Onsdag 25/2: Fagdag om kommersielt press mot barn og unge
Hvorfor bekymre seg for kommersielt press mot barn og unge? Hvorfor bryr en miljøorganisasjon seg om temaet kommersialisering av barndommen? Hør Steinar Lem (Fremtiden i våre hender), Heidi Kverndokk(Skolenettet TENK), Espen Slettmyr (Forbrukerombudet), Liv Marie Opstad (fylkeskommunen) og
Kari Ryslett (HVO).
Møtested:Høgskolen i Volda, Berte Kanutte huset, Jo plassvegen,Volda
Møterom:Vesleauditoriet iBerte Kanutte-huset
Tid: Onsdag 25. februar 2004
kl. 08:30 - 15:30
Fri tilgang for alle intresserte!
Dagsplan:
08:30 - 08:45: Velkommen til kursdag v/ Høgskolen i Volda
08:45 - 09:30:Forbrukerkunnskap i skolen v/ Høgskolen i Volda
Forbrukerlære i skolen, Forbruk før og nå, Utviklingstrekk, Livskvalitet, Behov og begjær
09:30 - 09:45Pause
09:45 - 11:45:Markedsføring mot barn og unge v/Espen Slettmyr, Forbrukerombudet
Gjennomgang av regelverket for markedsføring mot barn og unge, med eksempler fra praksis. Hvordan bidra til å dempe det kommersielle presset mot barn og unge?
11:45 - 12:30:Lunsj
12:30 - 13:15:Idealfokusering i media - kropp, mote og merkevarer v/ Heidi Kverndokk, TENK
Tenk er en interaktiv læringsressurs på skolenettet med tema: mote, media og merkevare. Nettstedets hensikt er å vekke tanker og øke bevissthet rundt temaer som kroppsidealer,
kjønnsroller og forebygge spiseforstyrrelser m.m.
13:15 - 13::30Pause
13:30 - 14:30:Barn og unge - i forbrukersamfunnets tjeneste? v/Steinar Lem,Framtiden i våre hender
Hvorfor bekymre seg for kommersielt press mot barn og unge?
Hvorfor bryr en miljøorganisasjon seg om temaet kommersialisering
av barndommen? Hva kan gjøres for å bevisstgjøre om miljøproblemer
knyttet til forbruk og for å dempe kommersielt press?
14:30 - 15:30:Avslutning med diskusjon og oppsummering v/Høgskolen i Volda