrep og matematikk som reiskap til utforsking, problemløysing og til å forstå omverda.

I undervisninga blir det fokusert på barnehagelærarens rolle og ansvar for å gje barna varierte erfaringar med tilpassa naturfaglege og matematiske aktivitetar. Kunnskapsbasen i emnet byggjer på naturfag og matematikk, og kombinerer teoretisk og praksisnær kunnskap om barns naturfaglege og matematiske utvikling. Det blir lagt vekt på barnehagepedagogisk tilnærming og fagdidaktisk forsking knytt til emnet. 

Læringsutbytte

I samsvar med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket har studenten følgjande læringsutbytte etter fullført emne:

Kunnskapar

Studenten har kunnskap om:

  • naturvitskaplege arbeidsmåtar og om korleis matematiske omgrep, modellar og tenkemåtar kan brukast til å forstå naturen og naturfenomen

  • barns matematiske utvikling, undring og utforsking, problemløysingskompetanse og omgrepsutvikling i matematikk, og verdien av å utvikle positive haldningar til matematikk

  • evolusjon, systematikk, artskunnskap, biologisk mangfald og berekraftig utvikling

  • anatomi og fysiologi, økologi, økosystem, plantar og dyr i nærområdet og endringar i naturen gjennom årstidene

  • tal, teljing, rekning, talsystem, måling, rom, form, mønster og symmetri tilpassa aldersgruppa, og matematikk som verktøy for systematisk utforsking og tenking

  • barns merksemd i naturen, barns utvikling, læring og opplevingar knytt til bruk av naturen

  • retningslinjer for mat og måltid i barnehagen, kostvanar hos barn og utfordringar med kosthaldet i barnehagen

  • korleis nytte matressursar frå naturen og sikre trygg mat i barnehagen

  • universet, sola, jorda og månen

  • teknologi og fysiske fenomen knytt til lys, lyd og luft

  • kviforlandskapet i nærområdet ut som det gjær og korleis geologiske prosesser endrarnaturen over tid. 

Ferdigheiter

Studenten skal kunne:

  • gjere naturfaglege observasjonar og undersøke både flora og fauna, ulike landskapselement og naturfenomen

  • gjere greie for korleis ein kan observere, legge til rette for, analysere, kartlegge og følje opp barns naturfaglege og matematiske utvikling

  • ta omsyn til barns merksemd i naturen, vere ein bevisst rollemodell og ein samtalepartnar som framhevar utvikling, læring og danning i arbeidet med naturfag og matematikk i barnehagen

  • organisere eit inkluderande og stimulerande læringsmiljø der barna blir inspirerte til å utforske naturen, matematiske problem og samanhengar

  • planlegge og praktisere trygg og skånsam ferdsel i ulike naturmiljø til ulike årstider

  • lage gode didaktiske planar i naturfag og matematikk

  • planlegge, gjennomføre og evaluere mat- og måltidsrelaterte aktivitetar med barn basert på lokale naturressursar

Generell kompetanse

Studenten skal kunne:

  • kommunisere og drøfte fagleg-pedagogiske problemstillingar knytt til naturfag og matematikk med personalet, føresette og eksterne samarbeidspartnarar og vere pådrivar for arbeid med desse faga i barnehagen

  • dokumentere og evaluere barnehagens arbeid med naturfag og matematikk og ta på seg leiaransvar for utviklings- og kvalitetsarbeid i desse faga

  • vere aktiv i samtidas barnehagefaglege diskusjonar knytt til naturfag og matematikk

  • vurdere eit kosthald som er helsefremjande, planlegge og gjennomføre kunnskapsbaserte måltid i barnehagen og setje i gang og leie måltidsdiskursar i barnehagen

Praktisk organisering og arbeidsmåtar

Undervisninga er organisert med tre samlingar à to dagar per semester, og i tillegg undervisning på Adobe Connect på to til tre timar per veke mellom samlingane. Det er krav om tilgang til PC eller Mac, web-kamera, hovudtelefon med mikrofon og stabilt internett.

Studenten må òg arbeide sjølvstendig med pensum og pålagde arbeidsoppgåver gjennom heile studieåret.  

