Høgskulen i Volda får 6 millioner til forskningsprosjekt

Tekst: Webmaster Volda

Da fristen for prosjektsøknader utløp 15. mars 2006, hadde det kommet inn 59 prosjekter med et samlet søknadsbeløp på 426 millioner. 27 institusjoner, det vil si at alle universiteter og de aller fleste høgskolene deltok i søknadsrunden.

Vurderingskriterier

Søknadene ble først faglig vurdert av to ekspertpaneler, etter de kriterier Norges forskningsråd legger til grunn for faglig kvalitetsvurdering. Med utgangspunkt i ekspertpanelenes konklusjoner har programstyret foretatt sin selvstendige vurdering. Programstyret har sett på prosjektenes faglig kvalitet og relevans i forhold til programplanen. Samtidig er det også tatt hensyn til en rimelig fordeling av prosjekter etter forskningstema og institusjonstilknytning.

Følgende prosjekter er tildelt midler

Tildeling av prosjektmidler ble foretatt i programstyrets møte 7. juni 2006, hvor 52,5 millioner ble fordelt på 10 prosjekter. Alle prosjekter hvor det ble foretatt bevilgninger er av ekspertpanelene gitt den faglige karakteristikken meget godt eller fremragende.

Teaching Better Mathematics. Prosjektleder: Professor Barbara Jaworski, Høgskolen i Agder.

Nyutdannede læreres mestring av yrket. Prosjektleder: Professor Lars Inge Terum, Høgskolen i Oslo.

Kvalitet i opplæringa – om tilpassa opplæring. Prosjektleder: Professor Peder Haug, Høgskolen i Volda.

Tilpasset opplæring og pedagogisk praksis. Prosjektleder: Førsteamanuensis Thomas Nordahl, Høgskolen i Hedmark.

Lesing av fagtekster som grunnleggende ferdighet i fagene. Prosjektleder: Professor Bente Aamotsbakken, Høgskolen i Vestfold.

Praksisrettet Veiledning i Grunnopplæringen (PVG). Prosjektleder: Professor Jarle Sjøvoll, Høgskolen i Bodø.

Ladeprosjektet – en lærende organisasjon for elevenes læring. Prosjektleder: Førsteamanuensis May Britt Postholm, NTNU.

Yrkesdidaktisk kunnskapsutvikling og implementering av nye læreplaner. Prosjektleder: Professor Anne-Lise Høstmark Tarrou, Høgskolen i Akershus.

Teaching about religious diversity in schools. Applying and developing an interpretive cultural approach to religious education. Prosjektleder: Førsteamanuensis Geir Skeie, Universitetet i Stavanger.

Å lære og lede i praksisfellesskaper – et aksjonsrettet læringsprogram for skoleledelse og skoleeier i Tromsø.Prosjektleder: Professor Tom Tiller, Høgskolen i Tromsø.

Prosjektetableringsstøtte

I tillegg til disse bevilgningene er det gitt prosjektetableringsstøtte på inntil 100.000 til 11 prosjekter. Denne støtten skal gi institusjonene mulighet til å utarbeide ferdige søknader til neste ordinære utlysningsrunde som er våren 2007.

Del på