Pasientopplæring - et viktig satsingsområde!

Tekst: Webmaster Volda

- Oppdatert

Kronisk sykdom er en av de viktigste utfordringer helsevesenet står overfor i vår tid. En internasjonal studie som har beregnet fremtidig sykdomsutvikling, viser at det i det 21. århundre vil kronisk sykdom bli den vestlige verdens største helseproblem (WHO 1996).

- Det er viktig å få kunnskap om hvordan kronisk sykdom kan forebygges og hva som skal til for at kronisk syke kan mestre sykdommen, sier Jan Ole Bolsø, prosjektleder for Kompetansesenter for pasientinformasjon og pasientopplæring (KPI).  -Siden helsevesenet pr i dag har et hovedfokus og en organisering som tar sikte på bekjemping av sykdom og akutt behandling, vil det i fremtiden være behov for en annen type kunnskap og organisering av helsetjenesten. De fleste som har kroniske sykdommer må leve med sine plager, og mye tyder på at vi mangler kunnskap om hvordan vi kan bidra til en god rehabiliteringsprosess.

KPI mener det er viktig å satse på forskning som kan utvikle ny kunnskap. Denne kunnskapen må kunne være et sterkt bidrag til en reorientering innen pleie og behandling. Kanskje må vi bort fra et hovedfokus på reparering av skade og over til et fokus på hvordan vi kan støtte de kronisk syke og deres familier i arbeidet med å mestre sykdommen og oppleve velvære?

Dette er en stor utfordring. Helse Midt-Norge RHF har møtt denne utfordringa blant annet gjennom utbygging av lærings- og mestringssentere ved alle helseforetakene og satsing på pasientnær forskning. Dette seminaret ønsker å løfte frem og formidle en del av det forskningsarbeidet som foregår i Helse Midt-Norge og å diskutere hvordan fokus i dette arbeidet bør være fremover.

Foreløpig er følgende foredragsholdere klare:

Heidi Kvalvaag:
”Forståelser av kunnskap (og handling) i pasientopplæring”.

Heidi Kvalvaag er i sluttføringa av sin Dr.grad og jobber som forsker ved  Nasjonalt kompetansesenter for læring og mestring. Hennes foredrag tar opp: Når helsevesenet setter i verk tiltak, må man anta et det foreligger en problemforståelse. Hvordan forståes problemet som leder frem til tiltaket ”pasientopplæring” og hva er bestemmende for valg av tilnærminger og metoder?  Et blikk på ulike skoler og retninger innenfor pasientopplæring, med ulike forståelser av kunnskap, læring og handling og til slutt noen refleksjoner over spørsmålet: Hva slags kunnskap trenger vi (mennesker) for å forebygge og mestre sykdom, og hvordan læres det?

Torstein Hole:
Integrert akutt-tilbud og kronikeromsorg i kardiologi. Modeller og erfaringer fra 2 kvalitetsprosjekt ved Ålesund sjukehus HF.

Torstein Hole er Seksjonsoverlege kardiologisk seksjon i Ålesund, og har i tillegg bistilling ved NTNU. Erfaring frå klinisk forsking gjennom mange år. Disputerer ved NTNU 2-3.10.03 Kardiologi er ett av de fagområda med flest akuttpasienter samstundes som nær alle pasientene vert / er kronisk sjuke. Tradisjonelt sett på som konflikt ressursmessig og organisatorisk, men kan dette også være en styrke for tilbudet ? Erfaringer fra  2 større prosjekt der pasientopplæring har vært helt sentralt, blir omtalt. Dette gjelder pasienter med kronisk hjertesvikt, og pasienter med akutt hjerteinfarkt eller hjerteoperasjon. Ulike modeller er valgt, og styrke/svakheter blir diskutert. Det blire reist spørsmål om motivasjon/mål fra ledelse, helsearbeidere, og pasienter er sameanfallende og kan samordnes.

Jørgen Urnes
Evaluering av klinisk tilstand ved pedagogisk intervensjon ved
Gastroøsofageal reflukssykdom (GERD).
Jørgen Urnes er lege med erfaring fra allmenn- og arbeidsmedisin. Cand.mag. i samfunnsvitenskap med videreutdanning i veiledningspedagogikk. Han er Universitetslektor med ansvar for kommunikasjons- og annen klinisk ferdighetstrening ved medisinsk fakultet ved NTNU. Holder på å av slutte arbeidet for en Dr.grad.
Han vil presentere resultater i tilknytning utprøving av effekten av pasientopplæring ved GERD hvor det er utviklet måleverktøy for symptomer og påvirkning av aspekter ved sykdomsspesifikk livskvalitet. Måleverktøyet er validert gjennom flere utprøvinger med tanke på validitet, reliabilitet og følsomhet.

Jan Arne Halvorsen
Kommunikasjon og helse
Nyansatt stipendiat ved Helse Sunnmøre/KPI  på prosjektet Kommunikasjon og Helse. Han vil ta utgangspunkt i en del problemstillinger omkring moderne kommunikasjonsteori anvendt på diabetes som case.
Halvorsen er Can.philol fra UiO. Har blant annet undervist i Göteborg, vært informasjonssjef i Ålesund og har permisjon fra Avdeling for Mediefag ved Høgskolen i Volda.

Arrangør for seminaret er KPI i samarbeide med Høgskolen I Volda. Kompetansesenter for pasientinformasjon og pasientopplæring (KPI) skal gjennom forsking, opplæring, formidling og utvikling være en ressurs for helsepersonell og helseforetak i Helse Midt-Norge. Prosjektet startet sommeren 2002 med en prosjektleder.
KPI er et prosjekt styrt og finansiert av Helse Midt-Norge RHF. Prosjektene som KPI er med på å sette i gang gjennomføres av samarbeidspartnere og finansieres av disse eller eksterne kilder.

KPI vil ha et særskilt ansvar for nettverksbygging mellom Lærings og Mestringssentrene i Helse Midt-Norge.

Kompetansesenter for pasientinformasjon og pasientopplæring er lagt til Volda og er utføres som et samarbeid mellom Helse Sunnmøre HF og Høgskolen i Volda.

Sted:
Høgskulen i Volda
Tid:
24. september
09.30 - 16.00
Pris:
Gratis
Påmelding/
informasjon:
KPI
Jan Ole Bolsø
70075179
job@hivolda.no

Det endelige programmet vil være klart medio august!
ER DU INTERESSERT I PASIENTOPPLÆRING OG FORSKNING SÅ SETT AV DAGEN!

Del på