Forklarer naturfag ved hjelp av matlaging

Tekst: Webmaster Volda

- Oppdatert

Fooladi er utdannet kjemiker ved Universitetet i Oslo, og underviser i naturfag og kjemi samt matkultur og helse ved Høgskulen i Volda. Siden 2005 har han samarbeidet med Naturfagsenteret – Nasjonalt senter for naturfag i opplæringen – om å utvikle nye tilnærminger til undervisning og formidling av naturfag. En del fagtekster er publisert på Fooladis sidenaturfag.no.

Trollkrem og kjemiske prosesser
Fooladi bruker mat og matlaging som verktøy i naturfagdidaktikk.
- Ved å forklare prosessene i noe så dagligdags som mat, kan vi gi elevene en grundig og helhetlig forståelse av naturvitenskap. Når vi for eksempel lager Trollkrem (eggehviteskum med tyttebær), kan vi forklare fenomenet fra flere ulike innfallsvinkler. Ikke bare kan vi gi dem fakta om proteiner og kjemiske prosesser, men også metoder for eksperimentering og utforsking.  Naturfaglig kunnskap kan igjen hjelpe oss til å lage bedre mat, som for eksempel luftigere trollkrem og julebakst, forklarer han.

1d5060951786b4db4d211e6dfe1996807d56daf1

Erik Fooladi og Øystein Foss (UiO) i aksjon under Forskingsdagane 2011.


Mer enn bare fakta-pugging

Sammen med Naturfagsenteret har Fooladi utviklet en rekke fagtekster som allerede er i bruk i undervisning og forskningsformidling. Tekstene retter seg primært mot lærere, men også andre som arbeider med naturfagdidaktikk. I undervisningen legges det vekt på at elevene ikke bare skal tilegne seg fakta om naturfag, men også lære noe om hvordan naturfag fungerer og hvordan vitenskapen kommer fram til ny kunnskap.

 - Ved for eksempel å få studenter og elever til å undersøke påstander i kokebøker, lærer de å reflektere over argumentasjonen, og utfordre denne. For eksempel hetes det at man ikke kan lage gelélokk på kake og ha fersk kiwi på, fordi kiwien vil ødelegge geléen. Argumentasjonen bak er at fersk kiwi inneholder et enzym som bryter ned proteiner. Om kiwien holdes i kokende vann (blansjeres) i 10 sekunder brytes derimot dette enzymet ned. Da går det an å bruke den i gelé. Men så har man også ulike typer gelé – vanlig og hurtiggelé. Sistnevnte inneholder ikke proteiner, og dermed kan man bruke kiwi i kakelokk med hurtiggelé uten å måtte blansjere kiwien først. Dette kan i sin tur testes ut ved konkrete eksperimenter. Ved at studenter og elever bevisstgjøres på ulike faktorer som påvirker et fenomen lærer de om naturvitenskapelig tenkemåte og metode.

Internasjonalt samarbeid
Fooladi er også involvert i et internasjonalt samarbeid for å bygge et internasjonalt nettverk, der målet er å samle og studere slike matpåstander i et tverrfaglig perspektiv. Der er naturfagdidaktikk ett av flere fagområder og det vil da være naturlig å knytte Naturfagsenteret til dette nettverket. Samarbeidet har fått navnet Kitchen stories («Kjøkkenfortellinger»).

Se også wiki med innsamlede påstander og analyser fra studenter ved HVO (under utvikling): http://kitchenstories.info/wiki/

Del på