Vi tek sikte på å bruke element frå mat og helse og kjøkken som læringsarena for matematikk og naturfag.

Store delar av undervisninga på samlingane går føre seg ute, der ein tek i bruk nærmiljøet rundt Høgskulen og område lenger unna. Studenten må dermed kle seg etter vêr og årstid.

Emnet vert organisert i følgjande seks overordna temaområder:

  1. Naturvitskap – barn og den mangfaldige naturen

  2. Haustens grøde – sortering, mål og vekt

  3. Berekraftig utvikling - klimamodellar

  4. Undring og utforsking i barnehagen

  5. Naturen vaknar til liv – kart, rom og retning

  6. Kretsløpet i naturen – mat frå naturen

Vilkår for å framstille seg til eksamen

Frammøtekrav:

Det er obligatorisk frammøte til undervisninga i dette emnet, jamfør Forskrift om studium og eksamen ved Høgskulen i Volda, § 7-3 om frammøte/deltaking i undervisninga.

Arbeidskrav:

I løpet av studiet skal studenten utføre og få godkjend seks arbeidskrav. Studenten må ha tilgang til ei barnegruppe i samarbeid med barnehage og/eller SFO for å kunne gjennomføre arbeidskrava.

For meir informasjon om arbeidskrav, sjå § 7-2 i Forskrift om studium og eksamen ved Høgskulen i Volda. Nærare utdjuping av arbeidskrava vert gitt underveis i studiet.

Arbeidskrav nr 1: Skildring av korleis barnehagen der studenten er tilsett jobbar med naturfag og matematikk i uterommet i dag. Arbeidet skal dokumenterast i ein rapport på 1500 – 2000 ord, der relevant litteratur vert nytta.

Arbeidskrav nr 2: Didaktisk planlegging og gjennomføring av eit opplegg med geologiske prosesser med vann i sanden, der ein legg til rette for barns undring og utforsking, med påfølgjande etterarbeid i barnehagen. Arbeidet skal dokumenterast i ein rapport på 1500 – 2000 ord, der relevant litteratur vert nytta.

Arbeidskrav nr. 3: Studenten skal gjennomføre fysikkaktivitetar i barnehagen eller SFO med vekt på undring og utforsking. Arbeidet skal dokumenterast i ein rapport på 1500 – 2000 ord, der relevant litteratur vert nytta.

Arbeidskrav nr. 4: Studenten skal ta utgangspunkt i ein vanleg dag i barnehagen, og skrive om tre kvardagssituasjonar ein kan bruke som utgangspunkt til matematiske samtalar om sortering og gruppering. Kva vil du legge vekt på i desse tre samtalane, og kva har samtalen som mål at borna skal erfare? Skriv om erfaringane frå ein av samtalane. Relevant litteratur må nyttast. 1500-2000 ord.

Arbeidskrav nr. 5: Studentane skal planlegge og gjennomføre ein aktivitet på kjøkkenet, der dei legg vekt på at borna får erfaring med mål og/eller vekt. Det matematiske føremålet med aktiviteten skal kome tydeleg fram, vidare erfaring og refleksjonar knytt til dette. Relevant litteratur skal nyttast. 1500-2000 ord.

Arbeidskrav nr. 6: Artssamling

 

Sensorordning

Sensur blir gjennomført i samsvar med Forskrift om opptak, studium og eksamen ved Høgskulen i Volda, § 5-11 (http://lovdata.no/forskrift/2014-12-04-1697/%C2%A75-11)

Evaluering og kvalitetssikring

Emnet vert evaluert i samsvar med HVO sitt kvalitetssikringssystem. 

Minimumstal: 
5-7
Maksimumstal: 
35
Emneansvarleg: 
Ingeborg Katrin Lid Berget
Materialavgift

400 kr

Emnet inngår i følgande studieprogram
  • Vidareutdanning i naturfag og matematikk i barnehagen
VurderingsformGrupperingVarighetKarakterskalaAndelKommentarHjelpemidlerOmfang
Heimeeksamen
Individuell
3 Dagar
A-F, der A er best og E er siste ståkarakter