Avisåret 2010 – mindre dramatisk for norske aviser

Tekst: Webmaster Volda

- Oppdatert

– Samlet opplag fortsetter å falle, men litt mindre enn i 2009, og det er fremdeles noen aviser som går frem, kommenterer Høst. – Til tross for alle spådommer om papiravisens død, var det ingen tilfeller av vanlig avisdød i 2010. Utviklingen på annonsemarkedet gir også grunn for en forsiktig optimisme.

I den årlige rapporten Avisåret gir Sigurd Høst en oppdatert oversikt over utviklingen av det norske avislandskapet. Avisåret 2010d30a5be268ad1eeda188eaa3ba1e2f060aa4117c består av to deler – en kommentardel og en statistikkdel. Kommentarene denne gangen dreier seg mest om avisenes nyhetstilbud på Internett. Her er det også, for første gang, en omtale av hvordan avisene bruker video på sine nettsider.

Registreringen av avisenes nyhetstilbud på Internett startet allerede i 1996. Fra starten og frem til 2008 har det vært en dramatisk økning. Det var stadig flere aviser som fikk en nettside med egne nyheter. Nettsidene ble mer innholdsrike, og stadig flere oppdaterte nyhetssidene utover dagen.

– Fra 2008 til 2010 har denne utviklingen snudd, kommenterer Sigurd Høst. – Den tydeligste endringen er at mange lokalaviser legger ut færre egenproduserte nyheter enn før, og at de oftere nøyer seg med notiser og korte artikler. Dette gjelder både lokale dagsaviser og lokale fådagersaviser.

Utviklingen av nyhetstilbudet viser tydelig at Internett først og fremst er en kanal for nasjonale og internasjonale nyheter, mens dekningen av det lokale nyhetsbildet er mye smalere.

– Alle som uttaler seg om "nyheter på Internett" eller "overgangen fra papir til nett", burde ta seg bryet med å oppsøke en del av nettsidene til små og mellomstore lokalaviser, oppfordrer Høst. – Der møter man en helt annen verden enn på sidene til VG og Dagbladet. Hvordan nettet, med de aktørene som dominerer i dag, skal kunne overta avisenes rolle i den lokale nyhetsformidlingen, er det svært vanskelig å forstå, sier medieforskeren.

I Høsts rapport kommer det også frem at de store aviskonsernene hadde en normal fortjenestemargin i 2010, til tross for opplagsnedgangen de siste årene og det dramatiske fallet i annonseinntekter fra høsten 2008. Dette har ikke vært mulig uten harde kostnadskutt.

Med fortsatt nedgang i opplag og antall lesere og stadig sterkere konkurranse på annonsemarkedet, vil reduserte inntekter bli normaltilstanden i årene som kommer, i følge rapporten.  – En langvarig nedgang i inntektene betyr sannsynligvis at noen aviser vil bli nedlagt. For det store flertall av aviser er det imidlertid ikke nedleggelse som er den reelle trusselen, men utarming av det redaksjonelle produktet, avslutter Høst.


Tidligere rapporter av Sigurd Høst tilgjengelige i fulltekst:

Avisåret 2009d30a5be268ad1eeda188eaa3ba1e2f060aa4117c

Avisåret 2008d30a5be268ad1eeda188eaa3ba1e2f060aa4117c

Avisåret 2007d30a5be268ad1eeda188eaa3ba1e2f060aa4117c

Del på