Onsdag 25/2: Fagdag om kommersielt press mot barn og unge

Hvorfor bekymre seg for kommersielt press mot barn og unge? Hvorfor bryr en miljøorganisasjon seg om temaet kommersialisering av barndommen? Hør Steinar Lem (Fremtiden i våre hender), Heidi Kverndokk(Skolenettet TENK), Espen Slettmyr (Forbrukerombudet), Liv Marie Opstad (fylkeskommunen) og
Kari Ryslett (HVO).

Møtested:Høgskolen i Volda, Berte Kanutte huset, Jo plassvegen,Volda

Møterom:Vesleauditoriet iBerte Kanutte-huset

Tid: Onsdag 25. februar 2004

kl. 08:30 - 15:30

Fri tilgang for alle intresserte!

 

Dagsplan:

 

08:30 - 08:45: Velkommen til kursdag v/ Høgskolen i Volda

08:45 - 09:30:Forbrukerkunnskap i skolen v/ Høgskolen i Volda

Forbrukerlære i skolen, Forbruk før og nå, Utviklingstrekk, Livskvalitet, Behov og begjær

 

09:30 - 09:45Pause

 

09:45 - 11:45:Markedsføring mot barn og unge v/Espen Slettmyr, Forbrukerombudet

Gjennomgang av regelverket for markedsføring mot barn og unge, med eksempler fra praksis. Hvordan bidra til å dempe det kommersielle presset mot barn og unge?

 

11:45 - 12:30:Lunsj

 

12:30 - 13:15:Idealfokusering i media - kropp, mote og merkevarer  v/ Heidi Kverndokk, TENK

Tenk er en interaktiv læringsressurs på skolenettet med tema: mote, media og merkevare. Nettstedets hensikt er å vekke tanker og øke bevissthet rundt temaer som kroppsidealer,

kjønnsroller og forebygge spiseforstyrrelser m.m.

 

13:15 - 13::30Pause

 

13:30 - 14:30:Barn og unge - i forbrukersamfunnets tjeneste? v/Steinar Lem,Framtiden i våre hender

Hvorfor bekymre seg for kommersielt press mot barn og unge?

Hvorfor bryr en miljøorganisasjon seg om temaet kommersialisering

av barndommen? Hva kan gjøres for å bevisstgjøre om miljøproblemer

knyttet til forbruk og for å dempe kommersielt press?

 

14:30 - 15:30:Avslutning med diskusjon og oppsummering  v/Høgskolen i Volda

Sjå innom her.

Del på: