Stine M. Ekornes har disputert ved Universitetet i Oslo

Tekst: Geir Tangen

- Oppdatert

f88500d180bf8b02c5d6094c79e12f70
Stine M. Ekornes (nr. tre f.h.) omkranset av f.h. Britt Oda Fosse (Universitetet i Oslo, medlem av bedømmelseskomitéen), Gunnar Gjone (Universitetet i Oslo, disputasens leder), Anne Edwards (Oxford University, 1. opponent), Lars Edvin Bru (Universitetet i Stavanger, 2. opponent), Ingrid Lund (Universitetet i Agder, veileder) og Trond Eiliv Hauge (Universitetet i Oslo, veileder).

Avhandlingen er skrevet innenfor fagområdet pedagogikk, med spesielt fokus på lærerprofesjonalitet og psykisk helse i skolen, sett fra et økologisk perspektiv. Den overordna problemstillingen er: Hvordan opplever læreren sin rolle og sitt ansvar i arbeid med psykisk helsefremmende arbeid i skolen? Ut fra denne, er det formulert åtte underproblemstillinger, knyttet til læreres begrepsforståelse og hvilke faktorer som påvirker denne, læreres opplevde rolle og utfordringer i tverrfaglig samarbeid om elevers psykisk helse og læreres opplevelse av stress knyttet til forholdet mellom kompetanse til og ansvar for å engasjere seg i psykisk helsefremmende arbeid.

Studien bygger på et mixed methods design, med kombinasjon av fokusgruppeintervjuer og spørreskjema-undersøkelse blant lærere i grunn- og videregående skoler i fylkene Møre og Romsdal, Sogn og Fjordane og Hordaland. Fokusgruppedata baseres på tre intervjuer med totalt 15 lærere, mens surveydata baseres på et utvalg av 1575 lærere fra totalt 51 skoler. Responsraten var 49 % (n= 771).

De viktigste funnene i arbeidet, er at psykisk helse som begrep oppleves nokså fremmed i skolen, men at det ser ut til å foregå en gradvis endring i lærernes begrepsforståelse i retning av at psykisk helse ikke bare handler om sykdom og diagnoser, men er noe som angår alle og som kan fremmes i den daglige undervisningen.

Videre identifiserer studien seks sentrale utfordringer for tverrfaglig samarbeid, der taushetsplikt, knappe tidsressurser og lite kontakt mellom profesjoner er blant de viktigste. Lærere opplever seg som svært sentrale i å henvise til hjelpetjenesten, men etterspør mer informasjon og oppfølgning i etterkant.

Tilslutt peker studien på at manglende samsvar mellom opplevd kompetanse og ansvar i forhold til å fremme elevers psykisk helse, kan være en kilde til stress i læreryrket. Studien identifiserer tre hovedområder i lærernes kompetanse om psykisk helse, knyttet til ansvar for å fremme trivsel, henvise til hjelpetjenesten og ivareta elever under og etter hjelpetiltak. Dette har relevans for fremtidig lærerutdanning, og kan være en hjelp til å konkretisere hva psykisk helsefremmende arbeid i skolen er og hva det bør omfatte.

Stine M. Ekornes er ansatt som førsteamanuensis ved Institutt for pedagogikk, Avdeling for humanistiske fag og lærarutdanning, Høgskulen i Volda.

På hjemmesiden til Universitetet i Oslo finner du mer informasjon om disputasen og avhandlingen til Stine M. Ekornes.

Del på