Ny bok: Kvalitet, kapasitet og relevans. Utviklingstrekk i norsk høyere utdanning.

Tekst: Webmaster Volda

- Oppdatert

da6ed1fc8818a54ec9310464c5adab8aKvalitet i høyere utdanning kan ses som et tilbud man ikke kan si nei til, samtidig som det også er noe vi ofte tar for gitt. Artiklene i boken Kvalitet, kapasitet og relevans diskuterer hvordan kvalitet skal defineres og hva som er gode mål på at utdanningssystemet har god kvalitet.

Kvalitet, kapasitet og relevans er kritiske hensyn i UH-sektoren, både i politikken for høyere utdanning og i styring og ledelse av utdanningene. Selv om dette hver for seg er sentrale hensyn, kan de også framtre som konkurrerende målsettinger. Økt vekt på kvalitet kan komme i konflikt med kapasitet, samtidig som det kan være ulike oppfatninger om hva som er et uttrykk for kvalitet og relevans i utdanningssystemet.

Boken er redigert av Nicoline Frølich, Elisabeth Hovdhaugen og Lars Inge Terum (professor II ved HVO). 


Kvalitet, kapasitet og relevans. Utviklingstrekk i norsk høyere utdanning.
Nicoline Frølich, Elisabeth Hovdhaugen og Lars Inge Terum (red.)
Cappelen Damm Akademisk 2014.

Del på